kritika objavljena na XXZ
2018.
režija:
Yann Gonzalez
scenario:
Yann Gonzalez, Cristiano Mangione
uloge:
Vanessa Paradis, Kate Moran, Nicolas Maury, Jonathan Genet, Khaled
Alouach, Félix Maritaud, Bertrand Mandico, Romane Bohringer
Ovaj
film smo kao potencijalno nešto veliko za LGBTQ+ zajednicu već
najavljivali na stranicama XXZ magazina, a sada smo imali prilike i
da ga pogledamo na Subversive Festivalu u Zagrebu i uverimo se da je
Knife+Heart još veći i značajniji od toga, ne samo kao
"social issues" izjava, već i kao delo filmske (i
žanrovske) umetnosti. Dosta filmova žonglira ta dva plana, retko
koji u tome u većoj meri uspeva, ali reditelj Yann Gonzalez je sa
svojim filmom još i dosta više od toga, jer je Knife+Heart
nemoguće svesti samo na jednu ili nekoliko stavki, a opet ga nije
teško opisati.
Reč
je o vrsno režiranom i sjajno dizajniranom filmu pažljivo smeštenom
u milje "low budget" gay pornografije kasnih 70-ih u
Parizu. U centru priče se nalazi producentkinja Anne (Paradis) čija
je veza sa montažerkom Lois (Moran) upravo krahirala, ostavljajući
ožiljke obema, a naročito Anne koja nije odveć ponosna da ne bi
patila prilično javno i uz pomoć pozamašnih količina alkohola. Na
poslovnom planu, pak, stvari teku svojim tokom: mala, garažna
produkcijska kuća relativno brzo izbacuje naslove koji nailaze na
dobar odjek kod svoje nišne publike. Problem je, međutim, što se
na sceni pojavio maskirani ubica sa vrlo nesvakidašnjim oružjem
(bodežom sakrivenim i dildu) koji redom ubija Annine glumce. Dok
pati zbog ljubavi i usled slabog do nikakvog odaziva policije, Anne
na sebe preuzima zadatak da paniku na sceni kanalizira u svoj novi,
možda testamentarni film i da sama istraži zločin...
Filmski
gledano, lokacija Pariza, njegove okoline i ruralne Francuske (u
pasažu ključnom za misteriju oko ubice) je tu najmanje bitna i
služi kao "eye candy" po liniji retro-futurizma na šta
kasne 70-te danas asociraju, a što je dodatno podvučeno izuzetnim
pulsirajućim elektronskim "soundtrackom". Vremenski okvir
je, pak, dosta zanimljiviji jer se radnja filma i panika koja joj
stoji u centru dešava pre jedne druge i dosta šire panike na gay
sceni: one vezane za epidemiju AIDS-a.
I
jedno i drugo se, pak, savršeno uklapaju u glavnu žanrovsku
odrednicu "giallo" filma, što je "pulp"-literrni
i filmski žanr nastao u Italiji u kojem se spajaju elementi
misterije, trilera, "slashera" i "noira" ponekad
sa natprirodnim i horor elementima. "Giallo" se takođe
odlikuje upadljivim dizajnom koji pršti od visoko-saturiranih boja
(tu Gonzalez, pak, optira da se u određenoj meri zadrži i ne ide do
kraja, pa tako imamo i nekoliko pastelnih pastorala i sivih, kišnih
scena) i snolikom pripovedačkom logikom zbog koje je narativ labav i
podređen efektnosti.
Gonzalez
odlazi i korak dalje, pa usput daje omaž i Friedkinu i njegovom
filmu Cruising (1980) koji je, doduše, gay zajednica
proglasila konzervativnim u svojim nakanama (Knife+Heart s
Friedkinovim filmom deli triler-zaplet, recimo), ali oko kojeg se
danas diže fama zbog izbrisane 40-minutne scene iz "leather
bara" koja bi, pak, lako bila zamenjena nekim od Gonzalezovih
klupskih scena. Takođe, u žanrovskom smislu, Knife+Heart je
i meta-film (film, odnosno filmovi u filmu su verne kopije i stoga
savršene posvete onovremenoj gay pornografiji, a reditelj je išao
do takvih detalja da je u film snimljen na traci od 35mm inkorporirao
snimke sa trake od 16mm), napet triler sa elementima erotike,
socijalno-psihološki horor koji se bavi homofobijom u društvenoj
ili internoj režiji, patrijarhatom, romantičnom neostvarenošću,
starenjem i auto-destruktivnošću, a na kraju krajeva je i
beskompromisno romantična (lezbejska) ljubavna priča.
Sve
to funkcioniše prilično glatko u smislu generalnog ritma (iako
furiozni početak obećava nešto spektakularniji završetak nego što
ga dobijamo) i za standarde žanrovskih odrednica, Knife+Heart
je izuzetno pratljiv, ali i pamtljiv film. Na tome treba zahvaliti
Gonzalezu kao izuzetno veštom, pametnom i hrabrom reditelju koji se
svojim radom profilirao kao značajan autor ne samo na queer sceni
(njegov prethodni dugometražni film You and the Night je
žanrovski i stilski nešto drugačiji, ali je svejedno impozantan),
već i u okvirima francuskog i evropskog filma, ne nužno samo
žanrovskog. Briljantan je i njegov izbor glumaca, kao i daljnji rad
s njima. Vanessa Paradis je tu prisutna u ulozi života, Kate Moran
već jako dobro poznaje rediteljevu dinamiku, pa je očekivano dobra,
a među ostalim sporednim i epizodnim likovima, recimo, možemo
prepoznati i sada pomalo zaboravljenu zvezdu iz 90-ih Romane
Bohringer, kao i Gonzalezovog kolegu po liniji uvrnutih
art-žanrovskih filmova Bertranda Mandicoa čiji je dugometražni
prvenac The Wild Boys par godina ranije takođe kružio po
festivalima.
Knife+Heart
je film koji moramo prihvatiti, da ne kažem prigrliti, u potpunosti,
sa svim njegovim nedostacima, a ima ih, jer je jedan od retkih
savremenih filmova koji su puni izuzetnih detalja i tako snažni kao
celina. Možda hvata na foru i egzoticizam koji deo "straight"
publike oseća prema gay sceni, ali to čini sa sigurnošću, stilom
i autorskim stavom. Za sada jedan od najboljih filmova ovogodišnje
festivalske ponude.
No comments:
Post a Comment