kritika originalno objavljena na DOP-u
Filmsko-kritička
struka to nikako ne preporučuje, ali tekst moram početi sa ogradom.
Naime, mjuzikli nisu moj fah, ne gajim ni najmanje simpatija za
savremenu pop-muziku, nisam fan ni Lady Gage ni Bradleya
Coopera (oboje svoj posao obavljaju u redu, ali se retko kada
pokazuju kao izuzetni) niti ikakav proponent fanovske kulture, tako
da prema najnovijoj inkarnaciji filma A Star Is Born (nakon
originalne melodrame iz 1937. godine sa Janet Gaynor i
Fredericom Marchom u glavnim ulogama, klasično-hollywoodskog
mjuzikla iz 1954. sa Judy Garland i Jamesom Masonom i
takođe mjuzikla, samo u nekom rock štihu iz 1976. godine sa Barbrom
Streisand i Krisom Kristoffersonom) nastupam sa određenom
dozom predrasuda koje mi film u principu nije razbio.
Počnimo
sa argumentom da ova inačica A Star Is Born dolazi barem 20
godina prekasno. Svaka generacija je dobila svoje izdanje ove priče
o dvoje umetnika od koje je jedno u padu, a drugo u usponu i ta je
priča najkasnije do trećeg, “baby-boomerskog” izdanja, usled
razvoja socijalnih trendova, postala prilično konzervativna.
Generacija X je valjda procenjena suviše ciničnom da bi svoju A
Star Is Born priču dobila (zamislite kako bi tek to izgledalo sa
glumcima koji su zapravo dolazili iz voda alternativne muzike, recimo
sa Johnnyjem Deppom i Juliette Lewis), pa ovo najnovije
izdanje pokušava da se, igrajući na razliku u godinama između
dvoje protagonista (koja čak i nije toliko velika, ali je strateški
dobro pozicionirana), obrati dvema veoma različitim generacijama i
da na neki način premosti taj jaz.
To
možda i ne bi bio problem kada bismo mogli napustiti realni svet oko
nas i potpuno uroniti u priču (koja je sama po sebi univerzalna i
otvorena za različita čitanja, naravno ako to neko zaista ume
napraviti), međutim Cooper u svom rediteljskom debiju istovremeno
pokušava i da prozbori koju o ubilačkoj prirodi “show business”-a
generalno, a naročito u današnje vreme. Ideja pod-teksta
generacijske razlike razlike je, dakle, solidna, ali je njena
realizacija manjkava i na koncepcijskom planu, a naročito na
dramaturškom koji je se drži vrlo arbitrarno, kada i kako to
Cooperu i ko-scenaristima odgovara. Naprosto, svet u kojem se Lady
Gaga, odnosno lik obične cure Ally koja se transformira u neku već
“lady-gagu” današnje pop-scene nije kompatibilan sa svetom
samodestruktivne country-rock zvede Jacka Mainea kojeg igra Cooper
čija je globalna slava na zalasku, a gledajući A Star Is Born
nismo sigurni u kojem se mi od tih svetova nalazimo – onom pre
YouTube servisiranja fanova kada su muzičke zvezde govorile u ime
generacije ili onom kada je svaka muzika brižljivo složen i
spakovan proizvod za neku već ciljnu grupu.
O
idejama koje su fizički i fiziološki nemoguće (poput tinitusa,
inače već rabljenog, dosta bolje i pametnije u filmu Baby
Driver) ne treba trošiti reči. O tome da neko mrtav pijan
registrira vanserijski talenat pored sebe, a potom se dohvati gitare
i zapeva kao na CD-u, takođe. O konceptu treme koja se razbija u
trenutku kada cura koja je pevala samo prijateljima po klubovima
izađe pred stadionsku publiku, posebno.
U
redu, možda ja učitavam nešto čemu ovde nema mesta. Odnosno,
možda je ovo samo film u kojem Bradley Cooper dobija priliku da
detaljno dizajnira lik za sebe, a Lady Gaga da dobije prvu pravu
zvezdanu glumačku ulogu koja se ne naslanja na ulogu Lady Gage koju
Stefani Joanne Angelina Germanotta igra u svom masmedijskom životu.
Dok Bradley Cooper u svom naumu uspeva – uspeva da se pokaže kao
frajer skoro pa kalibra Krisa Kristoffersona, a za ulogu je naučio i
da peva, čak je nešto svojih songova sam napisao, čime je dokazao
da je sposoban i posvećen glumac, problem sa Gagom, odnosno Stefani
je to što je rođena glumica, ali na pozornici, ne na filmu, i to
glumica od jedne jedine uloge. Njeni pokušaji da ne bude zvezda, da
bude obična i ranjiva su lažni kao veštačke suze koje obilato
troši. Sa pozitivne strane, između nje i Coopera postoji nekakva
hemija, dopadaju se jedno drugom kao osobe i kao suradnici, što se i
vidi, naročito u zajedničkim muzičkim tačkama.
Iako
je njegova režija školski neupadljiva (rekao bih da su veći deo
posla odradili asistenti), Cooper ima tu i tamo i zgodnih ideja.
Jedna je izbor Sama Elliotta za ulogu njegovog polu-brata i
vernog saradnika koja činjenici da Cooper peva upravo Elliottovim
prepoznatljivim glasom daje jednu potpuno novu dimenziju. Druga je
hrabrost da ide do kraja u prikazivanju svog lika kao sebičnog,
samoživog i ljubomornog na tuđi uspeh, što do izražaja dolazi
prema kraju filma. Međutim, iako se više trudio kao scenarista, tu
je polučio manje uspeha – osim njih dvoje, ostali likovi su prazni
i nedorečeni, za neke se vidi da su kasnije i kompromisno ubačeni,
kraj dolazi naglo i, u svojoj vernosti prethodnim verzijama, u
današnjoj slici društva postaje etički upitan.
No
dobro, kome je do plakanja – plakaće, kome je do muzike, spektakla
i melodrame – uživaće. Starinsko ili staromodno najčešće je
pitanje semantike i ugla gledanja. Ali svejedno ne uspevam da razumem
hvalospeve koji pljušte na sve strane u slučaju poslednje i
najpotrošenije verzije A Star Is Born.
No comments:
Post a Comment