kritika objavljena na XXZ
2018
režija:
Nadine Labaki
scenario:
Nadine Labaki, Jihad Hojeily, Michelle Keserwani, Georges Khabbaz,
Khaled Mouznar
uloge:
Zain Al Rafeea, Yordanos Shiferaw, Boluwatife Treasure Bankole,
Kaswar Al Haddad, Fadi Yousef, Haita "Cedra" Izzam, Nour El
Husseini
Postoje
srećnija i manje srećna mesta na ovom svetu, a Beirut, naročito
njegovi "slumovi" na obodu grada, pripadaju ovoj drugoj
grupi, čak sa tendencijom pogoršanja kako vreme prolazi. Nekadašnji
"Pariz Istoka" je uništen građanskim verskim ratom, a pre
i posle toga talasima izbeglica iz susednih ratom zahvaćenih
zemalja, Palestine, Sirije, ali i Iraka i Irana. Veliki broj
izbeglica nema nikakvih validnih dokumenata, a samim tim ni šansi za
integraciju u društvo u smislu legalnog obavljanja posla, a
situacija sa prolaznim migrantima (najčešće afričkim) još je i
gora s obzirom da su oni idealni plen trgovcima ljudima.
U
takvom svetu je odrastao i živi junak Capernauma, trećeg
filma libanske autorice Nadine Labaki, momčić po imenu Zain kojeg
upoznajemo na sudu. Zain (Al Rafeea), dvanaestogodišnjak, otprilike,
već je osuđen na petogodišnju robiju zbog napada nožem i sada
pred sudom tuži svoje roditelje (Al Haddad, Yousef) što su ga
doneli na (ovakav) svet gde poznaje jedino zanemarivanje i nasilje i
gde je šećerna voda poslastica na dobar dan. Ovakav uvod je
potentan i podiže očekivanja (uostalom, film je nabrao mnoštvo
pozitivnih kritika, američku distribuciju i čak nominaciju za
Oscara za strani film), ali takođe otvara mogućnost da umesto
istraživanja uzroka i okolnosti takve teško zamislive bede budemo
osuđeni na njenu eksploataciju u narednih dva sata vremena.
Kako
je Zain dospeo tamo gde je dospeo, otkrićemo u retrospektivi. Na
ulici je on najstariji i najsnalažljiviji među svojim braćom i
sestrama, čak i lagano "kurčevit". Njihova egzistencija
se svodi na poslove potrčka za stanodavčevog sina i vlasnika
lokalne bakalnice Assada (El Husseini) i shemu sa uličnim
prodavanjem droge u formi soka od tramadola pribavljenog na prevaru
po apotekama. Problem je što je Assad bacio oko na njegovu
jedanaestogodišnju sestru Sahar (Izzam) koja posle prve menstruacije
roditeljima postaje roba za trgovanje, pa će je na kraju zameniti za
nekoliko meseci stanarine i nekoliko kokošaka...
Zgađen
događajem, Zain beži od kuće i odlazi u improvizovano divlje
naselje gde u potrazi za poslom upoznaje čistačicu Rahil
(Shiferaw), samohranu majku mladog Yonasa (Bankole) i ilegalnu
imigrantkinju iz Etiopije koja ga uzima pod svoje. Zain će paziti na
bebu preko dana, a zauzvrat će od nje dobivati stan i hranu. Nije
puno, ali čoveka veseli. Sve dok se ona jedne noći ne vrati kući
usled racije, a on ostane sam sa detetom i bez sredstava za
peživljavanje, što podrazumeva i razmatranje različitih opcija -
prodavanje deteta za usvajanje i skupljanje novca ne bi li se domogao
civilizacije, Švedske ili makar Turske...
Ko
je, kako, zašto i sa kojim posledicama dobio nož u telo otkrićemo
na kraju, premda je predvidljivo, ali to nije čak ni najveći
problem filma. Većini kolega kritičara očito nije smetala
sentimentalnost na granici patetike i izvlačenje emocija dokle god u
konačnici stoji obećanje katarze, ali Capernaum je, blago
rečeno, manipulativan film koji emocije od publike izvlači vrlo
niskim udarcima i očitim konstrukcijama. Je li zaista potrebno, na
primer, u krupnom kadru videti kako iz cevi izlazi smeđa voda?
Takođe, vrlo prirodna gluma nekih od glumaca, u čemu prednjači
mladi Zain Al Rafeea stoji u oštrom kontrastu sa širokopoteznim
melodramatičnim afektiranjem drugih, recimo onih koji koji igraju
njegove roditelje.
Međutim,
manipulaciji uprkos, Capernaum nije sasvim loš film niti
nevredan pažnje. Takav kakav je može se tumačiti kao savremena
inkarnacija neorealizma, na šta je Nadine Labaki u rediteljskoj
fotelji verovatno i ciljala. Nekoliko poetičnih montažnih sekvenci
vrlo efikasno služe kao momenti relaksacije, u šta upada i Zainov
odnos prema Yonasu. Problem je, međutim, u nedorečenom scenariju
koji je svojem naslovu (prevodivo kao kao "haos") možda
malo suviše veran i od gledaoca zahteva da u moru ne naročito
svrsishodnih detalja traži i domišlja one koji bi za priču možda
bili i značajni, kao recimo kontekst rata u Siriji u dubokoj
pozadini i Zainovog verovatno palestinskog, takođe izbegličkog
porekla. Ali, kako to obično biva sa puno scenarista, a bez naročito
jasne vizije, film deluje neuredno. Doduše, može se sumirati jednim
kadrom, iz ptičije perspektive preko improvizovanog naselja divlje
gradnje koji nam Nadine Labaki daje negde pred kraj.
No comments:
Post a Comment