kritika objavljena na XXZ
2017.
scenario
i režija: Paul Schrader
uloge:
Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric Antonio Kyles, Victoria Hill,
Philip Ettinger, Michael Gaston
Paul
Schrader svakako spada među najveće još uvek žive i aktivne
filmske autore. Njegov doprinos američkoj i svetskoj kinematografiji
je teško merljiv. Počnimo samo od njegovog scenarističkog rada i
saradnje sa Martinom Scorseseom (Taxi Driver, Raging Bull,
The Last Temptation of Christ), ali scenarija koje su režirali
Sydney Pollack (The Yakuza) i Brian de Palma (Obsession).
Schrader se kasnije uhvatio režije sopstvenih scenarija, pa tako
imamo i njegova rana remek-dela Blue Collar, Hardcore,
American Gigolo i Cat People (iako je potonji remake
filma iz 1942. godine i za njega Schrader nije potpisan kao
scenarista iako je napisao poslednju ruku), kao i Mishima: A Life
in Four Chapters, Light Sleeper i Affliction iz
autorove zrele faze. Nakon Autofocusa, Schraderova rediteljska
karijera je otišla u ćorsokak, pa je veliki autor, što svojom
zaslugom (problemi sa alkoholom i reputacija čoveka teškog za
saradnju), što zbog surovosti filmskog tržišta, otišao u indie
vode. The Canyons, snimljen za siću od nekih 250.000 dolara
je bio nekoherentni i maliciozni promašaj, Dying of the Light
“tezga” za ljude sa viškom novca i manjkom znanja, dok je Dog
Eat Dog čak poprilično dobro filmsko ostvarenje kojim Schrader
dokazuje da je i dalje lucidan, ali da ne želi više nikakve
kalkulacije, pa će se radije odati ludilu i parodiranju opštih
mesta filmske umetnosti.
Ništa
nas od toga, međutim, neće u potpunosti pripremiti na filmsko
iskustvo kao što je to First Reformed, film koji se naslanja
na celokupno Schraderovu karijeru, i čak dostiže genijalnost
njegove rane (anti-)kalvinističke tetralogije. Razlog za to je što
prva i osnovna referenca tu nije Schrader-reditelj, pa čak ni
Schrader-scenarista (mada obilato korištenje naracije i dnevnik kao
“plot device” koji to omogućuje neodoljivo podsećaju na Taxi
Driver), nego Schrader kao teoretičar i kritičar, autor
briljantne knjige o transcedentalnom stilu u filmskoj umetnosti čije
su stegonoše Bresson, Ozu i Dreyer. Međutim, za razliku od većeg
dela Schraderovog opusa, ovde kalvinizam i učenje o predestinaciji
ne predstavljaju predmet debate, moralnu dilemu ili kičmu celog
filma, već su svedeni na pozadinu, doduše slojevitu.
Špica
za film je starinska i jednostavna, bela pisana slova na crnoj
podlozi, imena glumaca, reditelja i ekipe. Skoro da se očekuje nešto
crno-belo kao iz perioda klasičnog Hollywooda ili iz opusa pomenutih
Bressona i Dreyera koje će kasnije obilato citirati. Format slike
je, istina, takođe starinski, uzak i teskoban, a činjenica da je
film snimljen u boji dolazi do izražaja tek na retkim mestima gde
nemamo posla sa sivim nebom, belim zidovima i spartanski opremljenim
i škrto osvetljenim enterijerima.
Sa
protagonistom, sveštenikom Ernestom Tollerom (ni to ime nije
izabrano slučajno, reč je o nemačkom disidentu iz nacističkog
perioda, dramskom piscu i socijalisti koji je u izbeglištvu u New
Yorku izvršio samoubistvo) se upoznajemo gotovo odmah, kao i sa
njegovom namerom da svoje misli, kako one skoro pa filozofske i
teološke, tako i one sasvim banalne, o dnevnim rutinama i slično,
beleži direktno i bez cenzure u dnevnik. Toller, kojeg maestralno
igra Ethan Hawke, je sam po sebi čovek opterećen svojim demonima
(duga senka njegove prošlosti nam se postepeno otkriva kroz dalji
tok filma) i sklon alkoholu, a pritom se nalazi u nezavidnoj poziciji
da je njegova jednostavna, a istorijski značajna kalvinistička
crkva svedena na muzej i suvenirnicu za turiste, te je pod potpunom
kontrolom “korporativne” crkve iz susedstva kojom upravlja
Jeffers (Kyles, inače poznatiji pod pseudonimom Cedric the
Entertainer). Odnos između dvojice muškaraca doduše deluje kao
prijateljski, ali neka nelagoda ipak postoji, budući da su im
prioriteti posve različiti – Toller ostaje na liniji biblijskih
učenja, živi gotovo asketski i lično pomaže svojoj pastvi, dok
Jeffers crkvu i njenu humanitarnu organizaciju vodi skoro pa kao
korporaciju gde su sponzori iz redova lokalnih biznismena
ekvivalentni ulagačima u kompanijama. Nezgodna okolnost je i to da
se naslovnoj crkvi sprema proslava jubileja 250 godina postojanja, s
tim da će to prerasti u društveno-političko-poslovnjački cirkus.
Pravi
okidač za radnju je, pak, nešto posve drugo. Jedna od vernica iz
kongregacije, Mary (Seyfried) je trudna i potrebna joj je
sveštenikova pomoć u smislu razgovora sa njenim suprugom Michaelom
(Ettinger), ekološkim aktivistom radikalnog tipa sa zatvorskim
stažom iza sebe, koji ne želi dovesti dete na svet koji je pred
izumiranjem. Susret je više uticao na sveštenika nego na Michaela,
pa on počinje da Bibliju tumači i kroz ekološku prizmu, što ga
sve više dovodi u sukob sa crkvom i sponzorima, što će sve
kulminirati Michealovim samoubistvom, sahranom i eksplozivom
(planiranim za terorističku akciju) koji je ostavio iza sebe, dok se
između Tollera i Mary razvija nešto što bi moglo prerasti u
romansu.
Iz
foršpana je moguće zaključiti da je ovde reč o nekakvom
psihološkom trileru, ali u pitanju je sasvim drugi film izuzetno
sporog tempa, prolongirane ekspozicije, sačinjen iz često
statičnih, hladnih i nekako škrtih, gotovo praznih kadrova koji su
više usmereni na unutarnju prazninu protagoniste nego na njene
vanjske manifestacije u vidu konkretnih događaja. Toller u svojim
genima ima ponešto od taksiste Travisa Bickla u smislu raskoraka sa
realnim i ponekad gadnim svetom, te nemogućnosti da se s nime nosi,
ali toga ima i kod drugih Schraderovih likova. Mnogo je direktnija
asocijacija sa Bressonovim filmom Journal d’un curé de campagne
u kojem takođe imamo sveštenika male kongregacije, njegov sukob sa
sredinom i unutarnja previranja, kao i alkohol. Osim Bressona, u
vizuelnom smislu je moguće pronaći uticaje Dreyera i Bergmana, ali
i Tarkovskog, premda se u nekim intervjuima Schrader referirao i na
Idu Pawela Pawlikowskog.
Praćen
upečatljivom minimalističkom, a psihološki dojmljivom pulsirajućom
muzikom Briana Williamsa, te izuzetnom zvučnom shemom u kojoj, čini
se, huk vetra čujemo i u enterijeru, te briljantno odglumljen (Ethan
Hawke je očekivano sjajan i sposoban da zaroni u dubine ljudske
psihe koja se podire, Amanda Seyfried je takođe vrlo dobra u ulozi
Mary, dok je Cedric the Entertainer po prvi put nastupio u
ne-komičnoj ulozi, što je štos koji je Schrader izveo sa Richardom
Pryorom u svom rediteljskom debiju Blue Collar), First
Reformed je najbolji Schraderov film u poslednjih 20, ako ne i
više, godina. Ne samo to, reč je o njegovom najličnijem filmu u
svakom smislu te reči. Autorski, ovo je posveta svim njegovim
uzorima, u moralnom smislu je potpuno dosledan i direktan. Naizgled
mali film koji je zapravo veliki.
No comments:
Post a Comment