kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: Mike Leigh
uloge:
Rory Kinnear, Maxine Peake, Pearce Quigley, David Moorst, Rachel
Finnegan, Robert Wilfort, Karl Johnson, Alastair Mackenzie, Tom Gill,
Tim McInnerny
Mike
Leigh je svoje ime stekao svojim neobičnim, gotovo teatarskim
improvizicionim pristupom (do nečega nalik scenariju se dolazilo u
sinergiji sa glumcima nakon po nekoliko meseci intenzivnih proba)
koji je savršeno radio u njegovoj "zoni ugodnosti" -
dramama o pripadnicima niže-srednjih slojeva u stilu socijalnog
realizma. U tom smislu je Leigh bio i ostao jedan od šampiona
britanskog angažovanog filma uz Kena Loacha i, donekle i na sasvim
drugi način, Kena Russella. Doduše, Leigh je svoju poetiku
unekoliko razbio svojim prethodnim filmom Mr Turner koji je
zapravo bio "celebrity biopic" u ključu kostimirane drame
i koji je kao takav najviše poslužio reditelju da dokaže da može
napraviti film koji spektakularno izgleda kada mu se osiguraju
sredstva, a glumcu Timothyju Spallu da ostvari možda ulogu svog
života.
Leigh,
čini se, nastavlja sličnim (ne baš istim) putem sa svojim
najnovijim filmom Peterloo, pokušavajući da pomiri svoju
staru strast za socijalnim dramama i prizorima iz života radničke
klase, i novu koja ga usmerava ka istorijskim ličnostima i temama. U
intervjuima i javnim nastupima Leigh je i inače tvrdio da je
"Peterloo", kovanica za masakr na Polju Sv. Petra u blizini
Manchestera kada je Kraljevska Vojska napala 60.000 mirnih
demonstranata usmrtivši njih 15 i ranivši još nekoliko stotina,
kao događaj kriminalno zapostavljen, skoro izostavljen iz britanske
zvanične istorije iako bi u njoj imati važnu ulogu kao vesnik
revolucionarnih trendova i u smislu parlamentarizma i u smislu
socijalizma. Kruže glasine da je Peterloo bio projekat koji
je pažljivo razvijao godinama, ako ne i decenijama. Rezultat je,
međutim, takav da je film vredniji kao istorijska lekcija nego kao
umetničko delo iz brojnih razloga...
Potencijal
za oba se vidi već na samom početku kada upoznajemo Josepha
(Moorst) kao mladog vojnika koji je preživeo Waterloo i koji se, od
rata oštećen, vraća kući u Manchester koji postaje središte
zanimljivog i prograsivnog političkog pokreta koji zahteva veću
reprezentaciju uglavnom radničkog grada, univerzalno pravo glasa i
izbore svake godine, dok neki radikalniji predstavnici zahtevaju još
više klasne borbe, razvlašćenje ludog kralja, njegovog sina
regenta i celokupne aristokratije. U pokret je uključen Josephov
otac Joshua (Quigley), iz prikrajka sve posmatra mudra i žestoka
majka Nellie (Peake) i ostatak proširene familije, susedstva i
zapravo celog grada.
Sa
druge strane imamo londonsku aristokratiju oličenu u premijer Lordu
Liverpoolu (Wilfort), sekretaru za unutarnje poslove Lordu Sidmouthu
(Johnson), generalu Johnu Byngu (Mackenzie) i ostatku političkih,
policijskih i vojnih struktura predvođenih suludim regentom
(McInnerny). Događaji će krvavo kulminitati u toku govora koji će
održati prestonički reformator Henry Hunt (Kinnear) koji je
figurirao kao vođa reformatorskog pokreta na nacionalnom nivou.
Za
reditelja koji inače nema iskustva sa akcijom, Leigh je zapanjujuće
efikasan i kinetičan kako u prvoj, tako i u ključnoj sceni borbe
pred sam kraj filma, unoseći pravu dozu haosa i nereda da bi
visceralni učinak bio maksimalan. Problem je, međutim, ono što je
između te dve scene, a zauzima dva sata i kusur dragocenog vremena,
a to se svodi na razgovore, razgovore, razgovore ovih i onih, drugih
i trećih, o situaciji doma i u svetu, radikalnim i manje radikalnim
zahtevima, zakonskim i vanzakonskim osnovama za intervenciju i njeno
izazivanje i provokaciju iako su demonstranti bili mirni kao bubice.
Čini se da je ideja bila, u stilu političko-istorijskih filmova kao
što je, recimo, Selma Ave Duvernay, ispitaju sve okolnosti
koje su masakru prethodile i iz svih mogućih uglova.
Problem
sa tim je dvostruki, i na nivou ideje i na nivou njene izvedbe. Na
nivou ideje smo u problemu, barem mi koji nismo britanski istoričari
upoznati sa detaljima "Peterlooa", jer kontekst ostaje vrlo
specifičan i britanski, bez dovoljno uočljivih poveznica sa
Američkom i Francuskom revolucijom, kao i onom Industrijskom koja se
u to doba zaletala, a nedostaju čak i relacije sa Marxom i Engelsom
i kasnijim događajima. Interakcije između brojnih sporednih i
epizodnih likova stoga mogu delovati dosadno, nezanimljivo i
irelevantno i u istorijskom i u filmskom kontekstu, na stranu što
je, u smislu izvedbe, karakterizacija bolno pojednostavljena, pa tako
imamo blagorodne, iako ne nužno najbistrije obične male ljude i
karikaturalno zle aristokrate. Tu, nažalost, ne pomaže puno ni
impozantna fotografija Dicka Popea koja period rekreira precizno, a
na momente čak dirljivo u scenama iz prigradskog života, ni gluma
izuzetno raspoloženih glumaca. Peterloo je film koji bi možda
bio dosta bolji na oba nivoa - istoriografskom i filmskom - da je
Leigh odredio šta je od ta dva prioritetnije.
No comments:
Post a Comment