kritika objavljena na XXZ
scenario
i režija: Costa-Gavras (prema knjizi Yanisa Varoufakisa)
uloge:
Christos Loulis, Alexandros Bourdoumis, Urlich Tukur, Daan
Schuurmans, Valeria Golino
Bilo
je to januara 2015. godine. Grčka se još uvek neuspešno borila sa
finansijskom krizom i recesijom koju su izazvale nametnute mere
štednje. Na političkoj platformi suprotnoj od toga je na izborima
pobedila nova levičarska partije Syriza i zajedno sa jednom desnom
populističkom partijom sastavila vladu sa obećanjem da će se
štednja ukinuti, a ugovor sa kreditorima ponovo razmotriti.
Opasnosti koje su pretile su bile velike, gotovo katastrofalne:
izbacivanje iz Eurozone i posledično iz Evropske Unije.
U
premijersku fotelju je seo Alexis Tsipras, a ključno mesto
ministra finansija zauzeo je atipični ekonomista Yanis Varoufakis
koji pre toga nije imao nikakvog političkog iskustva. Tsipras je
svoj mandat isterao do kraja, ali bez Varoufakisa koji je izdržao
samo šest meseci i podneo ostavku zbog izneverenih obećanja i
napuštanja programa. Kasnije je pokrenuo svoj panevropski politički
projekat, ali to nije naša tema... Film Adults in the Room
naslovljen po Varoufakisovoj memoarskoj knjizi prati tih šest meseci
iscrpljujućih pregovora po raznim evropskim institucijama i poentira
na njihovom neuspehu, odnosno na rešenosti Varoufakisovih protivnika
u redovima evropskih političara i birokrata da ne popust i da od
Grčke naprave primer drugima.
Autor
filma je grčko-francuski sineasta Costa-Gavras, poznat ne
samo po svojim delima, već i po prilično jasnom levičarskom (čak
komunističkom) političkom opredeljenju. Ovo mu je prvi grčki film,
odnosno prvi film na temu grčke politike još od ikoničkog filma Z
(1969) koji se indirektno bavio krvavim vojnim režimom u Grčkoj i
koji je svojevremeno osvojio dve nagrade Oscar. Zapravo, cela
Gavrasova karijera je obeležena političkim filmovima i stoga ne
treba da čudi da je nakon sedam godina pauze posle prilično
neuspelog korporativnog trilera The Capital (2012) izabrao
žanr političke doku-drame sa puno imena, funkcija, institucija i
akronima.
Film, dakle, prati Varoufakisa (vrlo dobri i svom liku čak fizički
slični Christos Loulis) i njegov pokušaj da pliva u mutnim
vodama na strani (London, Pariz, Berlin, Frankfurt, Riga, Brisel),
odnosno na sastancima sa predstavnicima kreditora i političarima,
ali i kod kuće, odnosno u okviru kabineta i užeg kruga ljudi oko
Alexisa Tsiprasa
(Bourdoumis). Kao antagonista vredan poštovanja u toj priči
figurira Wolfgang Schäuble (Tukur), nemački ministar
finansija i najvatreniji zagovornik štednje, čovek koji ima običaj
da usred pregovora izjuri iz prostorije u invalidskim kolicima. Drugi
"neprijatelj" je Jeroen Dijsselbloem (Schuurmans),
predsednik Eurogrupe čija moć izvire isključivo iz prilično
netransparentne funkcije koju obavlja, dok drugi igrači iz redova
raznih finansijskih i političkih institucija u tom odmeravanju snaga
menjaju strane ili služe kao tampon-zona i glasačka mašinerija.
Film
je, dakle, otvoreno politički i prilično jednostran, što se od
Gavrasa i očekuje. Njegove nepodeljene simpatije uživa Varoufakis
kao čovek od intelekta i integriteta kojeg uglavnom viđamo u
poslovnom, hladnom i neprijateljskom okruženju kao kakvog ratnika
svetla protiv sila mraka i bezumlja. Izuzetak su možda par scena kod
kuće sa suprugom (Valeria Golino, jedva prepoznatljiva) koje
ističu njegovu normalnost, iskrenost i pristupačnost. Štos je što
u stvarnom životu dobri momci ne moraju da pobede, a autsajderi
ostaju autsajderi. Gavras je tu da pohvali i proslavi njihov častan
poraz i sizifovski trud.
Čisto
filmski, jednom kada se naviknemo na "setting" modernih
zgrada u koje su smeštene međunarodne institucije, kada pohvatamo
koja je čija funkcija i u kojoj instituciji, a naročito kada
prihvatimo princip po kojem filmski likovi vrlo često govore u
parolama i citatima, a glumci to zdušno deklamuju, Adults in the
Room postaje izuzetno efikasan politički triler. Prosto, osećamo
koji su tu "naši" i za koje navijamo, bilo da se lično
slažemo sa autorovom ideologijom ili ne, a sa druge strane dobijamo
i detaljan uvid u izuzetno zanimljive i napete događaje iz bliže
prošlosti koje smo u inflaciji informacija i treniranom solipsizmu
nacionalnih država već i zaboravili. Od reditelja-veterana kojem je
ovo možda poslednji film, ovo je i više nego što smo očekivali i
po pitanju jasne vizije i po pitanju energije koju demonstrira.
No comments:
Post a Comment