kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Václav Marhoul (prema istoimenom romanu Jerzyja
Kosinskog)
uloge:
Petr Kotlar, Udo Kier, Stellan Skarsgard, Barry Pepper, Julian Sands,
Harvey Keitel, Lech Dyblik, Aleksej Kravčenko, Julia Valentova, Ala
Salkova
Rat
je sranje i donosi razaranje u materijalnom i emotivnom smislu. To
znamo vrlo dobro, kako iz novije krvave istorije, tako i iz one malo
dalje. Uostalom, u našim se krajevima još Drugi svetski rat, taj
titanski udar na ljudskost, još uvek nije završio kako treba, a
budale su još uvek spremne da svode stare račune. Zbog toga će The
Painted Bird, najkontroverzniji film sa ovogodišnje Mostre, ta
hronika patnje neimenovanog jevrejskog dečaka širom ratom razorene
Istočne Evrope, na Balkanu biti itekako aktuelan, ali je pitanje
donosi li film nešto novo osim inflacije nasilja, patnje i sadizma.
Koren
svega, ili makar većine toga, leži u izvornom romanu poljskog pisca
Jerzyja Kosinskog za koji je jedno vreme važila etiketa
autobiografskog. Nakon što je ta teza pobijena ne samo u smislu
autentičnosti piščevog iskustva, već i u smislu autentičnosti
njegovog pisanja (poglavlja iz knjige su navodno prepisana iz priča
raznih poljskih pisaca). Bilo da su ti navodi tačni ili ne, knjiga
je očigledni kompozit složen u formu pikarskog ili bildungsromana.
Reditelj Václav Marhoul je, međutim, izjavio kako ga ne
zanima autentičnost navoda, već autentičnost iskustva.
Nevolja
je, pak, višestruka, bilo da se iskustva i navodi mogu odvojiti ili
ne, a ako se ipak mogu - sa kojom namerom i namenom. Poznata nam je
suština rata. Poznato nam je da se u ratu ljudi pokazuju u svom
najgorem, najogoljenijem i najodvratnijem izdanju. Poznat nam je
sadizam i sklonost ka razaranju na svim stranama, kao i to da nasilje
rađa nasilje. Poznat nam je i duboko ukorenjeni antisemitizam u
ruralnim istočnoevropskim društvima koji je sa nacističkom
okupacijom samo dobio administrativnu podlogu. Ima li tu nečeg
novog, neviđanog i, dalje od čisto grafičkog nivoa, istinski
provokativnog?
U
suštini, imamo dečaka (Petr Kotlar) koji se potuca od nemila
do nedraga po jedinstvenom prostoru okupirane i ratom razorene
Istočne Evrope. Upoznajemo ga u nimalo zavidnoj situaciji, na selu i
na udaru drugih seoskih dečaka zbog svog etničkog, odnosno verskog
porekla. Oni će bez griže savesti njega namlatiti i ubiti njegovog
ljubimca. Ako je za utehu, makar ima krov nad glavom i topli obrok
kod žene koja insistira da je zove "tetka", a koja možda
i nije u rodu s njim. Kad tetka umre u snu, a dečak slučajno zapali
kuću, ostaje i bez to malo sigurnosti.
U
susednom selu ga prodaju veštici kao demona da joj posluži kao
pomoćnik u lečenju sujevernih seljana. Ona će ga odbaciti kada se
razboli, pa će završiti u kući kod sadistički nastrojenog mlinara
(Udo Kier u ulozi koja je suviše "zla" čak i za
njegove B-filmske standarde) koji svom pomoćniku vadi oči kašikom
kada pomisli da se ovaj zagledao u njegovu (postariju) ženu. Nakon
toga sledi poglavlje sa Lekhom (Lech Dyblik), čovekom koji iz
zabave farba pticama krila i pušta ih u nebo samo da ih jato drugih
rastrglo (eto naslova, a eto i metafore za dečakovu sudbinu!)
Mučenje
tu ne staje: dečak će do kraja filma biti zarobljen, ali i pušten
od strane "dobrog naciste" (Stellan Skarsgard), pod
svoje će ga uzeti dobronamerni sveštenik (Harvey Keitel,
svojevrsna kontra-teža liku koji je isti glumac igrao u filmu Bad
Lieutenant Abela Ferare), a završiće i kod pedofila
(Julian Sands) i kod mlade nimfomanke (Valentova) pre
nego što se domogne sovjetske vojske i vojnog sirotišta. Za sve to
vreme on govori vrlo retko, ali upija nasilje oko sebe što ga čini
čvršćim, zapravo više otupelim nego spremnim da se efikasno
odupre. On svedoči gadosti, sadizmu, nasilju, zoofiliji, pedofiliji,
bivajući ili nemi svedok ili direktna žrtva. Sa njim, svemu tome
svedočimo i mi i to na, ako ne eksplicitan, onda barem jasno
sugerisan način u razlivenim sivim tonovima analogne fotografije
Vladimira Smutnog u širom, Cinemascope formatu.
Gadost
za gadost i patnja za patnju, glavni problem filma je što smo istim
zatrpavani i pretrpavani od početka sa nikakvim ili minimalnim
varijacijama na temu, gradacijom ili izgradnjom makar protagoniste,
ako su već svi drugi zacementirani u svojoj datosti. Prava je šteta
što je film, zapravo, u svojoj prvoj trećini (od ukupno blizu tri
sata trajanja) nudio mogućnost da zapravo krene u nekom drugom
smeru. Ma, u nekom smeru, makar kakvom. Ovako je Václav Marhoul,
inače glumac po osnovnoj vokaciji i autor zanimljivog ratnog
spektakla Torbuk, postigao kontra-efekat i anestezirao nas na
patnju na sličan način na koji je i protagonista anesteziran, u
procesu pritom trošeći glumce, i mladog, talentovanog Kotlara pred
kojim je možda i svetla budućnost, ali i internacionalna velika
imena čiji su glasovi prekriveni sinhronizacijom upitnog kvaliteta.
Paralele
sa drugim naslovima se mogu povući jer je svaki filmofil pogledao i
Ivan's Childhood Andreja Tarkovskog i Come and See
Elema Klimova koji se bave sličnom temom iz slične, dečije
perspektive. I tu ima brutalnosti, ali ima i poezije i smisla. Po
nivou gadosti kojom nas Marhoul zasipa, The Painted Bird kao
da pokušava da se približi šampionima kategorije, testamentarnom
filmu Alekseja Germana It's Hard to Be a God i
Pasolinijevom
remek-delu Salo, or 120 Days of Sodom, ali bez poente van one
banalno-prvoloptaške. To sve čini The Painted Bird redundantnim
filmom i koskom koja je bačena festivalskoj publici da se gloži.
Daleko od toga da je jedini film te vrste (znamo koji su uobičajeni
sumnjivci), ali svejedno boli potrošiti tri sata vremena na tako
nešto.
No comments:
Post a Comment