kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Bill Condon
scenario:
Jeffrey Hatcher (prema romanu Nicholasa Searlea)
uloge:
Ian McKellen, Helen Mirren, Russell Tovey, Jim Carter, Mark Lewis
Jones
Granica
između "aerodromske / plažne" pero-lake literature i one
legitimne ponekad zna da bude mutna, što je posebno slučaj sa
žanrom trilera. Srećom, tom žanru medij filma savršeno odgovara,
pa nije redak slučaj da komad trivijalne književnosti dobije
filmsku adaptaciju koja ga uzdiže i daje mu na ceni, ma koliko neke
konvencije, što književnog medija, što žanra, radile protiv
njega. Koliko je to slučaj sa romanom The Good Liar Nicholasa
Searlea i sa filmskom adaptacijom Billa Condona za koju je
scenario napisao Jeffrey Hatcher, može se raspravljati. I u toj
raspravi treba najozbiljnije uzeti u obzir njene glavne favorite,
britanske glumce zlatne generacije Iana McKellena i Helen
Mirren koji konačno dobijaju priliku da glume zajedno i jedno
nasuprot drugom.
Roy
(McKellen) i Betty (Mirren) se upoznaju preko "dating"
aplikacije u montažnoj sekvenci preko koje ide uvodna špica, pritom
se, sasvim prema nepisanim pravilima igre, lažno predstavljajući i
skrivajući poneki detalj o sebi. To će sve pasti u vodu kada se
upoznaju i uživo, na večeri, gde će razmeniti prava imena i
otkriti sasvim normalne sitne ljudske navike kao što je to povremena
konzumacija alkohola.
Veza
koju zatim započinju nije odmah romantične prirode, već dvoje
starijih i usamljenih ljudi (ona je udovica, on nije u kontaktu sa
svojom porodicom) prosto prave društvo jedno drugome i u tome
uživaju. Na jednom od ranih sastanaka, oni odlaze da gledaju
Inglorious Basterds, što je za mehaniku radnje bitno jer će
se Betty otkriti kao penzionisana univerzitetska profesorka istorije
(što označava pripadnost određenoj klasi), ali služi i kao namig
na dešavanja rezervisana za poslednju trećinu i rasplet filma koji
ima veze sa Drugim svetskim ratom. Zapravo, sve ide po planu i prema
očekivanjima, Roy se useljava u Bettynu gostinsku sobu, a jedini
koji diže glas protiv veze je njen zaštitnički nastrojeni unuk
Stephen (Tovey), student istorije čija je akademska teza
arhitektura Alberta Speera, što je još jedan signal prema
istorijskom okviru Drugog svetskog rata.
Ispostavlja
se da je Stephenov osećaj ispravan i da Roy nije penzioner blage
naravi, već da je čovek sa interesantnom prošlošću vezanom za
sigurnosne službe, ali i sa ništa manje zanimljivom sadašnjošću
kao karijerni prevarant koji zajedno sa svojim računovođom
Vincentom (Carter) pelješi ne samo ulagače sklone rizičnim,
polu-legalnim poduhvatima, već i ranjive udovice. Nama je to jasno
bezmalo od samog početka filma, a Betty, "teška" blizu 3
miliona funti, može poslužiti kao njegov "penzioni fond"
i proverbijalni poslednji veliki posao kada oboje sva sredstva
prebace na zajednički račun koji će on isprazniti. Međutim, sva
je prilika da Betty nije ni izbliza naivna i dosadna kakvom se
predstavlja.
Postoji
nešto sa percepcijom finansijske prevare kao vrhunskog zločina bez
žrtve u kojem se računi svode između pohlepnih pokvarenjaka i
ništa manje pohlepnih naivaca. Dodatno zaogrnuto velom pero-lake
romanse koju sa integritetom guraju dvoje izuzetnih glumaca čiji su
likovi dovoljno profilirani (sa po par osobina i naznaka prošlosti i
sadašnjosti), a opet savršeno "vazdušasti" da ih je
moguće interpretirati na inspirativan način, tako nešto je
dovoljno da film dogura do trećeg čina i njegovih preokreta.
To
je, pak, naseleđena slabost iz izvornog romana, ali iz celog žanra
trivijalnih trilera, koja se ne manifestuje samo na nekim
nelogičnostima u mehanici zapleta i raspleta, kao i u pojedinim
vizuelnim i verbalnim "migovima" koji su tu samo da
usmeravaju radnju, već i po tome što se ti ključni obrati ne čine
zasluženima, već su tu zato što "tako piše u scenariju".
U svemu tome je možda najveća šteta što je Drugi svetski rat
sveden tek na kulisu za neke od tih navodno iznenađujućih otkrića,
a takođe je propuštena prilika da se ozbiljnije pozabavimo
generacijom koja je u njemu aktivno učestvovala ili mu makar
neposredno svedočila, te njenim traumama koje je nosila do starosti.
Pa
ipak, u režiji Billa Condona koji svaki posao radi korektno, bilo da
je reč o ozbiljnijim dramama sa prizvukom biografskog za stariju
publiku (Gods and Monsters, Kinsey, Mr. Holmes),
bilo da je reč o "no-name" televizijskim i
video-filmovima, ili, pak, o čistoj komercijali (Dream Girls,
novi Beauty and the Beast), The Good Liar je korektan,
iako ne impozantan film koji treba pogledati. Ian McKellen, koji je
sa rediteljem radio već na Gods and Monsters i Mr. Holmes,
i Helen Mirren su apsolutno savršeni i sami bi poslužili kao dobar
razlog za gledanje filma, pa bio on ekranizacija jeftinog trilera,
telefonskog imenika ili finansijskog izveštaja. Ovde naprosto
briljiraju u doziranju emocija, strahova, tajni i laži, kao i u
međusobnom nadmudrivanju i glumačkom nadigravanju.
No comments:
Post a Comment