kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
U svom članku "Američka
noćna mora: balada o Richardu Jewellu" napisanom za magazin
Vanity Fair, Marie Brenner je izvela studiju slučaja zloupotrebe
moći koje organi vlasti i mediji čine iz razloga kao što su
intelektualna lijenost, predrasude, sujeta i želja da se slučaj čim
prije "zapakira" i zatvori bez nužnog osjećaja za pravdu.
Protagonist tog članka je slučajni junak koji je postao žrtvom
kolopleta okolnosti. Richard Jewell, u to doba zaposlen kao redar na
koncertima i proslavama u Centennial Parku u Atlanti gdje su se takve
aktivnosti odvijale usporedno s Olimpijskim igrama, pronašao je
sumnjivu ostavljenu torbu i o tome obavijestio policiju. Potom joj je
asistirao u osiguravanju perimetra i intervenciji koja je završena s
bilancom od jedne osobe stradala na licu mjesta, još jedne koja je
kasnije podlegla povredama i još preko stotinu ozlijeđenih. Da nije
bilo Jewella, direktno i indirektno stradalih bi zasigurno bilo još
i više. Zbog svoje procjene i dosljednog praćenja procedure, Jewell
je isprva slavljen kao heroj, da bi se nedugo zatim našao u
situaciji da postane prvi osumnjičeni. Relativno je standardna
procedura da se onoga koji je pronašao sumnjivu tvar diskretno
ispita, ali je istraga vođena toliko neuredno da se Jewellovo ime
brzo našlo u medijima koji su željeli profitirati. Također se i
sam Jewell doista uklapao u profil osobe željne herojske slave,
sposobne da sama sebi takvu mogućnost stvori: pretili je redar bio
usamljenik koji je živio s majkom, a svoj jedini san o karijeri u
policiji nikada nije ostvario. Takve priče o svakidašnjim,
pristojnim, a duboko konzervativnim herojima koji ne samo da moraju
reagirati u kriznim situacijama, već se nerijetko moraju boriti i
protiv zlovoljne i inertne birokracije, kao i lažljivih liberalnih
medija, očito služe kao inspiracija Clintu Eastwoodu u trenutnom
stadiju karijere. Taj heroizam koji on podupire nekada je sasvim
klasično intoniran kroz klasične "alfa-mužjačke"
likove, kao u filmovima Američki
snajper (2014) i 15
sati i 17 minuta za Pariz
(2018). Ponekad su heroji diskretniji i samo rade svoj posao najbolje
što mogu, kao u njegovom ponajboljem recentnom filmu Sully
(2016) s kojim Richard
Jewell dijeli i
najviše sličnosti. Ponekad je, pak, riječ o anti-heroju, odnosno
žrtvi čija su djelovanja uvjetovana nizom nesretnih okolnosti, što
je bio slučaj sa filmom Mula
(2018), što je i centralna teza novog filma. Dodatna komponenta koju
valja uzeti u obzir je i Eastwoodova javna persona i gorljiva podrška
politici Donalda Trumpa i općenito Republikanske stranke, te
spremnost i voljnost da savršeno funkcionira u diskursu gdje za sve
optužuje "duboku državu" i "lažljive medije"
koji su neizlječivo zaraženi virusom liberalizma. Međutim,
Eastwood je jedan od onih iznimnih autora koji istovremeno uspjevaju
biti i direktni u targetiranju i dovoljno diskretni da njihova
kritika ipak bude nijansirana, tako što čak i svoje junake
portretiraju kao nesavršene i stoga unekoliko i same odgovorne za
svoju sudbinu. Pitanje je, međutim, koliko mu je i u kojoj mjeri to
uspjelo ovdje.
Prva instanca u kojoj
Eastwood, ali i njegov scenarist Billy Ray (kojem je ovo treći i
svakako najkvalitetniji film prošle godine, u konkurenciji novog
Terminatora
i Ang Leejevog akcijskog filma Blizanac),
uspjevaju nijansirati, sam je Jewellov lik. Njega upoznajemo
desetljeće prije Olimpijskih igara kao uredskog kurira i potrčka
koji sanja o karijeri u policiji, upadljivo pristojnog mladog čovjeka
čija je pristojnost čak pomalo čudna i iritantna, ali o njegovoj
predanosti i posvećenosti detaljima ne postoji nikakva sumnja. Deset
godina kasnije, on je zaposlen kao redar na lokalnom univerzitetskom
kampusu i taj će posao izgubiti zbog svoje pretjerane zagriženosti,
kojom ne samo da maltretira studente zbog najmanjih prekršaja, već
i zbog toga što je u prošlosti imitirao policajca i kontrolirao
promet na autocesti. On za svoju budućnost, pak, ne mora brinuti jer
se s Olimpijskim igrama otvaraju brojne mogućnosti za posao redara.
Međutim bombaški napad, njegova profesionalna povijest i osobni
profil dovest će ga u nemilost upravo onih kojima se najviše divi,
Federalnog istražnog biroa, poznatijeg kao FBI. U toj situaciji
konstruirane i medijski podgrijavane istrage, na njegovoj strani će
se naći samo njegova brižna i požrtvovana majka Bobi (izuzetna i
za svoju sporednu ulogu za Oscara nominirana Kathy Bates) i Watson
Bryant, odvjetnik iz ureda u kojem je radio, jedini koji ga je tamo
gledao kao osobu, a ne samo kao tupavog debeljka (Sam Rockwell u
standardno nadahnutoj interpretaciji). Tako detaljno orisan i
osjenčan protagonist funkcionira i zbog izbora glumca za tu ulogu.
Paul Walter Hauser po pravilu je dobivao uloge tupih, debelih
pomagača pametnijih i zgodnijih filmskih negativaca, kao u filmovima
Ja, Tonya
(2017) i Crni član
Ku Klux Klana
(2018), ali mu Richard Jewell kao uloga i kao film svakako mogu
obilježiti karijeru i pokrenuti ju dalje od okvira tipskog
"castinga". Hauser za takvo što kao glumac svakako ima
potencijala, njegova interpretacija Jewella je detaljna, nijansirana,
često u zahtjevno visokom emocionalnom registru i nadasve humana.
Osnovnu tezu njegovog lika da samo želi poštovanje od onih koje i
sam nedvosmisleno poštuje bez problema ćemo "kupiti", i
ona će služiti kao emocionalno težište filma.
Problematičan je, međutim,
tretman negativaca u ovoj priči. Manji dio tog problema otpada na
agenta Toma Shawa koji predstavlja FBI, a kojeg sasvim solidno igra
Jon Hamm kao tvrdoglavog i taštog aparatčika riješenog da
osumnjičenom Jewellu prišije nešto po svaku cijenu i da tako
završi svoj posao koji je započeo prilično krupnom pogreškom u
smislu odavanja detalja istrage novinama. Drugi i veći dio tog
problema je portret medija kroz lik novinarke dnevnika Atlanta
Journal-Constitution, Kathy Scruggs, koju igra Olivia Wilde. Naime,
ona je portretirana kao beskrupulozna harpija spremna čak i da
seksom plaća za povjerljive informacije kako bi bila za korak isped
svojih kolega. Iz konteksta redakcije se možda može iščitati da
je ona jedina, ili makar jedna o rijetkih žena u okruženju kojim
dominiraju muškarci, ali teško da to može funkcionirati kao
opravdanje za tako jednodimenzionalan filmski lik. Da stvar bude
etički još upitnija, insinuacija o seksu kao moneti je posve
netočna, Jewellova privatna tužba protiv Atlanta
Journal-Constitutiona je odbačena jer novine tehnički nisu
prekršile zakon pišući istinu da je on na meti FBI-jeve istrage, a
Kathy Scruggs je, kao uostalom i Jewell, sada već odavno pokojna, pa
se od prilično teških optužbi ne može ni obraniti. Takva
manipulacija prijeti da film snimljena po istinitom događaju - gdje
čak utvrđena istina nosi vodu na mlin Eastwoodove agende o
prokazivanju birokracije i medija kao elitističkih i anti-narodnih
elemenata - potpuno odvede u domenu pamfletskog. Manipulacija
činjenicama, odnosno njihovo izbjegavanje, čini se još
problematičnijim zato što je stvarni bombaš Eric Rudolph, koji se
uklapa u profil domaćeg terorista desničarske orijentacije, iz
filma uglavnom odsutan, odnosno sveden je na fusnotu.
Dodatna otežavajuća okolnost
za Eastwooda je i njegova zanatski čvrsta, ali ni po čemu
impozantna režija. Da, on je u stanju pronaći dobre i, što je
važnije, odgovarajuće glumce, te održati tempo na solidnoj razini,
ali veteran demonstrira da ga režija kao takva i bilo što što bi
podsjećalo na stil ovdje ne zanimaju dalje od nužnog nivoa
potrebnog kako bi ispričao priču. Navodno prirodna, a zapravo
isprana shema boja koja uz škrto i loše osvjetljenje pokušava
fingirati zagasitost i mračno raspoloženje, ovdje ispada kao
anakronizam svoje vrste. Richard
Jewell zbog toga
deluje prilično staromodno, a opet ne dovoljno istinski starinski da
bi se to podvuklo pod etiketu retro.
Naprosto 90-te godine prošlog stoljeća ipak nisu dovoljno daleko u
prošlosti da bi na taj način bile interesantne. Srećom, poslovično
čangrizavi Eastwood uspješno će podvaliti poneki detalj, iz kojih
god motiva, bilo da se sprda s masovnim ludilom koje je onih godina
izazivala koreografija za pjesmu Macarena,
ili da otkriva svoju pravu političku metu ubacujući ondašnjeg
predsjednika Billa Clintona na televizijski ekran u drugom planu
novinske redakcije. Ipak, u cjelini, Eastwood demonstrira da je
njegovo vrijeme velikog režisera pri kraju, ako već nije prošlo,
te da, iako mu ne manjka stava i želje da ga podijeli s publikom,
ipak mu nedostaje energije i strasti prema filmskom izričaju da bi
to učinio na interesantan način.
No comments:
Post a Comment