kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Atom Egoyan
uloge: David Thewlis, Laysla De Oliveira, Luke Wilson, Tennille Read,
Rossif Sutherland, Gage Munroe, Sochi Fried
Treba
prihvatiti da heroji nekih prošlih vremena u ovim našim nisu nužno
u istoj snazi i istoj formi. Opet, je li to razlog da ih otpišemo?
Dugujemo li im ipak nešto, makar taj jedan skeptični pogled? Ili
ćemo ih po inerciji popljuvati baš onako kako su ih festivali po
inerciji uvrstili u zvanične konkurencije, priželjkivati im skoru
penziju i uskratiti šansu za iskupljenje.
Atom
Egoyan je tako "sahranjivan" najmanje četiri puta pre
ovog, još od Chloe (2009) koja je bio "šav na šav"
prerada i rekontekstualizacija francuskog trilera. Istini za volju,
Devil's Knot (2013) i The Captive (2014) su bili loši
i promašeni svaki na svoj način i svaki iz svog razloga. Inercija
se unekoliko nastavila i sa Remember (2015) koji je
funkcionisao i pored odveć hrabre premise i povremenih logičkih
vratolomija, i to samo zbog važnih tema (Holokausta i neumitne
starosti), nego i zbog jednostavne elegancije u režiji. Ali nekim
mojim kolegama to očito nije bilo dovoljno da vrate veru u Egoyana i
njegovu karijeru.
Jednako
tako, većina će se povoditi za svojim predosećajima (ili
predrasudama) i sada, u primeru filma Guest of Honour. Neki su
već požurili da vežbaju svoj humor na očekivanim mestima i nalepe
mu etiketu "atomske bombe" i da Egoyanu očitaju bukvicu za
to što (neuspešno) reciklira svoje najbolje naslove, one večite iz
90-ih kao što su Exotica (1994) i The Sweet Hereafter
(1997). I zaista, Egoyan se ovde bavi svojim standardnim temama,
odnosno temama kojima se uvek kroz svoje filmove bavio, a to su
otuđenost u okviru porodice, duboko skrivene tajne koje isplivavaju
na površinu i tragedije koje udaraju svom silinom. I to čini pomoću
vrlo rizičnih dramaturških postupaka (priče u pričama,
flashbackovi u flashbackovima kroz četiri vremenske linije),
oslanjajući se na vrlo klimavu logiku i često plešući na rubu
patetike, ali to ne znači da je Guest of Honour automatski
loš film. Jer ako neko ume da se snađe u tim situacijama, onda je
to Atom Egoyan.
Film
počinje u, hajdemo reći, sadašnjosti u kojoj Veronica (De
Oliveira) razgovara sa inteligentnim, modernim sveštenikom
Gregom (Wilson) o tome šta bi ovaj mogao reći u svom govoru
na sahrani njenog oca Jima (Thewlis), sanitarnog inspektora
koji je, kako ona kaže "u životu napravio više sumnjivih
izbora".
Jim
je verovatno čovek sa tajnom, ali je to i Veronica. Ona je, naime,
nedavno izašla iz zatvora gde je bila zbog toga što je navodno
zloupotrebila svoj položaj kao učiteljica muzike i zavela svog
učenika. Jasno, reč je o nameštaljci koju je izveo nezadovoljni,
povređeni i ljubomorni vozač školskog autobusa na izletu, Mike
(Sutherland), ali čudno je to da Veronica nije insistirala na
svojoj nevinosti, već je oberučke prihvatila robiju želeći da se
iskupi za nešto sasvim drugo u prošlosti, za šta se oseća
odgovornom.
Opet,
taj incident iz prošlosti nas vraća na njenu umiruću majku (Read),
oca i njenu prvu učiteljicu muzike Aliciju (Fried), na
ljubavni trougao i tragediju koja je usledila i koja se prenosi i
ponavlja kroz ceo njen život. Iako se Veronica tu čini kao
centralni lik i lik sa najvećim emocionalnim prtljagom, ipak je Jim
taj koji mora i želi da popravi odnos sa kćerkom kroz tačke
zapleta koje uključuju zečeve (u različitim fukcijama i stanjima,
od živih ljubimaca do egzotičnih kulinarskih specijaliteta i
amajlija), bivše naciste i tradicionalnu jermensku proslavu diplome.
Zvuči
bizarno i jeste bizarno, posebno kada se uzme u obzir da Egoyan
neretko konstruiše scene bez nekog naročitog upliva u narativ, ali
koje znaju biti dvostruko manipulativne. Sa jedne strane, one služe
da proizvedu emocionalni efekat (naročito uz neoklasičnu muzičku
pratnju Mychaela Danne sa kojim Egoyan često sarađuje), dok
su, sa druge, tu da pokažu da je Egoyan autor velikog kalibra i
izuzetne veštine. Kako drugačije objasniti ono insistiranje na
"staklenim orguljama" (improvizovani instrument koji se
svira tako što se ruke pomeraju izan različitih čaša), kao i
"pumpanje" misterije i apsurda kroz ceo film.
Takođe,
ma šta on stavio pred svoje glumce kao zadatak i ma koliko to
bizarno bilo, on je reditelj koji je sposoban da ih kroz to vodi, pa
bili oni cenjeni i uvažavani kao Thewlis koji je izuzetan i u sasvim
konfekcijskim filmovima gde ima relativno malo prostora da briljira,
ili tek nadolazeći kao Laysla De Oliveira koja je do sada radila
uglavnom na televiziji. Čak mu se i kocka sa "castigom"
iskusnog indie glumca i po pravilu suptilnog komičara Lukea Wilsona
van uobičajenog tipa sasvim isplatila.
Ono
što se kao zaključak može izvesti je da je Guest of Honour,
bizarnostima uprkos (ili baš zbog njih) krunski dokaz da Egoyan nije
za staro gvožđe, čak daleko od toga. On sa ovim filmom uspeva da
spoji misteriju i melodramu i da u tome ide do kraja i ostane
zabavan. Guest of Honour je koska koju je bacio kritičarima
koji će je spremno zagristi mešajući njegovu auto-ironiju sa
auto-parodijom i auto-reciklažom. Mi koji smo spremni da oprostimo
ćemo uživati u nečemu tako suludom.
No comments:
Post a Comment