kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Već na samom početku ovog
prikaza ću prekršiti dva važna pravila filmske kritike jer
materijal od mene to nalaže. Kao svojevrsni anti-fan M.
Night Shyamalana ću
govoriti, odnosno pisati, u prvom licu i to pisanje ću započeti
ovakvom ogradom da bi recipijentima ovog izlaganja moja perspektiva
bila potpuno jasna. Shyamalan je, naime, globalnu slavu stekao
misteriozno intoniranom melodramom o duhovima Šesto
čulo čiji se
doprinos svjetskoj kinematografiji može svesti na za akcijaša i
povremenog komičara Brucea
Willisa atipičnu
utišanu, dramsku ulogu i na ničim izazvani nagli obrat koji
dotadašnju priču okreće naglavce. Takvih nadnaravnih drama je
znalo biti u tom periodu, na prelazu milenija, za njima su posezala i
velika redateljska imena poput Martina
Scorsesea (Bring
Out the Dead), ali
su takvi filmovi, naročito s takvim obratima, često uslijed
kritičarske lijenosti dobivali epitet “shyamalanovskih”.
Redatelj je to obilato koristio dok je mogao, reciklirajući ponešto
ili gotovo sve od toga u daljnjim filmovima, poput Znakova
(2002), Zaselka
(2004), Žene u vodi
(2006), pa donekle i Događaja
(2008) koji je označio autorovo skretanje ka žanrovski donekle
čistoj akcijskoj znanstvenoj fantastici u kojoj se Shyamalan nije
najbolje snašao nastavkom Avatara
- Posljednji
Airbender (2010), i
naslovom Zemlja:
Novi početak
(2013). Nakon nekoliko vezanih promašaja, filmaš se vratio (ili
probudio) s Posjetom
(2015) gdje je demonstrirao izuzetnu redateljsku vještinu dovoljnu
da zamaskira nedovoljno dobar scenarij izuzetno zanimljive teme.
Dva sam filma namjerno
preskočio u ovom kratkom presjeku karijere iz razloga što smatram
da ih je za temu, Shyamalanov najnoviji film Glass,
važno obraditi posebno i malo detaljnije. Neslomljivi
(2000) se očito nastavlja na poetiku Šestog
čula i zbog opet
dramski utišanog, gotovo tužnog i deprimiranog Brucea Willisa u
glavnoj ulozi zaštitara Davida Dunna koji postaje svjestan svojih
super-moći i svoje stripovske super-junačke ranjivosti, pa se ne
zna s time nositi, kao i zbog neveselog tona pripovjedanja, pa i zbog
perifernih momenata poput psihički i fizički krhkog djeteta,
odnosno Dunnovog sina Josepha, u plejadi sporednih likova. Gledano iz
perspektive filmske povijesti, Neslomljivi
je, pak, ostvarenje koje je unijelo revoluciju u žanr filmova o
super-junacima i postavilo temelje na kojima su filmske imperije
sagradili stripovske mega-korporacije DC Comics i Marvel. Shyamalan
je, naime, u nekada čisto akcijski žanr, čiji su se filmovi
razlikovali jedino po vizualnom dizajnu i stilizaciji, uveo
realistične i dramske momente koji su poslužili kao osnova i za
Nolanovu
trilogiju o Batmanu i za cjelokupni Marvelov univerzum od Iron
Mana nadalje.
Istini za volju, realizma, kao i socijalnih konotacija, bilo je i u
Singerovom
X-Men
serijalu započetom baš u godini izlaska Neslomljivog,
s tim da je Shyamalanov film svakako elegantniji i uglađeniji. Drugi
film koji sam preskočio je Glassov
direktni prethodnik, Podvojen
(2016), inače ne posve uspjeli psihološki triler o shizofrenom
otmičaru imena Kevin Wendell Crumb sa 23 različitih osobnosti, koji
drži tri otete djevojke čekajući da se pojavi 24. osobnost,
kanibalističko-monstruozna Zvijer. Iako je bio baziran na
šarlatanskoj “psihologiji” i scenaristički traljav, naročito
iz aspekta predstavljanja različitih osobnosti, film je bio
zanimljiv zbog raznovrsne glumačke interpretacije Jamesa
McAvoya koji je
odigrao višestruku ulogu zaključanu u jedno tijelo, kao i zbog
intervencije na kraju, kad se Dunn pojavljuje kao spasitelj i time
film povezuje sa Neslomljivim.
Shyamalan očito nije odolio iskušenju da zaključi trilogiju i tako
smo dobili Glass.
U smislu vremena radnje,
Neslomljivi
ostaje dublje u prošlosti. Dunn, kojeg opet igra Willis, je sada
vlasnik male zaštitarske firme u kojoj je drugi zaposleni njegov sin
Joseph (igra ga opet Spencer
Treat Clark kojem
je uloga u Neslomljivom
bila jedna od prvih u karijeri). Svoju super-herojsku sudbinu je
prihvatio, pa kao maskirani osvetnik u slobodno vrijeme štiti
građane od nasilnika i zločinaca. Glass
se vremenski više naslanja na Podvojenog,
jer je dotični otmičar opet u akciji i primarni je slučaj kojim se
bave David i Joseph Dunn, prvi kroz akciju, a drugi kroz ulogu
pomoćnika iz fotelje. Treći i naslovni junak, gospodin Stakleni,
alias Elijah Price, teoretičar stripa, terorist i masovni ubojica
(ulogu iz Nealomljivog
reprizira Samuel L.
Jackson), u priču
ulazi nešto kasnije, kada nakon prologa i prvog obračuna, Dunn i
Crumb, ne sasvim uvjerljivom scenarističkom intervencijom, završe u
istoj eksperimentalnoj duševnoj bolnici s njim. Za intervenciju je
odgovorna Dr. Ellie Staple (Sarah
Paulson), po
vlastitom navodu specijalistica za deluzije grandioznosti, a posebno
za ljude koji su umislili da su stripovski likovi, koja je u stanju
iskoristiti njihove slabosti, u Dunnovom slučaju osjetljivost na
vodu i fobiju od iste, a u Crumbovom osjetljivost na jaku svjetlost
koja ga tjera da mijenja ličnosti. Njena je ideja da svu trojicu
(Price je u instituciji već neko vrijeme i pod sedativima je toliko
da je skoro katatoničan) podvrgne terapiji u dva koraka, od kojih je
prvi klasično uvjeravanje pomoću racionalizacije, a drugi nikada do
kraja objašnjen stroj koji će im učiniti nešto s frontalnim
korteksom gdje se navodno krije tajna njihovih deluzija. U pritisku
na trojicu pacijenata Dr. Staple računa na pomoć njima bliskih
osoba. Joseph je, ako se sjećamo, u super-herojske moći svog oca
vjerovao i prije i jače od njega samog. Casey Cooke (Anya
Taylor-Joy), jedina
preživjela žrtva otmice, nad Crumbom ima moć istinske empatije i
kao takva može “opozvati” Zvijer, dok je Crumbu zahvalna što
joj je spasio život. A za Pricea, odnosno Staklenog, tu je njegova
majka (Charlayne
Woodward, doduše
koju godinu mlađa od Jacksona, što i upada u oči na ekranu) koja
je u međuvremenu, čini se, postala ekspert za stripove kao
“posljednju formu usmene povijesti”. Nakon izuzetno “brbljivog”
i repetitivnog srednjeg dijela filma punog skrivenih pravih i krivih
tragova, slijedi završni obračun praćen “shyamalanovskim”
obratima…
Najjača karika prethodnih
Shyamalanovih filmova, režija u užem smislu, ovdje je tek korektna
i nedovoljna da zamaskira nategnutost scenarija opterećenog
verbalnim repeticijama i zakrčenog meta-tekstom i u smislu poveznica
sa prethodna dva filma u ovoj na silu sastavljenoj trilogiji, i u
smislu teorije i povijesti stripa kao forme umjetnosti i zabave. Sve
je to izvedeno lijeno i pješački, flashback scene služe da
trilogiju povežu u jednu cjelinu, psihijatrijska bolnica u sjećanje
priziva svaku psihijatrijsku bolnicu u horor-filmu, a ne donosi ništa
novo na tom planu, manja otkrića svoje korijene vuku iz teorije i
povijesti stripa i servirana su uvijek iz drugog plana, a čak ni sam
veliki obrat više nije toliko iznenađujući, što zbog činjenice
da od Shyamalana tako nešto i očekujemo, što zbog svoje
nedorađenosti i nepotkrijepljenosti. Srećom, kod Shyamalana je
drama između likova (kada je ima) uvijek jača strana, pa su tako i
ovdje odnosi dovoljno uvjerljivi da Glass
ne bude loš film. Motivaciju naslovnog junaka možemo shvatiti na
ljudskiji način od toga da ga pospremimo u ladicu za zle genije, a
iako su Crumbove ličnosti dane još “turističkije” nego u
Podvojenom,
Zvijer je sasvim funkcionalan zlikovac, dok je Dunn ipak izgubio na
svojoj svježini zbog trenda realistički intoniranih super-heroja
koji se u međuvremenu razvio pa tako nakon, na primjer, Logana
ne predstavlja neko značajno osvježenje. Pitanje je koliko je Dunn
zamišljen kao super-heroj koji pati od zamora materijala, a koliko
je Bruce Willis zapravo umoran kao glumac. Sarah Paulson, Anya
Taylor-Joy, Charlayne Woodward i Spencer Treat Clark imaju premalo
prostora u okviru svojih ne baš sjajno napisanih likova da pokažu
raskoš glumačkog talenta, a Samuel L. Jackson je u priličnoj mjeri
ograničen hendikepom i pozicijom svog lika na glumu tikovima
(progovori tek u drugoj polovici filma). Čini se da se jedino James
McAvoy zabavlja igrajući višestruku, podvojenu ličnost, osjećajući
potrebu da većinu svojih osobnosti učini pamtljivima, ali ni tu mu
gužva u scenariju ne ide u prilog.
Konačni dojam je da je Glass
kao film nastao stihijski i samo iz autorove potrebe da sklopi
trilogiju, te da bi vjerojatno bio bolji da je nastao nakon više
promišljanja i neke kasnije verzije scenarija. Međutim, možda je
Shyamalanova motivacija bila nešto sasvim drugačije, nešto poput
uspostavljanja vlastite super-herojske franšize (kraj filma sugerira
tu mogućnost), jer ipak je prvi imao ideju da redefinira žanr i
usmjeri ga prema stvarnim ljudima i njihovim emocijama ispod maski i
plaštova.
No comments:
Post a Comment