kritika objavljena na portalu Dokumentarni.net
Možda je poslednji
dokumentarac Austrijanca Michaela Glawoggera (1959.
- 2014.), "Bez naslova" / "Untitled"
(2017), od samog početka zamišljen baš kao takav: bez naslova i
teme, ali ne i bez sadržine, fluidan i leteći kao tok tek
oslobođenih misli, skačući između desetak zemalja i dva
kontinenta, posmatrajući ljude, njihovu interakciju, njihov rad i
kulturu u najširem smislu te reči. To nikada nećemo saznati jer je
Glawogger 2014. godine, tokom snimanja u Africi, preminuo od malarije
u 55. godini života. Dokumentarac kojeg je dovršila njegova
montažerka i dugogodišnja saradnica Monica Willi,
ulazi u hrvatsku
kinodistribuciju nakon dugotrajne i nagradama obeležene festivalske
turneje.
Kruži teorija da je
Glawogger svoj dokumentarac koncipirao kao magnum opus bez
jasne teme, baziran na opservacijama, te da je Monica Willi, osim
dodavanja naratora (ovde te uloge preuzimaju glumice Brigit
Minichmayr i Fiona Shaw) koji čitaju
Glawoggerove i njene beleške, samo sledila viziju autora s kojim je
redovno sarađivala. Ova teorija nije čak ni naročito čudna jer bi
se "Bez naslova" savršeno uklopio u Glawoggerov dosadašnji
dokumentaristički opus čiji su se najistaknutiji radovi bavili
upravo ljudima, njihovim načinom života, radom u svrhu
preživljavanja i kulturom na različitim mestima i kontekstima. U
"Megacities" (1999) Glawogger se bavi prekarijatom
na margini megalopolisa kakvi su New York, Moskva, Bombay i Mexico
City. "Workingman's Death" (2005) fokusira fenomen
rada, odnosno spremnost ljudi za upuštanjem u ekstremne situacije,
izlaganju riziku i naporu kako bi zaradili za život, dok se radnja
selila od Nemačke i Ukrajine, preko Nigerije i Pakistana do Kine i
Indonezije. Konačno, "Slava kurvi" /
"Whore's Glory" (2011) ostaje na sličnoj
liniji, ovog puta prateći prostitutke u Meksiku, Indiji i na
Tajlandu, tretirajući njihovo zanimanje kao i svako drugo. Osim
toga, Glawogger je režirao i igrane filmove, učestvujući na
brojnim zajedničkim projektima i omnibusima.
Austrijski reditelj za
cilj je imao ponuditi svoje viđenje sveta koje ne bi bilo ograničeno
strogo određenom temom i precizno definisanim kontekstom, već je
pustio da ga vodi put, intuicija i radoznalost. U tom smislu,
Glawogger s nama deli neka svoja razmišljanja, ali nikako fiksirane
sudove i rešenja, putujući u "Bez naslova" po Balkanu,
jugu Italije, Severnoj i Zapadnoj Africi. U tom kontekstu, vrlo je
nezahvalno i besmisleno nadugačko i naširoko raspravljati o radnji
filma jer su od nje prisutni samo fragmenti: planinsko selo u
Albaniji, sela pokraj ceste u Srbiji, opustela ratom uništena sela u
Hrvatskoj, deponije, crkve, improvizovane tržnice u Africi, mladi
ljudi koji tragaju za zlatom na muljevitim obalama reka kao u kakvom
westernu, nestanak struje u velikom gradu kojeg zatim počnu
osvetljavati baterijske lampe i ekrani mobilnih telefona. Možda su
dve najimpozantnije scene ujedno i one najduže: parking za
magarce gde će se dva uznemirena mužjaka potući koliko im to uzice
kojima su vezani dozvole, te seansa rvanja na pesku i u prašini.
Ništa od toga nije dato
linearno, hronološki u smislu dnevničkih beleški s puta, već
Monica Willi materijal slaže po ugođaju i emociji koji u sebi nosi,
koristeći se naracijom kao vezivnim tkivom i ključem u kojem je
moguće film tumačiti. U neku ruku možda se radi o izdaji
Glawoggerovih namera ukoliko je ovaj ciljao na opservacije čisto
vizuelne prirode, bez verbalnog komentara. No, ovaj potez njegove
dugogodišnje saradnice nije bio samo nužan, već je filmu dodao i
esejistički nivo, time ga približivši jednom od možebitnih uzora,
filmu "Bez sunca" / "Sans
Soleil" (1983) Chrisa Markera. Naravno
da ovde nije reč o pukoj kopiji ili prenošenju uticaja, već i same
te beleške i naracija govore o važnosti ovog nomadskog projekta,
najpre Glawoggeru, pa onda svima ostalima. Čini se - dovoljno da bi
doslovno i metaforički dao život za njega.
No comments:
Post a Comment