kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Fernando Meirelles
scenario:
Anthony McCarten
uloge:
Jonathan Pryce, Anthony Hopkins, Juan Minujin
Iako
još ne žanje nagrade u onim prestižnijim kategorijama, Netflix
marljivo skuplja nominacije. I jedno i drugo je stvar politike, ali i
taktike. Čini se da "streaming" produkcijski gigant ima
tačno razrađen plan koje će od svojih filmova poslati u bioskope i
kada. Od tri najprominentnija Netflixova filma koji su se ove godine
našli u konkurencije za nagrade, The Irishman, Marriage Story i The
Two Popes, poslednji je nekako najdiskretniji i najviše
"televizijski" u svom izrazu, što samo po sebi nije loše,
naročito kada se film oslanja na glumačke izvedbe dvojice velikana
kao što su Jonathan Pryce i Anthony Hopkins, obojica u konačnici
nominovani za Oscare za svoje uloge.
Većina
radnje filma smeštena je u okruženje razgovora koji je tadašnji
Papa Benedict XVIII vodio sa svojim budućim naslednikom,
argentinskim kardinalom Jorgeom Mariom Bergogliom, a koji se tiče
predloga potonjeg da odstupi sa biskupskog mesta i "zaduži"
kakvu župu ne bi li mogao ponovo raditi neposredno s ljudima. Kao
što znamo, to se odstupanje nije dogodilo, već je nedugo zatim
odstupio upravo Benedict, odnosno Joseph Ratzinger, a Bergoglio je
postao prvi Papa iz Latinske Amerike, prvi papa iz reda Juzuita i
prvi Papa koji je uzeo ime Francisco po svecu asketi.
Ratzinger
je od samog početka svoje vladavine bio kontroverzna figura, kako
zbog svoje nacističke prošlosti (premda on tvrdi da je pristupio
Hitler Jugendu protiv svoje volje) i konzervativnih dogmatskih
stavova (naročito po pitanju homoseksualnosti, abortusa i razvoda
braka), tako i zbog onoga šta je, odnosno nije činio kada su crkvu
potresli skandali, kako interni (pronevere novca), tako i eksterni
(brojne afere o pedofiliji). Suprotno njemu, "akademskom"
tipu koji je vrlo malo vremena proveo baveći se opipljivim, realnim
stvarima, Bergoglio je bio i ostao više "narodski", pratio
je fudbal i plesao tango, bio u stalnom kontaktu s ljudima i sebi
prebacivao greške iz prošlosti. Uprkos razlikama u ideologiji,
dogmatskim i životnim stavovima, njih su dvojica postali i ostali
prijatelji.
Njihovim
ljudskim odnosom, više nego crkvenim pitanjima, bavi se i film čiju
režiju potpisuje Fernando Meirelles, brazilski reditelj filmskoj
publici poznatiji po filmovima dosta drugačijeg senzibiliteta poput
City of Gods i The Constant Gardener. The Two Popes se najviše može
okarakterisati kao ne preterano teška drama sa nekoliko humornih
momenata, ali i iskoraka prema filozofskoj i teološkoj raspravi u
kojoj dvojica glumaca moraju da sarađuju i da se nadmeću igrajući
dve distinktivne javne ličnosti. Zbog scenarija Anthonyja McCartena
(Darkest Hour, The Theory of Everything) punog sočnih i mesnatih
replika, kao i zbog glume dvojice veterana, ova dvosatna "parlaonica"
je ugodna za gledanje.
To,
naravno, ne znači da je operisana od sve težine, premda je akcenat
u principu na ugodnim momentima muškog prvo rivalstva, a kasnije i
prijateljstva, a "televizijsko", odnosno "streaming"
poreklo ne oduzima filmu artističku raskoš i autorski komentar koje
Meirelles uspeva da na diskretan način progura kroz film. Recimo,
"flasback" scene smeštene u Buenos Aires za vreme vojne
hunte vizuelno jako odudaraju od ostatka filma, nasuprot letnjoj
paleti živih boja imamo oštre crno-bele kontraste, dok poneki od
situacionih kadrova kojim se otvaraju scene naglašavaju neznatnost
naših likova u odnosu na velelepno zdanje papske letnje rezidencije,
a time i njihovu ljudskost.
Čini
se da, razvijajući likove i dajući im pozadinske priče, i
Meirelles i McCarten favorizuju Bergoglia, što znači da se Anthony
Hopkins u ulozi Ratzingera mora više i odlučnije boriti za mesto na
ekranu, što mu ne pada teško, čak se videlo da uživa u pojedinim
momentima improvizacije, kao što je to onaj sa picom koju halapljivo
jede, otvarajući prostora za jedan distinktivan meta-momenat.
Jonathan Pryce kao Bergoglio, pak, ima zadatak da pronađe pravi
balans kako nadzemaljska dobrota njegovog lika ne bi prerasla u
karikaturu, a mudrost u ludost.
Još
jedan od nedostataka koji se može zameriti filmu može biti i manjak
odlučnosti da se adresiraju problemi unutar crkve, poput stava o
pedofiliji među sveštenstvom i izostanka reakcije, što se vidi i u
utišavanju tona kada se razgovor između dvojice protagonista povede
o tome. Tu Meirelles i McCarten svakako mogu biti oštriji u
reimaginaciji susreta dvojice Papa, ali onda bi The Two Popes bio
drugačiji film, kritičniji, subverzivniji. Ovako, kao pre svega
priča o prijateljstvu dvojice muškaraca i njihovom međusobnom
uvažavanju razlici u stavovima uprkos, ostaje na liniji poruke mira
i humanosti. Stvarne ili lažne, u slučaju filma, kao i kad je
odašilje sama crkva, prosudite sami.
No comments:
Post a Comment