kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda i na portalu Analitika
Da
je pameti kao što nije, „Panamski papiri“ bili bi otkriće veka i tačka
od koje više ništa neće biti isto. Nažalost, sva je prilika da je šansa
da se izborimo sa korupcijom na globalnom nivou nepovratno propuštena.
Zbog čega je to tako, ostaje nam da se pitamo, ali narodu su generalno,
naročito filmadžijama i dokumentaristima, očito mnogo zanimljivije
istorijske ličnosti, krunisane glave, zvezde iz ove ili one industrije
zabave, leteći ljudi u ogrtačima, tinejdžerske anksioze, ratovi,
prirodne katastrofe i teorije zavere, na primer.
Novac
je dosadan (osim kada bi ga trebalo trošiti), njegovi tokovi su
komplikovani i dave. Ekonomija je takođe po definiciji dosadna sa
papirima koji su puni nekih brojeva za koje je potrebna diploma ne bi li
se rastumačili. Zbog toga su svoje, što dokumentarne, što igrane
hagiografije dobili i Edvard Snouden i Džulijan Asanž, bez obzira na to
koliko su nakon „herojskih“ dela napravili gadosti i trulih kompromisa
kako bi zadovoljili nove gazde.
S
druge strane, afera koja se bavi nečim supstancijalnim, našim i tuđim
novcem zbog čijeg skrivanja propadaju škole, bolnice i putevi - nestala
je iz medija jednom kada su dva advokata iz panamske firme Mosak-Fonseka
završili u zatvoru. Seća li se uopšte još neko te dvojice - Jirgena
Mosaka i Ramona Fonseke?
Ispada
da ih se Stiven Soderberg ipak seća - i na tome mu možemo i moramo biti
zahvalni. Njegov „The Laundromat“ (naslov označava javnu perionicu
veša, odnosno veš mašinu koja radi na žetone, s tim da se ovde, logično,
radi o pranju novca), premijerno prikazan na ovogodišnjoj Mostri, jeste
filmsko delo vredno pažnje i kada je reč o odabiru teme i kada govorimo
o razigranoj realizaciji.
Soderberg
je sam po sebi raznovrstan autor koji ume da se dohvati svega i svačega
žanrovski, stilski, tematski i budžetski. Može se reći da pred sobom
imamo jednog od najagilnijih i najraznovrsnijih filmskih stvaralaca
modernog doba, ma koliko mu filmovi diljem karijere bili neujednačenog
kvaliteta. Njegova ostvarenja, s druge strane, često odišu ljudskošću,
odnosno potrebom da se u svakoj ili iza svake priče kriju stvarni ljudi.
Nekada je to direktno, kao u drami „Erin Brockovich“ (2000), nekada
filozofski kao u rimejku „Solarisa“ (2002), nekada implicitno iskazano
kroz humor kao u „Ocean's“ trilogiji i „Logan Lucky“ (2017).
U
filmu „The Laundromat“, balansirajući između smrtno ozbiljne teme i
pomalo brehtovskog pristupa koji je angažovan, i što da ne - povremeno
humoran, Soderberg ispituje stvarne ili fiktivne (ali zbog toga ne manje
verovatna) osobe na različitim stranama afere.
Prvo
upoznajemo Mosaka (Geri Oldman koji pomalo karikira nemački akcenat) u
funkciji naratora koji nam slikovito objašnjava poreklo novca kao merila
vrednosti i sredstva plaćanja koristeći se kravama i bananama kao
primerima zašto trampa nije uvek moguća. Uvek upadljivo obučen, bilo da
je reč o plažnom kostimu ili smokingu, on se šeta po peščari, da bi
nakon pronalaska bankarstva ušetao u koktel bar gde žurka počinje i gde
mu se pridružuje Fonseka (Antonio Banderas u tipičnoj roli latino
muškarčine).
Ljudska
priča, međutim, počinje u stvarnom svetu, daleko od malopre opisanog
vanvremenskog imaginarijuma. Elen Martin (Meril Strip u jednoj i
najvećoj od nekoliko uloga ovde, ali da ne kvarimo užitak) i njen suprug
(Džejms Kromvel) odlaze na krstarenje po jezeru sa prijateljima. Divan
jesenji dan odjednom se pretvara u košmar kada naleti nevreme, brod
potone, a Elen ostane udovica.
Ispada
da je brod bio osiguran u prevarantskoj, fantomskoj osiguravajućoj kući
čiji je vlasnik završio u zatvoru, a novac na ofšor računu negde na
Karibima. U prevodu, na ime osiguranja ne mogu da se naplate ni
porodična firma koja je organizovala krstarenje, ni Elen i drugi
ožalošćeni koji su izgubili najmilije.
Dodatni
udarac za Elen biće i to što će stan koji je kaparisala u Las Vegasu,
gde je htela da provede penziju, biti prodat tajnovitom kupcu sa ofšor
računom na istom mestu. To će je pokrenuti u akciju ispitivanja,
istraživanja i praćenja novčanih tokova, a ispod površine naizgled mirne
vode će otkriti ledeni breg mahinacija koje možda tehnički nisu
ilegalne, ali su svakako duboko amoralne.
Mosak
i Fonseka nisu baš birali klijente, kao ni podizvođače radova u svojoj
velikoj finansijskoj shemi. Nije ih bilo briga peru li novac preko
limitirano sposobnih zaposlenika kao što je bigamista Bonkemper (Džefri
Rajt)... I to novac koji je pripadao narko-kartelu, trgovcima organima,
korumpiranim političarima ili običnim „poštenim“ biznismenima kojima se
više isplatilo da plate uslugu otvaranja računa i fiktivne kompanije
njima dvojici nego da plate porez u sopstvenoj zemlji.
Ono
što sledi su uglavnom primeri dati u segmentima, naslovljenim
poglavljima između kojih se Mosak i Fonseka pojavljuju kao naratori koji
objašnjavaju iskorišćeni mehanizam. Tu ima duhovitih, ali i potresnih
momenata, a u epizodnim ulogama ćemo prepoznati plejadu internacionalnih
glumaca poput Šeron Stoun, Matijasa Šenaertsa, Aleksa Petifera, Vila
Fortea i drugih.
U
smislu tretmana materijala, asocijacija je sasvim jasna: Adam Mekej i
njegova stara majstorija od filma na sličnu temu (anatomija krize
nekretnina i finansijske krize) „The Big Short“ (2015). Čini se da je to
svesna Soderbergova odluka: iako će „The Laundromat“ dobijati packe
zbog manjka originalnosti, verovatno nije postojao bolji način da se od
priče o finansijama i komplikovanim prevarama načini pitak i zabavan
film, a da se ipak njegov sadržaj ne „poglupi“ do kraja.
Ovaj
film se, međutim, iskupljuje time što je struktura likova preglednija, a
priča linearnija i fokusiranija. Odnosno, tačno se zna ko ima epizodnu
funkciju u jednom od oglednih primera, ko pripada glavnom toku, a ko je
narator. Možda nećemo dobiti Margo Robi u kadi, Selenu Gomez u kazinu
ili pokojnog Entonija Burdena u kuhinji, ali će se zato Geri Oldman i
Meril Strip žestoko potruditi da nas zabave i nasmeju do suza.
Kao
što inače običava, Soderberg je sam sebi bio direktor fotografije i
montažer potpisan pseudonimima. To ima i prednosti i nedostataka.
Soderberg je, bez sumnje, izuzetno vičan zanatlija. Ima odlične
instinkte da pronađe prave uglove da bi postigao maksimalni učinak i
potpuno iskoristio potencijal izuzetno dizajnirane scenografije, a
osećaj za ritam i dramatiku mu je istančan. Kada je reč o poslednjem,
sjajno se poslužio muzikom irskog kompozitora Dejvida Holmsa. Stoga,
kada se sve sabere, „The Laundromat“ može da se smatra prilično
ispoliranim delom.
Ono
što je problematično jeste Soderbergova u poslednje vreme religijska
vernost mobilnom telefonu (u pitanju je ajfon, ali sada već i nema
tolike razlike) kao uređaju za snimanje. Dotična sprava, međutim,
zahteva „Mandušića Vuka“, odnosno Šona Bejkera („Tangerines“, „The
Florida Project“) i poseban set anamorfnih objektiva da bi mogao da se
približi nivou onoga što snima prava filmska kamera, analogna ili
digitalna. Soderberg ipak ne uspeva da kao direktor fotografije uhvati
svu tu dizajnersku raskoš.
Većini
gledalaca ovo, međutim, neće ni najmanje smetati zbog toga što govorimo
o Netfliksovoj produkciji. Film će kao takav biti distribuiran uglavnom
po kućnim platformama od 18. oktobra. Do tada će „The Laundromat“
završiti festivalsku mini-turneju (Toronto, Cirih, San Sebastijan) i
reda radi 27. septembra zaigrati i u američkim bioskopima... Zlu ne
trebalo u sezoni nagrada u kojoj neće biti bez šansi makar za
nominacije, ako se filmske institucije zažele nečeg ozbiljnog, a ipak
dovoljno razigranog i pitkog.
No comments:
Post a Comment