kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Giuseppe Capotondi
scenario:
Scott B. Smith (prema romanu Charlesa Willeforda)
uloge:
Claes Bang, Elizabeth Debicki, Mick Jagger, Donald Sutherland
Kako
zatvoriti filmski festival čija je suština mešanje zvučnih
hollywoodskih naslova koji će možda iskočiti u sezoni nagrada i
"arthouse" programa, kako onog iz "mainstream"
kategorije, tako i onog malo težeg i alternativnijeg? Zašto ne sa
sa sasvim običnim trilerom smeštenim u svet umetnina režiranim od
strane domaćeg autora koji ne demonstrira ambicije da skuplja
nagrade i zadivi poslovično nepoverljive filmske kritičare, već se
lako gleda. Atraktivne italijanske lokacije, atraktivni
internacionalni glumci plus jedna javna ličnost iz druge sfere
(engleski jezik koji se jedini govori je garancija da će film ići u
međunarodnu distribuciju), priča koja glatko teče i intrigira i
precizno pozicionirani obrati su sasvim dovoljni da relaksiraju i
zabave.
James
je ugledni likovni kritičar, ili je to makar bio dok nije počeo da
se intenzivno drogira lekovima protiv bolova. Simpatičan je i
elokventan, dovoljno verziran u svom poslu da može da ga obavlja bez
mnogo angažmana i dovoljno snalažljiv da zna da unovči svoje ime
na predavanjima koja drži turistima u Milanu. Igra ga Claes Bang,
zvezda dve godine starog filma The Square na donekle sličan
način, ali ipak je jasno da se radi o liku koji je originalan, a ne
recikliran.
Na
jednom takvom predavanju će upoznati svoju kontra-težu, američku
izblajhanu učiteljicu na putovanju / klošarenju po Evropi po imenu
Berenice (Elizabeth Debicki, vrlo zanimljivo sveže ime na
globalnoj filmskoj sceni) koja jedina u sobi punoj naivnih turista
uspeva da prepozna njegovu muljažu. Njih dvoje će otpočeti vezu
koju dvoje očajnika po filmovima i inače znaju da započnu. Ali
jedan poziv od ekscentričnog kolekcionara da provedu vikend na
njegovom imanju menja sve i okreće film u smeru trilera.
Kolekcionar
Joseph Cassidy (Mick Jagger u svom standardnom izdanju) ima
ludu sreću da mu je na imanju u gostima poznati slikar Debney
(Donald Sutherland, uobičajeno izvrstan) koji inače beži od
javnosti. James će dobiti priliku da sa njim uradi ekskluzivni
intervju sa mogućnošću da isti preraste u bestseller knjigu. Za
uzvrat, međutim, mora da ga ubedi da Cassidyju proda makar jednu
sliku iz svoje kasne, misteriozne faze. Ali Debney ima itekako
razloga da beži od javnosti i skriva svoje radove, a Jamesa na vrlo
ilegalnu akciju pokreću finansijski razlozi (preti mu bankrot u vrlo
bliskoj budućnosti), a na scenu će uskoro stupiti i paranoja, a
Berenicina misterioznost (i misteriozno držanje) tu nimalo ne
pomaže, naprotiv...
Filmu
se može dosta toga zameriti u pojedinostima, za početak od šablona
skovanog po modelu Hitchcocka, pa do površnog jahanja na
stereotipima o umetnicima, kritičarima i kolekcionarima. Naravno,
neki obrati na kraju su predvidljivi u skladu sa žanrom, a ujedno i
previše oštri da bi se održala iluzija uverljivosti, te praćeni
uverljivo neprijatnim nasiljem (sa razlogom, ali ga to ne čini lakše
probavljivim osetljivim gledaocima). Međutim, u celini sve to
izvrsno radi posao.
Za
to treba zahvaliti reditelju Giuseppeu Capotondiju, njegovoj
preciznosti i verziranosti. On je uglavnom radio na televiziji
(serije Suburra: Blood of Rome i Berlin Station), ali
je imao i jedan bioskopski i festivalski film ranije, takođe triler
koji počinje u nekom drugom ključu The Double Hour sa kojim
je glumici Kseniji Rappaport omogućio da osvoji Srebrnog Lava
u Veneciji 2009. godine. Njegove među-žanrovske tranzicije su
glatke i čvrsto kontrolisane, Njegov drugi veliki adut je izbor
glumaca i rad sa njima, gde ih precizno vođenje ne sprečava da se
razmašu taman koliko treba.
Konačno,
trilera o muljanju sa umetninama ima koš i još. Capotondi ovde ne
pokušava da nam ponovo izmisli točak ili otkrije toplu vodu jer za
time nema ni potrebe. Zato i ne treba očekivati čuda, ali za posetu
bioskopu ili gledanje u kućnim uslovima u nekoj bliskoj budućnosti,
ništa više i ne treba.
No comments:
Post a Comment