kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Claudio Giovanessi
scenario:
Claudio Giovanessi, Maurizio Braucci, Roberto Saviano (prema
Savianovom romanu)
uloge:
Francesco Di Napoli, Viviana Aprea, Pasquale Marotta, Ar Tem, Renato
Carpentieri, Valentina Vannino
Kada
se pojavila pre više od deset godina, knjiga Gomorrah Roberta
Saviana koja dokumentuje trendove u okviru napuljske mafije
Camore i njenih pipaka koji se šire italijanskom, evropskom i
svetskom ekonomijom na svim nivoima, bila je (i ostala) primer
vrhunskog štiva kojem se valja često vraćati. Usledio je film u
režiji Mattea Garronea, sam za sebe veoma dojmljiv, ali opet
u neku ruku sputan epizodičnom strukturom i brojnim rukavcima u
kojima radnja knjige ide. Televizijski format se nametnuo kao ipak
primereniji knjizi tog tipa, usledila je serija čijih je nekoliko
epizoda režirao već u neku ruku etablirani dokumentarista Claudio
Giovanessi. U međuvremenu je Saviano napisao novu knjigu La
paranza dei bambini koja se detaljnije posvećuje jednom od
aspekata tek ovlaš pomenutih u prethodnoj, dečijim bandama koji
posluju ne toliko u okvirima Camore, ali svakako pod njenim okriljem.
Snimljen je film koji je režirao Giovanessi i premijera je održana
u Berlinu, uz nagradu za scenario koju su osvojili Giovanessi,
Saviano i njihov saradnik Maurizio Braucci.
Kao
što doslovni italijanski naslov i njegov nešto metaforičniji
engleski prevod govore, reč je o filmu koji prati jednu od dečijih
bandi i njen uspon pod vođstvom simpatičnog, promišljenog i za taj
milje atipično nežno lepog Nicole (Di Napoli). Možda će
nas prva scena navesti na krivi trag da su Nicola i društvo mu tek
sasvim obični klinci koji se bave "bezopasnim" vandalizmom
kao što je krađa okićene božićne jelke iz "protivničkog"
kraja, ali ambicije ovih klinaca su mnogo veće, a i prilika će se
sama ukazati. Jer Napulj, jer Camora, jer klinci koji ne znaju za
bolje i održivije modele.
Istini
za volju, Nicolini motivi su u neku ruku i plemeniti jer on želi pre
svega da osigura egzistenciju za sebe, mlađeg brata i majku
(Vannino) čiji je biznis stalno pod udarom mafijaških
reketaša i kokošara. Sa druge strane, on želi ono što svi
žutokljunci manje ili više žele: firmiranu odeću, lepu devojku
(koju dobija u obliku Letizie u interpretaciji Viviane Apree),
ulaz u diskoteke za punoletne i separe u istima, šampanjac, kokain,
jednom (prostom) rečju - kurčenje. To znači da će i njegova
taktika biti neortodoksna u smislu da će suvoj sili uvek prethoditi
pregovori kako sa mlađima, tako i sa starijima, ali i kreativna kada
je nasilje u pitanju. Recimo, svoje prvo ubistvo će počiniti obučen
u žensku odeću i izgledajući kao transvestit, a prva masovna
pucačina će poći po zlu usled nestručnog rukovanja oružjem.
Reakcije
kritike na film nisu bile sjajne, više se mogu nazvati mlakima.
Filmu se sa jedne strane zamera ublažavanje tona u odnosu na knjigu
i humanizacija tih klinaca kroz svođenje njihovog nasilja na
klinačko, šiljokuransko zezanje, a sa druge derivativnost. Obe
primedbe stoje, jer Giovanessi režira sigurno i bez naglašenog
stila, pritom citirajući mnoštvo toga, od italijanskih neorealista
do italo-američkih klasika mafijaškog žanra, a i klinci prikazani
u filmu (glumci su redom naturščici iz kvarta Santia u Napulju) su
unekoliko romantizirani na sličan način na koji su to bili silni
"vitezovi kaldrme ili asfalta" koji su znali reći "pardon,
hvala, molim, dobar dan, poštovanje, ljubim ruke".
Jasno
je takođe da ova priča o napuljskom "Giletu Šampionu" i
njegovim kompanjonima ide u predvidljivom smeru. Ali to čini na oku
i mozgu ugodan način, linearnim, a opet nestrukturiranim scenariom
slobodnog toka koji ne mari mnogo za dramaturške činove i režijom
koja insistira na uglađenosti i pratljivosti tako da je fotografija
uvek atraktivna, ali nikad "nabijena na nos", a montaža
ritmična. U tome se da nazreti čak i malo autorskog komentara i
fine ironije (kič "stilski" nameštaj kao pusta želja
mladih kriminalaca), a čak i kada poneki moment ne uspe (romansa
između Nicole i Letizie se nikad ne može uzeti naročito ozbiljno),
deluje kao da je tu ne samo sa razlogom, nego i da Giovanessi u to
potpuno veruje.
Mada,
možda je i do mene kao gledaoca koji takve modele ponašanja
prepoznaje i u okruženju svoje rane mladosti, pa ne gubi nadu da će
ili ovi klinci u filmu ili neki drugi klinci nešto naučiti na
njihovom primeru i postati bolji ljudi. Opet, kada vidim u šta su
većina mojih vršnjaka (a bome i onih mlađih, o starijima da i ne
govorimo) izrasli, razloga za optimizam nema. Ali gledajući Piranhas
nekako poželim da budem naivan.
No comments:
Post a Comment