kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: David Lowery (prema novinskom članku Davida Granna)
uloge:
Robert Redford, Sissy Spacek, Casey Affleck, Danny Glover, Tom Waits,
Tika Sumpter, John David Washington, Isaiah Whitlock Jr, Elizabeth
Moss, Keith Carradine
Ako
je neko zadužio filmski svet, onda je to Robert Redford. Prvo
kao glumac sa spiskom od 80 pažljivo odabranih i odigranih uloga u
blizu 60 godina dugoj karijeri. Onda kao producent sa 50 i reditelj
sa 10 naslova iza sebe, za šta je češće dobijao nominacije od
Akademije (a i jedinog “pravog”, a ne počasnog Oscara je osvojio
za svoju debitansku režiju za film Ordinary People) nego što
je to bio slučaj za glumu (valjda ga je uvek lako bilo svesti na
neki tip, na lepotančića ili na gospodina). Na kraju i kao osnivač
i direktor najglasovitijeg svetskog filmskog festivala “indie”
usmerenja koji je u međuvremenu (bilo to dobro ili loše) uspostavio
veoma određenu estetiku koja je postala žanr za sebe. U 83-oj
godini života Redford je najavio odlazak u penziju, a The Old Man
& the Gun izabrao za svoj oproštajni film. Kruže glasine da
je svoju odluku u međuvremenu promenio što je možda dobra stvar
(Redford kao glumac nikad nije na odmet), ali biće dobro ako ćemo
ga i po ovom oproštaju pamtiti.
Režiju
filma potpisuje David Lowery, pre svega montažer po struci
koji je punu kreativnu kontrolu preuzeo na četiri dugometražna
filma (uz obilje kratkih) koji su svi međusobno različiti, do kraja
ispolirani i nijedan se ni u kojem slučaju ne može nazvati
promašajem. Možda je najmanje uspeo samostalni prvenac St. Nick
(2009), komorna drama apokaliptičnog ugođaja koja ga je plasirala u
određene indie i arthouse krugove. Već sa sledećim neo-westernom,
odnosno ruralnim socijalnim noirom Ain’t Them Bodies Saints
(2013) dokazao je da je potencijalno veliki autor. Sa Disneyevim
igranim remakeom Pete’s Dragon (2016), gde se i upoznao sa
Redfordom, Lowery je pokazao da se na njega može računati i u sferi
komercijalnog filma, da bi sa A Ghost Story (2017) otišao
potpuno u smer eklekticizma snimivši nešto što niko pre njega
nije, a posle njega neće snimiti.
Lowery
se pokazao kao pravi izbor za The Old Man & the Gun koji
samo na prvi pogled deluje kao standardna krimi-dramedija bazirana
na, kako to na uvodnoj kartici stoji, uglavnom istinitim događajima.
U pitanju je filmska biografija serijskog pljačkaša banaka i
begunca iz zatvora Forresta Tuckera
čiji dosije beleži preko 80 pljački i 18 uspešnih bekstava iz
državnih i federalnih institucija (uključujući i ono epsko,
sklepanim kajakom iz St. Quentina), a prema njegovim rečima 12 puta
mu beg nije uspeo. Tucker je vodio interesantan život, ženio se
nekoliko puta, a da njegove supruge nisu znale njegov pravi
identitet, kao što on nije znao za svoju decu. U “poslu” je bio
krajnje neobičan, šarmantan i nenasilan, iz pištolja koji je sa
sobom nosio nikada nije zapucao i blagajnici koje je opljačkao
iskustvo s njim su opisivali kao jako pozitivno, što je verovatno i
razlog za “rekord” poput četiri opljačkane banke u jednom danu
i to u Tuckerovoj dubokoj starosti.
Loweryjev
film se, osim kratkih flashback ekskurzija i jedne ekstenzivne
montažne sekvence pri kraju, ne bavi celom Tuckerovom karijerom, već
relativno kratkim periodom s početka 80-ih, nakon bekstva iz St.
Quentina, a pre sledećeg hapšenja. U to doba šezdesetogodišnjak
Tucker (Redford) ordinira sa dvojicom kompanjona (Glover,
Waits) pljačkajući male ekspoziture na ruralnom jugozapadu
Amerike. Posle jedne pljačke i jurnjave s policijom, Tucker se
zaustavlja ne bi li pomogao ženi čiji se kamionet pokvario. Možda
je to bila samo diverzija da policija nastavi jurnjavu u prazno, ali
se između njega i udovice Jewel (Spacek) javlja instantna
privlačnost. Ona njegove priče kako je pljačkaš otpisuje kao
šeretske, ali on njenu potrebu da otplati hipotekarni dug i zadrži
farmu shvata krajnje ozbiljno. Nakon jedne pljačke kojoj je i sam
prisustvovao ne shvativši na vreme šta se zbiva, u poteru za
Tuckerom se uključuje šerif John Hunt (Affleck) i između
dvojice muškaraca se rađa rivalstvo puno poštovanja. Koliko će
još Tucker moći da beži od zakona?
Radnja
filma je prilično bazična i ispričana sa lakoćom, uprkos ili baš
upravo zbog silnih digresija i skretanja u romantične i opuštene
momente. “Lovac” i “lovina” su zapravo slični i poganja ih
ista motivacija, a i životne prilike im nisu mnogo različite –
nakon napornog dana na poslu čeka ih sigurna luka nove, odnosno
stalne veze. Hunt je u srećnom braku sa Maureen (Sumpter) i
ima dvoje dece, a Tucker osim romanse sa Jewel uživa i sa svojim
kolegama. Atmosfera je “feel-good”, sve pršti od glumačke
hemije, bilo da je reč o romansi ili muškom rivalstvu i stiče se
dojam da su glumci (i to od glavnih do sasvim epizodnih, poput
Elizabeth Moss koja ima jednu scenu kao Tuckerova kći za koju
on ni ne zna, a ona nema želju da se s ocem poveže, ili Keitha
Carradina čija je uloga u montaži izrezana na ukupno tri
sekunde i jednu rečenicu) uživali radeći na filmu kakvi se
uglavnom više ne snimaju. Lowery to još dodatno potencira, igrajući
na kartu filmske nostalgije i retro ugođaja, insistirajući na
super-16 fotografiji Joea Andersona, sjajno pogođenim
detaljima perioda i trijumfalno intoniranom soundtracku Daniela
Harta.
Pun
smisao filma vidimo, međutim, na jednom drugom i dubljem nivou. Iako
versatilan kao glumac, Robert Redford je publiku osvajao svojim
osmehom i šarmom igrajući dosta često takve simpatične kriminalce
kao što su Sundance Kid, John Hooker u The Sting ili Sony u
The Electric Horseman, pa je kao takav idealan izbor za
Forresta Tuckera i to je idealan način da se oprosti od filma. Zato
Lowery ubacuje meta-humorne momente, poput toga da Tucker ne zna da
jaše, a Redford je dobar deo karijere proveo na konju i pritom ne
citira samo Redfordove filmove (mada neće biti teško u montažnoj
sekvenci prepoznati insert iz The Chase Arthura Penna,
što je jedna od Redfordovih prvih bitnih uloga), već Sissy Spacek u
jednom trenutku osvetljava kao u de Palminom hororu Carrie
i na nekoliko mesta citira Two-Lane Blacktop (1971) Monteja
Hellmana u kojem Redford doduše ne igra, ali je lik kojeg igra
Warren Oats, taj mitski novohollywoodski odmetnik, između
ostalih i Dillinger, dosta analogan Tuckeru u smislu iskonske želje
za avanturom. Montažna sekvenca bekstava na kraju je ipak tu da nas
podseti o čemu se, odnosno o kome se tu radi i savršeno je
funkcionalna kao portfolio karijere jednog velikog glumca, što je
Redford svakako bio i jeste još uvek.
No comments:
Post a Comment