kritika objavljena na XXZ
2018.
scenario
i režija: S. Craig Zahler
uloge:
Mel Gibson, Vince Vaughn, Tory Kittles, Michael Jay White, Thomas
Kretschmann, Jennifer Carpenter, Laurie Holden, Don Johnson, Udo
Kier, Fred Malamed, Jordyn Ashley Olson, Myles Truitt, Tattiawna
Jones, Andrew Dunbar
Poveznice
između S. Craiga Zahlera i Quentina Tarantina mogu biti itekako
indikativne. Obojica su se u svoje vreme pojavili bezmalo niotkuda,
Tarantino kao "movie nerd" koji je svoja teorijska znanja
sticao radeći u video-klubu, a praktična na glumačkim kursevima i
obavljajući asistentske poslove u produkciji, Zahler kao pisac i
muzičar koji je stekao fan-bazu među poznatim hollywoodskim
njuškama da bi kasnije upisao studije kamere i usput razvio veštine
pisanja scenarija. Obojica su imala tu sreću da su njihove talente
prepoznali pravi ljudi u pravo vreme i stali iza njih na projektima
koji su ih lansirali u prvu ligu autora dovoljno rano u karijeri, pa
sad Tarantino dovršava svoj, prema sopstvenom kanonu, deveti film
(stvarna brojka je svakako veća), a Zahler je u rasponu od nekoliko
godina dogurao već do trećeg.
Sličnost
između dvojice autora je i to što su obojica zapravo žanrovski
autori, ali dovoljno hrabri da propituju kanone, pomeraju granice i
postavljaju svoje standarde. Pristupi su im svakako drugačiji, kao i
autorski senzibiliteti, pa tako Tarantino od početka karijere slaže
postmodernističke kolaže raznih uticaja koje je pokupio gledajući
neverovatne količine filmova, dok se Zahler bavi propitivanjem
esencijalnih stvari filmske mehanike - prostora, protoka vremena,
ritma i strukture. Zajedničko im je to da se po pravilu hvataju uvek
različitog žanra, te da njihovi filmovi gotovo automatski ulaze u
obaveznu lektiru za sledeće generacije filmskih entuzijasta i
autora.
Može
se čak očitati i to da je Tarantino u solidnoj meri uticao na
Zahlera, što je vidljivo u Zahlerovom prvencu, horor-westernu Bone
Tomahawk punom sočnih "tarantinovskih" dijaloga i koji
je pritom vremenski i unekoliko u smislu "castinga" (Kurt
Russell) koincidirao sa Tarantinovim The Hateful Eight, ali i
u trećem Zahlerovom naslovu Dragged Across Concrete koji ima
višestruke poveznice sa Tarantinovim verovatno najboljim filmom Pulp
Fiction. Svakako im je zajednički izvor inspiracije - pulp
literatura, kao i želja za provokacijom publike koja se ocrtava kroz
dugačke dijaloške pasaže, ali se poveznice mogu naći i u
romanesknoj strukturi filma izdeljenog na poglavlja, iako je način
izlaganja kod Zahlera sasvim linearan. To rezultira jednom suštinskom
razlikom: u slučaju Dragged Across Concrete se trajanje filma
(159 minuta naspram 154 koliko traje Pulp Fiction), slično
kao itekako oseća i to je svesna autorska odluka, ali to samo po
sebi ni u kom slučaju nije loše.
U
tom smislu je Dragged Across Concrete itekako moguće povezati
i sa Zahlerovim prethodnim filmom Brawl in Cell Block 99,
zatvorskom dramom koja itekako pušta likovima i događajima da se
razviju, razvlačeći relativno mali broj događaja visokog
intenziteta na prolongirano trajanje. Sa svojim prethodnikom Dragged
Across Concrete deli i dobar deo glumačke postave, što govori u
prilog tome da su filmovi deo nekakvog "double bill"-a,
odnosno da su snimani ili paralelno ili u relativno kratkim
vremenskim razmacima.
Na
nivou priče, Dragged Across Concrete je klasična varijanta o
dvojici policajaca više grubih nego otvoreno "prljavih"
koji nakon što bivaju uhvaćeni kamerom u prekoračenju nužne
upotrebe sile bivaju suspendovani. Gubitnici kakvi već jesu,
dobijaju ideju da privremeno "promene stranu", isprate
pljačku banke za koju su načuli da će se dogoditi i onda
opljačkaju pljačkaše. Stvari će, kako to obično biva, poći po
zlu i oni će zaglaviti u obračunu sa minimalnim šansama za
preživljavanje.
Priču
kao takvu smo nebrojeno puta gledali, ali ono što Zahler podiže na
novi nivo su likovi čija je motivacija detaljna i posve prirodna.
Naš anti-junak Brett Ridgeman (Gibson) je policijski detektiv pred
penzijom, ali sa istim činom i istom platom kao i kad je bio mladić.
Razlog tome je njegov "kaubojski" pristup poslu, sklonost
ka upotrebi prekomerne sile i ne tako sitne natruhe rasizma, te
apsolutno odsustvo takta i osećaja za politiku i vremena koja se
menjaju. Njegov nekadašnji partner (Johnson) mu je sada šef i, iako
ga savršeno razume, ne može da ga zaštiti makar od suspenzije, a
njegov sadašnji 20-ak godina mlađi partner Anthony Lurasetti
(Vaughn) je na putu da postane isti takav izgubljen slučaj. Deo kod
suspenzije koji ih najviše pogađa je to što će ostati bez preko
potrebne plate koja je Ridgemanu neophodna kako bi svoju bolesnu ženu
(Holden) i kćerku koja ima problema sa komšilukom preselio iz
sirotinjskog crnačkog kvarta, a Lusarettiju je ona potrebna kako bi
održao interes svoje devojke (Jones) koja, izgleda, planira da ga
napusti, a on je svoju ušteđevinu spiskao na verenički prsten.
Sa
druge strane, među negativcima - pljačkašima koje predvodi
"eurotrash"psihopata (Kretschman) su i dvojica crnih momaka
koji se bave logistikom. Među njima je posebno interesantan Henry
(Kittles) koji je verovatno ni kriv ni dužan robijao ranije, čija
majka nije sposobna da se brine o njegovom mlađem bratu Ethanu
(Truitt) koji je vezan za invalidska kolica i koji osim kriminala
zapravo nema nekih naročitih šansi da sebi i svojima obezbedi
egzistenciju. Ekipa cetralnih likova je kompletirana i sa mladom
majkom Kelly (Carpenter) koja prvog dana nakon teškog povratka na
posao u banci postaje talac prilikom pljačke. Neki drugi autor bi
takav lik jednostavno izbacio iz priče ili ga sveo na meru tipskog
radi uštede vremena i nabijanja tempa, ali ne i Zahler...
Američki
je reditelj u svojim izjavama još prilikom premijere filma prošle
godine u Veneciji rekao kako se u svom stvaralaštvu vodi isključivo
svojim željama i svojom vizijom, a ne očekivanjima publike, kritike
i filmsko-industrijskog "establishmenta", čime je
efektivno odgovorio na sva pitanja koja se tiču i forme, odnosno
stila, ali i sadržaja koji se može smatrati provokativnim. Njegova
je ideja i naturalistički tretman prismotre ili vožnje u svrhu
praćenja zlikovaca, što i inače predstavlja glavninu policijskog
posla, iako nešto takvo ni u kojem slučaju nije atraktivno kao
akcija. Njegova je autorska odluka da oni u autu slušaju nežni
soul, iako je za dvojicu pandura-rasista takav izbor muzike malo
verovatan (doduše, tu se autoru može zameriti pre svega ego-trip ne
samo što "podvaljuje" muziku koju je sam napisao, već i
zbog toga što je isti štos rabio i u prethodnom filmu), njegov su
izbor i slabo osvetljene lokacije, doduše vrlo pregledno snimljene
kamerom njegovog stalnog direktora fotografije Benjija Bakshija.
Autorska
odluka je i da likovi budu baš takvi kakvi su, te da njihovi
postupci i razmišljanja budu baš takvi kavi su, kao recimo u prvoj
akciji da maltretiraju prvo dilera kojeg vežu za stepenište van
stana i tamo udaraju, pa onda i njegovu polu-golu nagluvu devojku
koju mokru drže pod ventilatorom dok im ne oda gde se nalazi droga i
oružje. Njegova je odluka da obojica budu rasisti, ali ne nenormalni
i pomahnitali (inače atipično u smislu izbora notorno "ludog"
Mela Gibsona čiji je lik ovde prijatno utišan, osim iritantne
navike da lupeta procente kakve su šanse da će se nešto dogoditi),
te da su njihovi stavovi potkrepljeni percepcijom stvari koje su u
životu iskusili. "Nikad nisam mislila da sam sklona rasizmu dok
nisam došla u ovaj kraj.", reći će Brettova žena, a Anthony
će se šefu opravdavati da kako on može biti rasista kada crnački
praznik obeležava tako što naručuje posebnu hranu. Osim rasizma,
tu je, naravno, i malo mizoginije (teza da je svet otišao dovraga
kada su muškarci počeli govoriti "mi smo trudni" u
množini kada im je partnerka trudna), kao i ne sasvim neutemeljena
tlapnja o teroru političke korektnosti u poslu.
To
"u poslu" se može čitati i kao "na filmu",
odnosno "u umetnosti", a rana paralela između optužbi za
rasizam danas i komunizam 50-ih od kojih se otpuženi ne može
braniti je tu itekako znakovita. Čini se da je Zahler u najmanju
ruku nostalgičan za vremenima kada su akcioni krimi-trileri bili oni
pravi, kada je u njima ludi Mel Gibson igrao lude policajce koji
lupetaju gluposti, mlate i streljaju bandu i plešu na rubu
suspenzije koju ne fasuju jer rade svoj posao. Zanimljivo je da je
takve filmove pokušao da rehabilituje sa sporovoznom gangsterskom
dramom, pritom ne polažući računa nikome. Dragged Across
Concrete je zaista poseban film.
hm el nesto propustam ili si kao zahler uradio ovaj review bas kako ti mislis da treba, prosto ga prekinuo na pola? :D el moze malo o reziji, pa o performansama, pa o generalnom mracnom tonu koji ovaj film ima i o suspensu koji je ovde tako dobro odradjen... :)
ReplyDeleteMarko
Zahler je pola režije uradio u scenariju: fokusirao se na duge scene, duge statične kadrove i dijaloški ping-pong. generalni mračni ton ga prati u sva tri filma. inače, što iz iskustva sa gledanjem filmove, što zbog cinizma, nešto mi je rano (kad su se uopšte odlučili na pljačku) bilo jasno kako će se to završiti. prosto, drugačije nije moglo da ne bi bio eskapizam. inače svaki moj tekst je baš onakav kakav mislim da treba.
ReplyDelete