kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Osgood Perkins
scenario:
Rob Hayes
uloge:
Sophia Lillis, Samuel Leakey, Alice Krige, Charles Babalola
Otprilike
se svi sećamo kako ide priča o Ivici i Marici. Zla maćeha nagovori
nevoljnog oca da ostavi svoje dvoje dece u šumi, staza od kamenčića,
staza od mrvica koju pojedu ptice, kuća od kolača, veštica koja
hoće da ih pojede, spas, blago, povratak i srećan završetak. Iako
je verzija koju poznajemo svakako pročišćenija od originalne
verzije braće Grimm (a i oni su je, uz određene izmene, zapisali a
ne napisali - poreklo verovatno vodi od srednjevekovne verzije
nastale u doba Velike gladi u XIV veku ili neposredno posle), važi
za jednu od morbidnijih klasičnih evropskih bajki.
Kao i uvek kada je reč o klasičnom literarnom ili mitološkom
predlošku, brojne su prerade za druge medije, od opere do filma,
uglavnom po istom, uhodanom ključu i sledu događaja gde je Ivica
(na nemačkom originalno Hansel) taj koji preuzima inicijativu, a
njegova sestra Marica (Gretel) tek na kraju dolazi do izražaja. Naš
vek je, međutim, doneo i neke nove interpretacije, kao recimo lagano
treš "nastavak" po kojem brat i sestra postaju lovci na
veštice, što je unekoliko originalno, premda ne baš temeljno
osmišljeno. Nova filmska verzija koju kao scenarista potisuje malo
poznati Rob Hayes, a kao reditelj Osgood Perkins, međutim, iz
temelja menja poznatu bajku, ili je možda vraća na originalne,
eksplicitno morbidne postavke.
Radnja
je smeštena u neimenovano selo u neimenovanoj evropskoj zemlji gde
haraju glad i kuga i počinje sa legendom o devojčici sa ružičastom
kapicom koja je sposobna i voljna svakoga, pa članove vlastite
familije, ubediti na samoubistvo. Tu priču mali Ivica (Leakey) sluša
za "laku noć" od svoje starije sestre Marice (Lillis) koju
od gladi i bolesti unezverena majka (oca nema u priči) pritiska da
se osamostali i sa sobom povede brata. Svetom vladaju beda, glad,
blato, prljavština i ljudska gadost...
Osim
toga, Marica je devojka u nekakvim formativnim godinama na putu prema
odraslosti i čini se da je more i utvare proganjaju čak i kad je
budna. Kako je oni oko nje sve više doživljavaju kao ženu,
neuglednoj odeći, odbrambenom stavu i neprivlačnoj frizuri uprkos,
tako i ona sve više sebe doživljava, pa se instinktivno brani od
nasrtaja, pritom se trudeći da zaštiti i svog mlađeg, naivnijeg i
nevinijeg brata. Nakon noći provedene kod lovca (Babalola) koji ih
upućuje na put prema naseobini drvoseča, oni kreću na put kroz
šumu, a jedina hrana su im pečurke, odgovorne za jedinu iole
humornu sekvencu u filmu.
Veštica
i kuća svakako ulaze u priču. Kuća doduše nije sama od hleba i
kolača, ali u njoj svega ima, pa i hleba i kolača, ali i mesa i
voća, a iznutra deluje kao da je veća nego spolja. Tom kućom vlada
Holda (Krige), sasvim očito veštica i poveznica sa legendom kojom
se film otvara. Marica je ta koja je isprva sumnjičava jer obilje
hrane deluje previše dobro da bi bilo istinito, a noćne more koje
ima postaju sve žešće, dok je Ivica usmeren na zadovoljavanje
svojih apetita i vežbanje veština sa sekirom. Stvari se, međutim,
okreću kada Holda počne da pokazuje interes za Maricu u smislu da
joj želi da ovlada svojim moćima. Marica će se tu naći u dilemi,
ne toliko šta žrtvovati ne bi li dobila ono što joj je nužno u
surovom svetu, nego kako to izvesti na bi li sačuvala ono jedino što
voli.
Već
od samog naslova i inverzije imena u njemu je jasno da je ova nova
verzija svakako sa nešto više feminističkog naboja od ranijih,
obojenih romantizmom braće Grimm. Hayes i Perkins su se svakako više
fokusirali na žensku perspektivu, i to zrelo-pubertetsku, a ne nužno
na dečiju. Njihova Marica je tako ekvivalent Ree Dolly iz filma
Winter's Bone Debre Granik, premda Sophia Lillis nema snagu Jennifer
Lawrence, u okruženju Hagazusse, potresnog i iznenađujuće
realističnog austrijskog "period piece" horora Lukasa
Feigelfelda. Poređenja sa potonjim filmom koji se ispod površine
bavi mentalnom bolešću u okruženju kojim vlada sujeverje ne staju
samo na portretu grozote sveta i ljudske grozote mračnog Srednjeg
veka: sličan je i usporeni tempo, slični su i atmosfera i vizuali,
premda se direktor fotografije Galo Olivares tu poigrava i sa širinom
slike, kao i upotreba moderne (u ovom slučaju elektronske) muzike.
S
tim u vezi, interesantan je tretman i veštice, odnosno veštica,
među njima i Marice kao buduće veštice. Savremena tumačenja
govore u prilog tome da su veštice bile, jednostavno rečeno,
samostalne žene (najčešće ne svojim izborom), prinuđene da
ovladaju natprirodnim moćima (simbolika u filmu je prilično jasna)
kako bi vodile brigu o sebi u društvu koje ih je odbacilo.
Zastranjivanja su moguća, reklo bi se i česta (Holda je tek donekle
humanizirana, ali se svejedno hrani dušama zalutale dece), ali ni u
kojem slučaju nužna.
Pomalo
je čudno da režiju ovog temeljno modernog artističkog horora
potpisuje Osgood Perkins, barem u jednakoj meri kao i to što se
jedan takav film našao u širokoj bioskopskoj distribuciji i to u
"otpadnom" zimskom terminu. Osgood Perkins nije naročito
mlad autor, bivši je glumac i sin legendarnog Anthonyja Perkinsa,
tako da je zanimanje za horor u najmanju ruku logično. Čudan je
stvaralčki razvoj mlađeg Perkinsa, od prilično promašenog i
izveštačenog The Blackcoat's Daughter u kojem je prosto pobacao sve
žanrovske i art-klišee, preko Netflix izdanja I Am the Pretty Thing
That Lives in the House do nečeg ovakvog, inovativnog čitanja
literarnog klasika, filma vizionarski kompletnog i teško opisivog.
Zanimljivo je, međutim, spomenuti da se Perkins kroz celu svoju
filmografiju fokusira na ženske likove i da to iz filma u film čini
sve bolje, pa ga se mora uvrstiti na spisak horor-autora koje valja
pratiti.
No comments:
Post a Comment