kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Jeremy Saulnier
scenario:
Macon Blair (prema romanu Williama Gillardija)
uloge:
Jeffrey Wright, Riley Keough, Alexander Skarsgard, James Badge Dale,
Julian Black Antelope, Tantoo Cardinal, Macon Blair
Netflix
je fenomen koji već obeležava filmsku umetnost XXI veka i na kojem
se već lome koplja poslovnih i kulturnih politika, pa filmove iz
njegove produkcije neki festivali rado uvrste u svoj program
(Cuaronov film Roma u Netflix produkciji je, recimo, upravo
pobedio u Veneciji), a drugi ga blokiraju, kao što je to slučaj sa
Cannesom. Svako ima prava na svoju poslovnu politiku (Netflix recimo
zahteva apsolutna distribucijska prava), ali i na filozofiju (jedan
od preduslova za pojavljivanje u Cannesu je osigurana
kino-distribucija u Francuskoj). “Žrtvom” u tom slučaju mogu
postati samo filmski autori (sa jedne strane, Netflix daje više nego
pristojne budžete i, za sada, potpunu autorsku slobodu, ali zatvara
poneka festivalska vrata), kino-prikazivači (koji Netflixove filmove
izbegavaju jer bi na njima imali samo štetu zbog promenjenih navika
većinske publike) i publika (koja bioskopske filmove ne može videti
na velikom platnu). Poslednji primer u još nezavršenoj Netflix sagi
je film Hold the Dark Jeremyja Saulniera koji je maknut s
programa u Cannesu (gde su rediteljevi prethodni filmovi imali svoje
premijere – u tom smislu filmski festivali posluju na način
analogan sportskim klubovima), pa je premijeru imao u Torontu da bi
odmah nakon nje ušao u globalnu internet distribuciju preko
Netflixa.
Saulnier
je inače reditelj sa renomeom i jedan od najistaknutijih
predstavnika oplemenjenog, artističkog žanrovskog pristupa, te
jedan od retkih koji su sposobni sa skoro jednakim žarom ispričati
priču koja se prati bez daha i ostaviti trajni utisak na gledaoca.
Saulnier kao reditelj takođe vrlo dobro zna koliko se treba
naslanjati na velikane filmske istorije (kroz njegove filmove se
ocrtava aura Sama Peckinpaha), kao i to da je to moguće, čak i
uputno, činiti stalnim inoviranjem žanra. Nakon crnohumornog DIY
horor-trilera Murder Party koji je dostigao kultni status u
određenim krugovima, Saulnier je doživeo internacionalni proboj sa
Blue Ruin, izrazito slojevitim “backwoods noirom” koji
kroz priču o osveti takođe preispituje koliko sveprisutnost oružja
doprinosi nasilju u Americi. Njegov treći film, i prvi na kojem nije
imao i funkciju direktora fotografije, Green Room, iako ni
izbliza impozantan kao prethodnik, vrlo je uspeo filmski uradak u
smislu briljantno jednostavne premise o šansama za preživljavanje
punk sastava pod opsadom od strane neonacista u zabitom baru usred
šume, te njene direktne, iskrene, taktički i stilski doterane
realizacije. Sa Hold the Dark se više vraća na kurs Blue
Ruina, uz daleko veći budžet, pa i ambicije, ali u konačnici
film ipak ne dobacuje do remek-dela.
Pejzaž
koji Saulnier slika uz pomoć direktora fotografije Magnusa
Nordenhofa Jonka opet je divlji, s one strane onoga što
podrazumevamo pod civilizacijom, ali u tome još beskompromisniji.
Mesto radnje je sever Aljaske, godina je 2014, ali ako motorne sanke
zamenimo pasjim zapregama i izbacimo hidro-avione i džipove, film
možemo zamislit kao neo-western smešten u svet romana Jacka Londona
u kojem se ukrštaju motivi osvete, antičke tragedije, refleksije o
prirodi i ljudskoj prirodi, brutalno nasilje, putovanje u metaforičko
srce tame i nikad do kraja jasne perspektive anti-junaka upletenih u
koloplet događaja.
Penzionisani
prirodnjak, lovac i autor nekoliko knjiga o vukovima Russell Core
(Wright) pozvan je u selo duboko u arktičkom krugu od strane lokalne
žiteljke Medore Slone (Keough) da ulovi vuka koji je, navodno,
odvukao i raskomadao njenog sina dok je njen muž Vernon (Skarsgard)
odsutan kao vojnik u Iraku. Medora je sama po sebi čudna osoba koja
odbija koncept civilizacije (kaže da ne shvata sunce, pesak i kupaće
kostime, te da je jedino toplo što priznaje termalni izvor na
nekoliko sati hoda od njene kolibe), ali se ponaša čudno čak i za
standarde western udovice (što bi mogla biti u tipologiji likova) i
majke koja je upravo izgubila sina jedinca. Russell će ubrzo otkriti
pravi razlog za to, imajući u vidu da je dečak zapravo stradao od
ljudske ruke, a ne od vučjih čeljusti, ali problemi nastaju kada se
Vernon vrati iz vojske, odbijajući koncept institucionalne pravde
koju nudi lokalni šerif (Badge Dale), već insistirajući na
svojeručnoj osveti koja za sobom ostavlja krvavi trag.
Otkrivati
dalji tok radnje bi bio “spoiler”, ali nekoliko stvari tu valja
napomenuti. Prva je da Saulnier sa lakoćom klizi kroz žanrove, od
“backwoods noira” i neo-westerna, preko filma preživljavanja do
ekstremno nasilnog trilera, socijalne i psihološke drame, bez
suvišnog detalja ili informacije, ostavljajući nas u nekakvom
bunilu i čvrsto nas vezujući za ekran. Druga je vrhunska kontrola
vizuala, kao i glumaca kojima su dodeljene noseće uloge.
Televizijski veteran Wright (serija Westworld) nosi tamu u
sebi i dovoljno je uverljiv kao čovek koji poznaje patnju i zlo, ali
ne u toj meri u kojoj mu se sad to isto baca u lice. Riley Keough je
i ranije igrala beskompromisno mračne likove (American Honey),
ali ovde u sebi nosi tugu i tamu koja se retko viđa na filmu.
Alexander Skarsgard ima kilometražu hladnih, surovih negativaca, ali
ovde je vrlo efektno utišan i, ako je to moguće, još više
preteći.
Treći
detalj je veština sa kojom Saulnier vešto prepliće motive iz
scenarija ne bi li izgradio pojedine scene. Uzmimo za primer jednu
scenu mitraljeske pucnjave koja kao da je preuzeta direktno iz Wild
Bunch i prebačena iz peščane pustinje u ledenu. Ona dolazi kao
kulminacija socijalnih motiva u priči koji su jedno vešto
ispitivanje dolaska belog čoveka i civilizacije sa retkim
benefitima, ali zato svim mogućim gadostima, u okruženje u kojem je
priroda na svoj način diktirala uslove života. Resentiman je
svakako prisutan i okinuće kad god se za to ukaže prilika, pa nam
je jasno zašto Cheeon (Black Antelope) želi otići s praskom.
Nakon
te i takve scene smeštene na sredinu filma, teško je održati
dinamiku do kraja, čak ni uz ritmičke intervencije poput
“flashback” scena (koje Saulnier koristi krajnje umereno i
ukusno), pa to ne uspeva ni autoru Saulnierovog kalibra, iako
memorabilnih nasilnih scena ima i dalje, doduše u nešto nižem
registru. Drugi set problema leži u upitnom kvalitetu izvornog
materijala (u principu, reč o pulp romanu) i neujednačenoj
adaptaciji koju potpisuje Saulnierov “kućni glumac” Macon Blair
koji u poslednje vreme pokušava da se prebaci na pisanje scenarija,
pa i režiju, sa čime je zabeležio i određene uspehe (scenario i
režija za prošlogodišnjeg pobednika Sundance Festivala I Don’t
Feel at Home in This World Anymore, scenario za solidni Small
Crimes). Naime, ni jedan ni Blair ni Saulnier nisu odoleli novim
trendovima komercijalnog pola art-žanr scene u Americi, Blair da u
tekst ubacuje “istine veće od života”, a Saulnier da navodi
glumce da ih izgovaraju šapatom u filmu gde je dijalog prilično
utišan i mrmljav.
U
konačnici, Hold the Dark možda nije baš onakav ep kakav je
Saulnier zamislio, a možda mu takav izraz baš i ne leži, ali je
svejedno vrlo dobar film. Dobra vest je da Saulnier verovatno u
karijeri neće snimiti loš film jer njegovom rediteljskom talentu i
sposobnosti nema premca. Loša je, pak, to da isto tako verovatno
nikada više neće dostići genijalnost Blue Ruin.
No comments:
Post a Comment