kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Ladj Ly
scenario:
Ladj Ly, Giordano Gederlini, Alexis Manenti
uloge:
Damien Bonnard, Alexis Manenti, Djibril Zonga, Issa Perica, Al-Hassan
Ly, Steve Tientcheu, Almamy Kanoute, Nizar Ben Fatma, Raymond Lopez
Montfermeil
je istočno predgrađe Pariza nastanjeno uglavnom imigrantskom
populacijom iz Magreba i Podsaharske Afrike, te Romima. Danas je to
možda tipično parisko predgrađe: problematično, sa priličnom
količinom nasilja ispod površine, ali ne nužno u fokusu medija i
politike. Naprosto, neredi izbijaju i drugde a socijalni pejzaž cele
Francuske, a naročito Pariza sa predgrađima izuzetno je zapaljiv.
Međutim,
pre nekih 200-ak godina, Victor Hugo je baš u taj gradić
nadomak Pariza smestio radnju svog kapitalnog romana Jadnici.
Od tada do sada se izmenila rasna i etnička slika mesta, ali
socijalna je ostala manje ili više ista - tamo je živela i živi
uglavnom sirotinja kojoj su vrata društvenog napretka zatvorena.
Film debitanta Ladja Lyja koji je ove godine premijerno
prikazan uz nagradu žirija u Cannesu upravo to potencira, ali ovde
nije reč o još jednoj verziji velikog romana tek prilagođenoj za
savremeno doba, već o originalnom i napetom socijalnom trileru. Film
je igrao u Open Air programu u Sarajevu, a publiku je pozdravila i
ekipa filma.
Zapravo,
prvu polovinu ili čak dve trećine filma možemo opisati kao
relativno gladak miks dva velika američka uticaja: filma Training
Day i serije The Wire. Novi policajac iz unutrašnjosti
Stephane Ruiz (Bonnard) dolazi na novo radno mesto u predgrađu
i biva pridodat timu koji sačinjavaju autoritarni rasista Chris
(ko-scenirasta Alexis Manenti) i lokalac Gwada (Zonga).
Već prvog dana dobija nadimak Zalizani i seriju predavanja kako se
obavlja posao interventnog patroldžije u crnačko-muslimanskom
predgrađu i kako je lojalnost kolegama važnija i od nominalnih
pravila službe i od ličnog osećaja etike.
Mesto
u kojem čuvaju red i zakon se, sa druge strane, transformisalo od
legla klasičnog uličnog kriminala (narkomanija, reket,
prostitucija) u nešto još haotičnije sa paralelnim strukturama
moći gde se sukobljavaju kriminalci sa militantnim islamistima. Tako
imamo Gradonačelnika (Tientcheu), zvaničnog ili nezvaničnog,
koji je ulični prodavac, lažnog ili stvarnog imama Salaha
(Kanoute), bivše i sadašnje kriminalce koji sarađuju sa
policijom i decu o kojoj niko ne brine, pa zato ne samo da upadaju u
nevolju, već je i aktivno traže. Na Chrisovo insistiranje,
policijski pristup je uglavnom kaubojski jer je posvađane frakcije
najlakše primiriti silom i praznom ponudom medijacije, ali se Ruizu
takvo ponašanje baš i ne sviđa jer on ima žicu za diplomatiju
koja može rešiti opasne situacije u kojima je jedan incident
dovoljan za eskalaciju nasilja.
To
će se i dogoditi kada jedan od klinaca ukrade mladunče lava iz
ciganskog cirkusa, pa se ceo kraj nađe na meti naoružanih Roma
predvođenih Zoroom (Lopez). U potragu kreću i Gradonačelnik
i policija, ali se stvari izmiču kontroli kada policijski trio
pokuša da privede osumnjičenog, pa ih dečaci napadnu motkama i
kamenjem. Gwadin pištolj opali i fleš-bomba eksplodira u lice malom
Issi (Perica), a sve to snimi drugi klinac, Buzz (Ly),
sa svojim dronom. U takvoj situaciji Chrisova zastrašivanja neće
pomoći, Gwadino poznavanje terena i struktura moći u getu takođe
nije presudno, a pitanje je koliko Ruizova diplomatija može
doprineti kontroli štete. Jer oni koji se sukobljavaju sa policijom
su mladi, bez ičega svoga, bez snova i nade, sa starim i novim
zameranjima i kao takvi oni nemaju šta da izgube, pa su spremni da
idu do kraja.
Les
Misérables je svoj smisao dobija svojim krvavim finalom. Daleko
od toga da je jedini te vrste, setimo se samo slično lociranog
canneskog pobednika od pre koju godinu, filma Dheepan ili
uzmimo kao primer novi, takođe canneski film Quentina Tarantina
Once Upon a Time in Hollywood. Ly u svom prvencu fantastično
poentira u toj prolongiranoj, fluidnoj završnici rizikujući, poput
svojih anti-junaka, apsolutno sve. Pogađa jer njegova poenta nije
banalna (premda je film otvarao još prostora za produbljivanje još
nekih od tema kojih se Ly tek dotakao: kulturoloških, religijskih,
pa čak i političkih) i jer vrlo dobro zna o čemu govori kao neko
ko je policijskoj brutalnosti svedočio ceo život i ko je i svoju
karijeru započeo potajno snimajući upravo njih.
Ly
je sasvim solidan scenarista, makar utoliko što zna da u formu
dijaloga pretoči filmske formule i spoji ih sa lokalno važnim
temama koje određuju francusko društvo, ali je kao reditelj još i
bolji, naročito kada se uzme u obzir rad sa glumcima od kojih su
neki po prvi put na filmu, a drugi potpuno različitih senzibiliteta.
Zapravo možda je Les Misérables tu nekakav izdvojen slučaj
na kome su reditelj i glavni glumci radili godinama, čak su kao
trening snimili i kratki film, što svakako govori o tome da su u
njega svi uključeni uložili puno sebe. To naročito važi za Lyja,
ali postavlja se pitanje može li to ponoviti sa svojim sledećim
filmom?
No comments:
Post a Comment