kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Guy Nattiv
uloge:
Jamie Bell, Danielle Macdonald, Vera Farmiga, Bill Camp, Mary Stuart
Masterson, Louisa Krause, Mike Colter
"Šta
ako skinem tetovaže, a svejedno ostanem kreten?", pita se u
jednom trenutku filma Bryon Widner, američki skinhead rešen da
napusti rasističku bandu koja figurira kao njegova jedina familija.
To ćemo otkriti akopogledamo film Skin Guya Nattiva
koji je na Berlinale stigao u svojstvu evropske premijere nakon
svetske prošle jeseni u Torontu. U pitanju je istinita i
dokumentovana priča, doduše fikcionalizovana na način na kakav to
Amerikanci i inače rade.
Radnja
filma je podeljena na dva nivoa. Na jednom vidimo Widnera (Bell)
i njegovu borbu da napusti ubilački klan koji "roditeljski"
predvode Fred (Camp) i njegova žena Shareen (Farmiga).
Problem je, međutim, to što je takav život prepun nasilja jedino
što on poznaje, a njegovi surogat-roditelji rasisti su ga doslovce
pokupili s ulice, pa prema njima, ako već ne prema cilju rasno čiste
bele Amerike, oseća zahvalnost i lojalnost. Pomoć u tome će dobiti
od svoje nove devojke Julie (Macdonald), samohrane majke troje
dece koju sasvim slučajno upoznaje na jednom skupu. Ona i sama ima
nacističku prošlost, doduše nije bila toliko involvirana kao on,
pa joj je jasno koliko su ljudi poput Freda, Shareen i bande glupaka
koja ih sledi marginalni, ali i nasilni.
Drugu
vrstu pomoći Widner dobija od crnog antifašističkog aktiviste po
imenu Daryle Jenkins (Colter) čija je specijalnost konverzija
nacista u normalne ljude ili čak aktiviste. Jenkinsova organizacija
je Widneru omogućila i tretman skidanja tetovaža s kože koji je
bolan, dugotrajan i viđen u seriji "flash forward" scena,
popraćen ozbiljnom muzikom i tekstualnim karticama sa kojeg dela se
skida mastilo, te koji je po redu dan i tretman.
Ako
nešto možemo da kažemo za Skin u smislu filmske vrednosti,
to je da je u pitanju sasvim šablonski rad kakav smo imali prilike
da vidimo nebrojeno puta, a da pritom uopšte nije loš. Pomislite na
American History X i iznenađenje, čak i šok, kojije film
izazvao. Ovde toga nema, iako se u neku ruku na to računa i razlog
tome je jednostavan: Skin dolazi na kraju balade, ali u jedno
specifično vreme u kojem neonacisti i ostali rasistički marginalci
postaju uključeni u "mainstream", čak i u Americi.
Druga
dva razloga za takav utisak zapravo su derivati prvog. Čisto
dramaturški gledano, film je prilično šablonski i kao dan je jasno
na kojim je mestima i u kolikoj meri istinita priča dorađivana za
prilično široku filmsku publiku, kako bioskopsku, tako i
televizijsku. Takođe, i mehanizmi po kojima organizacije kao što je
na filmu portretirani Viking Social Club operišu su prilično
predvidljivi, a trenuci otkrića o tim mehanizmima u filmu (recimo
regrutovanje belačke sirotinje direktno s ulice) deluju izuzetno
kalkulantski naglašeni.
Ako
već dramaturgija sa ciljem senzibilizacije publike i celokupni
"setting" nisu nešto po čemu će se film pamtiti,
glumcima se svejedno mora odati priznanje utoliko što u njihovoj
izvedbi likovi ne deluju plošno ili prenapisano, već su sasvim
životni. Bill Camp sjajno kanalizira energiju zdravoseljačkog
patrijarha i vođe bande čije ambicije prevazilaze sposobnosti, a
Vera Farmiga je u jednom od svojih najboljih izdanja jer
uspeva da nađe balans između majčinske topline i nečeg pretećeg.
Jamie Bell, pak, ima nimalo zahtevan zadatak da svog
tetoviranog bilmeza na početku priče na napravi na karikaturu, što
mu uspeva, a nakon konačne odluke neka vrsta besa i paranoje postaju
osnovne crte njegove ličnosti, što Bell vrlo dobro igra. Takođe,
izuzetno je zanimljiv izbor svačije omiljene indie i hollywoodske
"bucke" Danielle Macdonald za njegovu devojku zbog
koje napušta klan jer žene i devojke takvog izgleda postoje, ma
koliko ih ne viđali u filmovima, osim u nekom ne naročito smešnom,
uvredljivom humornom ključu. Danielle Macdonald je, bez
potrebe za preteranim naglašavanjem, izuzetna glumica kojoj igranje
humanih likova od krvi i mesa nije nikakav problem, pa joj uloga
Julie stoji kao salivena.
U
konačnici, Skin je film koji se može pre smatrati socijalno
relevantnim nego filmski intrigantnim, iako ni u kojem slučaju nije
loš. Jednostavno rečeno, za nešto zaista novo u smislu doprinosa
indie kinematografskoj baštini treba biti hrabar i maštovit autor
poput Jeremyja Saulniera koji je uspeo da svoj film Green
Room obogati slojem detaljno razrađene gerilske taktike, žargona
i pravila grupe. Guy Nattiv nije autor tog kalibra ili makar
nema takvih ambicija: njegov pristup u scenariju i režiji je sasvim
školski, film je apsolutno jasan, pitak i direktan u smislu
komuniciranja svoje poruke.
No comments:
Post a Comment