kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Todd Haynes
scenario:
Mario Correa, Matthew Michael Carnahan (prema novinskom članku
Nathaniela Richa)
uloge:
Mark Ruffalo, Anne Hathaway, Tim Robbins, Bill Pullman, Bill Camp,
Victor Garber, Mare Winningham, Louisa Krouse
Teflon.
Ispostavilo se da vas vaš omiljeni tiganj može ubiti zato što
njegova presvlaka sadrži kancerogene materije. To više i nije neka
naročita novost, a nju smo, kao i obično, saznali iz medija gde je
dospela zahvaljujući upornosti jednog čoveka koji je predstavljao
grupu obespravljenih ljudi u borbi za istinu i satisfakciju protiv
korporativnog giganta, kako to u filmovima ovog tipa obično biva,
što je i tema filma Dark Waters koji nekako nije dovoljno
odjeknuo da bi se o njemu govorilo u sezoni nagrada, a čiju režiju
potpisuje izuzetno cenjeni Todd Haynes.
Mala
digresija pre nastavka. Pečenje šnicli u kućnoj radinosti uglavnom
nema smisla bez teflona. Limeni ili, još bolje, gvozdeni emajlirani
tiganji mogu vršiti posao neko određeno vreme dok se usled
lepljenja i ribanja presvlaka ne sastruže, a keramika i staklo tek
nemaju smisla i po pitanju lepljenja i po pitanju ukusa. Opet, je li
rizik od raka dovoljna cena koju smo spremni platiti zarad hedonizma?
Hoćemo li zapaliti još jednu cigaretu da o tome razmislimo?
Priča
počinje početkom 90-ih godina prošlog stoleća (uvod je, doduše i
pomalo štrčeće lociran u 70-te, ali priča će se ubrzo vratiti i
na to) kada Wilbur Tennent (Camp), farmer iz
ruralno-šljakerskog gradića Parkersburg, savezna država West
Virginia, dođe u kancelariju korporativne advokatske firme u
Cincinnatiju, savezna država Ohio, ne bi li sa jednim od
zaposlenika, Robom Bilottom (Ruffalo) koji je u ranije
pomenutom gradiću odrastao. Tema razgovora je mogućnost tužbe
protiv velike korporacije DuPont koja je, ispuštajući hemikalije u
vodu, nanela štetu celom gradu i regionu, trujući stoku i ljude.
Problem
je tu dvostruk. Sa jedne strane, Bilott je zaista ekspert za ekološko
pravo, ali je u svom životu radio uglavnom za drugu stranu, odnosno
branio je korporacije od tužbi za štetu, a njegova firma bi se
radovala ako bi privukla korporaciju DuPont u svojstvu velikog i
bitnog klijenta. Sa druge strane, Parkersburg u principu živi od
DuPonta koji drži i pokreće celu lokalnu ekonomiju, pa je pitanje
koliko bi tužba tu urodila plodom.
Bilott
prihvata slučaj po sistemu "realnost je realnost, ali uspomene
iz detinjstva su uspomene iz detinjstva" i postaje nešto
stručnija i svedenija varijacija na temu Erin Brokovich, igrajući
za raju, ali ne zanemarujući taktiku. U tome, barem do neke tačke,
ima podršku svog šefa Toma Terpa (Robbins) i svoje
požrtvovane, a zapostavljene žene (Hathaway), te pomoć
lokalnog advokata Harryja Deitzlera (Pullman). Bilott je takav
tip da će ići do kraja, odlaziti na večere ne bi li nešto
priupitao korporativnu glavešinu (Garber) koja ga izbegava, a
na putu do pobede je spreman da žrtvuje i svoje psihičko i fizičko
zdravlje. Epilog priče je da je DuPont na kraju morao da plati
nekoliko "masnih" i zapravo sve "masnijih"
odšteta dok kompanija nije pristala na kompromis koji ju je koštao
nekih 600 miliona dolara.
Todd
Haynes, inače autor koji se po pravilu bolje snalazi u indie
okruženju i sa filmovima smeštenim u određeni period manje ili
više bliske prošlosti gde se pojedinac sukobljava sa društvom,
odnosno njegovim reakcionarnim elementima (homofobija, rasizam), ovde
je gotovo neprepoznatljiv, odvodeći film u pravcu standardne
hollywoodske sudske drame po istinitom događaju. Pa opet, dodirne
tačke sa autorovim filmovima nisu baš nevidljive, naročtio kada je
reč o filmu Safe koji za protagonistkinju ima domaćicu
osetljivu na razne hemikalije. Takođe, Dark Waters je tip
filma koji bi svojim stavom nepoverenja prema spletu vlasti i
kapitala savršeno pasao i među paranoidne trilere 70-ih i među
njihovu reinkarnaciju 90-ih, dok mu hladna, sivo-plava paleta boja
izvrsno pristaje.
Svoju
dodatnu vrednost da ga digne iznad proseka Dark Waters crpi i
iz glumaca. Anne Hathaway je, doduše, svedena na stereotip
zapostavljene supruge, ali je zato prilično ugodno ponovo videti
Tima Robbinsa na velikom ekranu sa kojeg u poslednje vreme često
odsustvuje. Bill Pullman od relativno male epizode uspeva da ostvari
mesnatu ulogu, Bill Camp toliko dobro skida težak seljački akcenat
da su titlovi neophodni da bi ga razumeli, a Victor Garber sjajno
kanalizira stav bogataša uverenog da čini dobru stvar, a da pritom
nema pojma o posledicama koje njegovo činjenje i nečinjenje
ostavljaju.
Pa
opet, Dark Waters je film koji u potpunosti na svojim plećima
iznosi Mark Ruffalo koji je možda postao i neka vrsta tipskog izbora
za intelektualce koji se bore protiv nepravde u sistemu zahvaljujući
svojoj ulozi u filmu Spotlight Todda McCarthyja gde je
igrao novinara koji raskrinkao pedofiliju u okvirima Katoličke Crkve
u Bostonu i okolini. On je zaista tip glumca kojem stoje ti
zamišljeni likovi koji deluju kao da "kasno pale" i kojima
treba vremena da progovore, ali ne zato što su tupi, nego zato što
se usuđuju pitati ono što drugi pre njih nisu, pritom pazeći na
formulaciju. Ovde je izvrstan i sasvim u skladu sa tipom svog lika
koji možda neće biti "narodski" poput Erin Brokovich,
niti će dobiti priliku da izdeklamuje završnu reč "za
Oscara", ali je zato sasvim na liniji intelektualnog integiteta
i poštenja, što je sasvim dovoljan razlog da se Dark Waters
pogleda.
No comments:
Post a Comment