kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Matej Nahtigal
scenario:
Zoran Benčič
uloge:
Primož Vrhovec, Uroš Fürst, Jana Zupančič, Ivo Barišič, Jelena
Perčin, Borut Veselko, Katarina Stegnar, Lejla Korać, Matija Vastl,
Niko Goršič, Pia Zemljič, Marinko Prga
Pre
četiri godine je produkcijska kuća Lignit na neki način dovela
film noir u Sloveniju sa filmom Case Osterberg (domaćeg
naziva Psi brezčasja, prevodivog kao Bezvremenski psi)
kao stilskom vežbom "hard boiled" noira po striktnim
američkim uzorima. Reč je tu o kreativnom kolektivu koji je
operisao van ustaljenih filmskih kanala i koji je zanat pekao na rock
sceni: scenarista Zoran Benčič je zapravo pisac i lider rock
sastava Res Nullius, reditelj Matej Nahtigal se kalio
režirajući njihove spotove, a i producent Tomi Matič je bio
član grupe. U konačnici, Case Osterberg je bio efektniji kao
pokazna vežba da je film noir moguće snimiti u Sloveniji i van
sistema, nego što je to bio kao celovit film: naprosto, čvrsti
žanrovski kanoni u tekstu nisu najbolje funkcionisali lingvistički,
a ni u pretpostavljenom kontekstu, ali su Nahtigal, Benčič i Matič
pokazali potencijal za nešto bolje i veće od toga.
Sada
smo to dočekali sa filmom Korporacija koji je ovog puta
snimljen u sistemu, i to u slovenačko-hrvatskoj koprodukciji, na
lokacijama u Velenju, Ljubljani i Zagrebu, uz jedan izlet do Kočevja
i sa makar pristojnim budžetom koji je omogućio da film
produkcijski, stilski i vizuelno štima, a da mnoštvo lokacija tvori
jednu zaokruženu geografiju koja nema nužno veze sa onom našom,
običnom. Takođe, ovde se generički internacionalna imena likova u
centralnoevropskom ključu i mesta (imenuju se samo Metropola i
Provincija) još bolje uklapaju u priču o korupcionaškoj mreži
između policajaca, kriminalaca, političara i tajkuna nego što je
to bilo u Nahtigalovom prethodnom filmu. Američki uzori su potisnuti
pomalo u drugi plan i zamenjeni evropskim, u vizuelnom smislu
skandinavskim, a politički triler u centru zbivanja pogađa čak i
one mete koje nije prevashodno gađao.
Leon
Gal (Vrhovec) je neotesani policijski inspektor kakve viđamo
i na ulici, a ne samo na filmu. U skladu sa žanrom, on ima problem
sa autoritetima, ali zato ispravan moralni kompas i mračnu prošlost
koja je oblikovala njegove veštine plivanja među sitno-kriminalnim
polusvetom i koja mu je glavna motivacija da se upetlja u slučaj
koji je iznad njegovog nivoa odlučivanja. Reč je o sumnjivom
građevinskom projektu u kojem učestvuju gradske vlasti i tajkunska
korporacija kojim će na mestu naselja baraka u kojem je on odrastao
biti podignut najnoviji i najmoderniji trgovački centar, a njegovi
nekadašnji susedi će završiti na ulici. I zaista, uzalud su i
saveti njegovog šefa Urbana Pavlova (Fürst) koji zna da
pliva i sa krupnijim ribama i briga i supervizija partnerke Kaje
(Zupančič) koja voli da igra po pravilima, Gal je krenuo
putem uništenja, pritom potencijalno ugrožavajući i sve sebi
bliske, uključujući i svoju ljubavnicu, elitnu prostitutku Veroniku
(Stegnar) i njenu maloletnu kćerku Alex (Korać) i
starog pozorišnog glumca Svena (Barišič) koji je jedina
očinska figura koju je on ikada imao.
Njegova
istraga kriminalne hobotnice vodiće preko jednog dokumenta koji je
po svemu sudeći falsifikat, a koji je verovatno i zataškan jednim
starim trostrukim ubistvom zamaskiranim u saobraćajnu nesreću.
Leonova upornost, preka narav i prakse da nestaje i pojavljuje se
kako mu padne na pamet najviše brige, pak, zadaju njegovom šefu,
naročito kada Gal jednom prilikom nestane na duže vremena. Urban
je, pak, u moralnoj nedoumici jer će mu pakt sa politikom i
tajkunerijom oličenom u familiji Rihter koju čine otac Roland
(Veselko) i "fatalna" kći Brigita (Perčin)
doneti željno čekano unapređenje, a opet, rezultati Leonove
istrage se ne mogu tek tako ignorisati...
Mešavina
noir krimića i političkog trilera nije tolika novina u globalnim
kinematografskim okvirima, ali na lokalnom nivou u neku ruku ipak
jeste, premda se taj spoj u poslednje vreme probija na televiziji,
tako da je Korporacija promptno dobila nadimak "slovenački
Chinatown". To nije bez osnova, naročito ako se povuku
paralele između likova, ali opet je pristup malo drugačiji i
svedeniji. U svom scenariju Benčić uspeva da bez problema podvali
štos sa zamenom glavnog junaka u drugoj polovini filma koji po
pravilu bolje radi u literaturi, ali ni ovde ne smeta, te sa jasnom
promenom motivacije određenih sporednih likova. U neku ruku je
problematično to što film više zahvata u širinu nego u dubinu
kada je reč o centralnoj aferi, pa se čini da su ključna otkrića
koja usmeravaju zaplet suviše laki poeni, premda u kompaktnom
formatu od 90-ak minuta to teško da može biti drugačije.
Benčić
je, pak, sa svoje strane odradio izvrstan posao u smislu dijaloga
koji predstavljaju gotovo idealan omer žanrovskih standarda i onoga
što percipiramo kao realno u govoru, što je se na slovenačkom (a i
drugim srodnim jezicima) može ispostaviti kao pretežak zadatak.
Ovde, za promenu, dijalozi ne zvuče drveno i prevedeno sa stranog
jezika, već imaju kvalitet fluidnosti i prepoznatljivosti u nekom
realnom svetu. To, takođe, umnogome olakšava posao glumcima od
kojih neki prosto briljiraju. Sudar ega između svojih likova Vrhovec
i Fürst igraju realno i sa određenom dozom alfa-mužjačke hemije,
dok ponajbolji posao u filmu rade Jana Zupančić i Pia Zemljič,
ma koliko potonja imala minornu epizodu od samo jedne scene.
Unekoliko su, međutim, u problemu hrvatski glumci u postavi kojima
bi ipak trebalo malo više vokalnog treninga naročito kada imaju
ozbiljnije replike (što je slučaj sa Jelenom Perčin) na jednom
vrlo specifičnom stranom jeziku čiju akcentologiju i melodiju ne
poznaju i ne osećaju.
Pa
opet, Korporacija bi, solidna kakva jeste uprkos određenim
nedostacima, mogla da bude sasvim dobar izvozni proizvod i smernica
za regionalne autore kako je moguće napraviti žanrovski film po
pravilima struke koji je istovremeno uronjen u lokalni kontekst, ali
ga i nadilazi. U tome određenu ulogu igra i kamera finskog direktora
fotografije J-P Passija koja izvlači najbolje od lokacija i
temeljno ih rekontekstualizira bez opterećivanja i bez kompleksa,
ali i glatka montaža Vladimira Gojuna, kao i diskretna
muzička pratnja braće Sinkhauz. Korporacija je
prilčan korak napred za regionalni žanrovski film.
No comments:
Post a Comment