kritika objavljena na DOP-u
Kada
pročitamo karticu teksta “Ovo je istinita priča” (umesto “Ovaj
film je baziran na istinitoj priči”), prva reakcija će biti
lagana neverica, između ostalog i zbog toga što je slična kartica
upotrebljena u jeku Oscar-sezone prošle godine u filmu I, Tonya
koji je ponudio ubačene vinjetice intervjua sa akterima događaja
koje se svejedno igrali isti glumci kao u filmu. Kod American
Animals je situacija ipak nešto drugačija: radnja filma je
ispresecana “talking heads” intervjuima sa akterima, ali ovog
puta stvarnim, ne glumcima. To, pak, u sećanje priziva film American
Splendor, biopic o strip-crtaču Harveyu Pekaru u kojem se
pojavljuju i stvarna i fiktivna verzija njega koju igra Paul
Giamatti.
Razlika
između dva naslova je žanrovska. Nasuprot normalnog biografskog
filma u American Splendor, u American Animals u centru
zbivanja imamo jedan partikularni bizaran poduhvat koji jednako puni
novinske stranice zanimljivosti i crne hronike. Reč je o pljački
vrednih knjiga, originalnih izdanja Darwinovog Porekla vrsta i
Audobonovih Ptica Amerike, iz biblioteke Univerziteta
Transylvania u Lexingtonu u saveznoj državi Kentucky, te pokušaju
njihovog prodavanja na tržištu umetnina, pri čemu su se mladi
kriminalci, svi do jednog studenti iz finijih, suburbanih kuća,
vodili isključivo znanjem prikupljenih iz filmova o pljačkama, od
klasičnih do savremenih naslova. Sva četvroica pljačkaša su
uhvaćeni i osuđeni na po preko sedam godina federalnog zatvora.
Sve
navedeno u prethodnom pasusu je apsolutna istina, dokumentirana ne
samo u izjavama počinilaca Spencera Reinharda, Warrena
Lipke, Erica Borsuka i Chasa Allena datim po
izlasku iz zatvora koje se smenjuju sa igranim delom filma, već i u
brojnim novinskim člancima od kojih je jedan u Vanity Fairu poslužio
britanskom dokumentaristi Bartu Laytonu da počne istraživanje
za svoj hibridni docu-fiction debi. Iako su sastavni delovi koje
Layton koristi poznati, American Animals je jedno sveže
iskustvo ne samo kao još jedan u nizu doprinosa fluidnoj
docu-fiction kvalifikaciji, već i na oba svoja polja, kao
interesantna i slojevita krimi-drama sa svojim tekstom, detaljima i
sub-tekstom, ali i kao dokumentarac “true crime” sorte, formalno
ne mnogo različit od televizijskih specijala na datu temu, ali
izveden sa daleko više stila.
Prvi
koji je došao na ideju je Spencer (Barry Keoghan, onaj momak
iz The Killing of a Sacred Deer), student umetnosti koji je,
kako to obično biva, na fakultetu shvatio da nije baš toliko
briljantan kao što je mislio da je živeći u predgradskom mehuriću.
Plen od nekoliko miliona dolara od kojeg ga deli samo jedna
bibliotekarka (Ann Dowd) koja to čuva se svakako čini
primamljivim. Svoj plan je podelio sa najboljim prijateljem Warrenom
Lipkom (sjajno raspoloženi Evan Peters), momkom lagano
sociopatskih tendencija, koji je sve to detaljno razradio služeći
se filmskim znanjem. Njih dvojica zatim u akciju uključuju još
dvojicu, budućeg poslovnjaka Erica (Jared Abrahamson) i
finansijski potkoženog Chasa (Blake Jenner), dok ih navodna
“veza” (standardno dobra epizoda Uda Kiera) navodno čeka
u Amsterdamu…
Drugi
fokus je na njihove socijalne pozadine (svi su iz dobrostojećih,
srednjeklasnih i buržoaskih familija) i isprazne unutarnje živote.
Njihovu patnju je lako na prvu loptu otpisati kao lažne muke dokonih
mladih bogataša bez prave brige u životu, ali to nije baš tako. Sa
jedne strane, mami ih i laka lova i osećaj avanture, ali im je taj
novac i potreban da bi, ako je ikako moguće, promenili živote koji
su im zacrtani. Naime, niko od njih nije baš toliko bogat da bi
mogao da ostatak života provede u zezanju, društvo je ustrojeno da
sa višom klasom dolaze i veće privilegije, a manje potencijalne
sankcije pa je u redu makar iz očaja tako nešto pokušati (Evropa
ili fizički zatvor, u mentalni zatvor suburbije se ne vraćaju), a i
oni su svesni da se do socijalne mobilnosti ne dolazi (više) teškim
radom, već manje ili više sofisticiranom otimačinom.
Ono
što Layton uspeva je ne samo da nam priču sa poznatim ishodom proda
kao komad nepredvidljive fikcije, već i da nas ubedi da nam je do te
četvorice tupana dovoljno stalo da njihovu pogrešno procenjenu
avanturu i shemu za bogaćenje ispratimo do kraja. To uspeva ne samo
pažljivo modelirajući likove prema stvarnim osobama, već i
precizno vodeći vrhunski odabrane glumce kroz njih do sitnih detalja
u držanju ili govornoj shemi. Dramska rekonstrukcija u okviru
dokumentarnog programa o stvarnim zločinima nikada nije izgledala
bolje, niti je bila slojevitija.
No comments:
Post a Comment