kritika originalno pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Trend nastavaka,
pred-nastavaka, “remake”-a i “reboot”-a se nastavlja i to
često na najneočekivanijim mjestima. Tko bi pomislio, recimo, da bi
“remake” kultnog filma iz 70-ih, Schaffnerovog Leptira,
mogao biti dobra ideja? Srećom po svoje producente, ova
češko-španjolsko-američka koprodukcija nije bila skupa: Beograd
je mijenjao Pariz iz 30-ih godina prošlog stoljeća, Crna Gora i
Malta su igrale Francusku Gijanu, a Charlie Hunnam i Rami Malek koji
su odigrali uloge koje su pripadale Steveu McQueenu i Dustinu
Hoffmanu u vrijeme snimanja filma nisu bili zvijezde na vrhuncu svoje
karijere. Zapravo afirmirali su se uglavnom na televiziji, Hunnam u
seriji Sinovi
anarhije, a Malek u
seriji Mr Robot.
Strelovit uspon potonjeg uslijed globalne popularnosti filma Bohemian
Rhapsody i
Malekovog statusa favorita za glumačkog Oscara u ovogodišnjoj
sezoni nagrada, možda su i razlog zašto je novi Leptir,
uredno “pospremljen” nakon svjetske premijere pretprošle godine
na festivalu u Torontu, uopće pušten u kino-dvorane krajem prošle,
odnosno početkom ove godine.
Novi Leptir
svakako dolazi s prtljagom u vidu originalnog filma i nemoguće je
odoljeti porivu usporedbe dvaju filmova. Scenarij koji potpisuje
Aaron Guzikowski, koji je inače odradio pristojan posao na akcijskom
filmu Contraband
(2012) i napisao izuzetno problematičan scenarij za američki
prvijenac Denisa Villeneuvea Zatočene
(2013), vrlo malo odstupa od prethodne verzije za koju su scenarij
napisali veliki Dalton Trumbo i Lorenzo Semple Jr, toliko da se čini
da je izvorne autobiografske romane Henrija Charrierea Papillon
i Banco
tek prelistao. Scenarij Guzikowskog prethodni film “prepisuje” po
modelu “scena za scenu”, dodajući mu samo upitno potreban prolog
“ugodnog” života naslovnog junaka u interpretaciji Charlieja
Hunnama u Parizu gdje živi kao karijerni lopov i kontemplira skoru
“mirovinu” sa svojom djevojkom, prostitutkom Nennete (potraćena
Eve Hewson). Nakon što mu poslodavac “namjesti” ubojstvo
svodnika, Papillon (leptir na francuskom jeziku) je osuđen na
doživotni zatvor u kažnjeničkoj koloniji preko oceana, u Gijani.
Ovaj prolog na direktan način uspostavlja kontekst koji je
originalni film izlagao diskretnije, da bi u ostatku tijeka radnje
novi film jedva u detaljima odstupao od Schaffnerove verzije.
Eto nas, dakle, na brodu gdje
je Papillon okružen mahom ubojicama i nasilnim zločincima. U moru
takvih se izdvaja Louis Dega (Malek), falsifikator slabije tjelesne
građe i idealna meta nasilja iz dva razloga. Prvo, njegove
falsificirane državne obveznice koje je prodavao su oštetile i do
bankrota dovele mnoge ljude, uključujući i kriminalce željne
osvete. I drugo, kao prevarant, gotovo je sigurno da on na sebi (ili
bolje rečeno “u sebi”, detalj čija eksplicitnost prevladava
okvire prethodnog filma) drži pozamašnu količinu gotovog novca.
Dvojica muškaraca, inicijalnom nepovjerenju unatoč, sklapaju savez
iz koristi: Papillon će se starati da Dega preživi i poživi, a
ovaj će zauzvrat financirati njegov pokušaj bijega, jedan ili više
njih, i taj savez će se, kako radnja filma odmiče, pretvoriti u
iskreno prijateljstvo bazirano na lojalnosti prije nego na koristi. I
pored nepodnošljivih klimatskih uvjeta, tropskih bolesti,
iscrpljujućeg rada i nasilja, kako od strane kolega zatvorenika,
tako i od strane čuvara i uprave, bjekstvo iz gijanskog zatvorskog
sistema na racionalnom nivou čini se kao nemoguć poduhvat i
izuzetno loša ideja. Prvo, život kažnjenika ne vrijedi ništa i
čuvari neće oklijevati da bjegunce ustrijele. Drugo, iza zidina
zatvora čeka ih nemilosrdna prašuma “u kojoj”, prema riječima
upravnika Barrota (Yorick van Wageningen), “najbolje što im se
može dogoditi je smrt od gladi”, te jednako nemilosrdno more puno
uvijek gladnih morskih pasa. Treće, nakon prvog neuspješnog
pokušaja bijega robijaš za kaznu dobija još dvije godine u samici,
a nakon drugog pet godina u samici i doživotnu kaznu zatvora na
Vražjem Otoku, zapravo visokoj stijeni usred mora okruženoj oštrim
hridima i jakim strujama.
Dva su osnovna motiva i
Scahaffnerove verzije i ove nove koju potpisuje danski redatelj
Michael Noer, najpoznatiji kao ko-redatelj prvijenca Tobiasa
Lindholma pod nazivom R.
S jedne strane imamo, kao i otprilike u svakom zatvorskom filmu ikada
napravljenom, neutaživu želju (obično nevino) osuđenog čovjeka
za slobodom koja mu krijepi duh tako da ga ni najstrahotnije
psiho-fizičko mučenje neće slomiti. Razlika između Schaffnerovog
Leptira
i nove verzije je samo u tome što je prethodnik snimljen prije
žanrovskih klasika kao što su Ponoćni
ekspres ili
Iskupljenje u
Shawshanku, a ovaj
novi dolazi s već postojećim iskustvom tih filmova, ali ga nimalo
ne produbljuje i ničim ne inovira. Drugi centralni motiv je muško
prijateljstvo, lojalnost i nesebičnost u ekstremnim uvjetima, a
izuzev za nijansu jače eksplicitnosti (u gotovo generičkom smislu
tučnjava, brutalnih uvjeta i fizičke torture koje ljudsko tijelo
može podnijeti), ono je portretirano jednako eliptično i lakonski,
sve do završne sekvence filma na Vražjem Otoku gdje u
melodramatskoj maniri Dega objašnjava Papillonu zašto ne može s
njim u slobodu. U pojedinim intervjuima je redatelj Noer naglašavao
da je priču o prijateljstvu podigao na nivo (platonske) ljubavne
priče, vjerojatno aludirajući na homoerotiku prisutnu u izvornom
romanu, ali osim jednog detalja (kokosovih oraha prošvercanih u
Papillonovu samicu), za takvo što ima malo ili nimalo potvrde.
Na tehničkom planu, Noer se
trudi da na pristojan način sakrije skromnost produkcije i
neautentičnost lokacija, što mu u određenoj mjeri polazi za rukom,
u inzistiranju na kombinaciji kratkih i nešto dužih kadrova,
krupnih i srednjih planova, ali se čarolija prekida u povremenim
totalima na otvorenom, pa u tim trenucima film izgleda kao blijeda
kopija originala. Na glumačkom smo planu, pak, dobili manje ili više
ono što smo očekivali: izvedbe Charlieja Hunnama i Ramija Maleka su
solidne, ali u suštini imitatorske i stoga svakako ispod nivoa onih
koje su ostvarili McQueen i Hoffman. Hunnam je glumac koji zavisi od
tipa materijala i rediteljskog vođenja, uloge muškarčina mu stoje
same po sebi, ali Noer ga ne usmjerava dovoljno, ako i uopće. Malek
je, pak, glumac koji ima nešto instinkta, koji sam po sebi inklinira
imitaciji i koji zaista zna odigrati i iznijeti lik, ali Louis Dega,
inače potencijalno intrigantan karakter, ni u scenariju, ni u režiji
nije razvijen dalje od serije tikova.
Najveći problem je, međutim,
što je mjesta za popravke originala itekako bilo, ali su se i
scenarist i redatelj odlučili da to ignoriraju i da 45 godina star
film samo jeftino recikliraju i prepakiraju. Iako ima auru klasika u
koji se ne dira, Schaffnerov Leptir
je bio itekako problematičan film, najzanimljiviji u ekspoziciji u
prvoj trećini, u kojoj dobivamo uvid u funkcioniranje jednog
specifičnog zatvorskog sistema u kojem se i čuvari osjećaju
izoliranim i zatvorenim, pa su stoga potkupljivi, dok je u daljnjem
prosedeu film bio predvidljiv. Odnos dvojice likova nije bio
produbljen do zadovoljavajućeg nivoa, a dodatno je bio opterećen
konstantnim podglumljivanjem obojice glumaca, čemu je McQueen bio i
inače sklon, a Hoffman nije imao slobode zasjeniti ga. Schaffnerova
režija je za period ranih 70-ih bila zapanjujuće konzervativna i
klasicistička (što se provlači i kroz cijeli njegov opus sačinjen
od nerijetko epski intoniranih spektakala kao što su Patton
te Nicholas i
Alexandra), pa je
slamka spasa za film bila prije svega raskošna fotografija
atraktivnih lokacija. Guzikowski i Noer s novim su filmom imali
pregršt mogućnosti koje nisu iskoristili, bilo da detaljnije
iščitaju izvorne romane, naročito naslovni (premda je njegova
vjerodostojnost upitna jer se pokazalo da je Charriere za potrebe
svoje priče prisvojio i pregršt tuđih), bilo da detaljnije istraže
specifičan povijesni kontekst (zanimljivo je, recimo, da Charriere
nije bio svjestan Drugog svjetskog rata jer ga je proveo u samici).
Ovako smo u formi kino-filma dobili nešto toliko anakrono i
derivativno da mu je prirodno okruženje termin iza ručka nedjeljom
na kabelskoj televiziji.
No comments:
Post a Comment