kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Ognjen Sviličić
scenario:
Ognjen Sviličić, Marijana Verhoef
uloge:
Franko Jakovčević, Belma Salkunić, Petra Krolo, Karla Brbić,
Barbara Vicković, Goran Bogdan, Mia Petričević, Josip Lukić
Problem
konzervativne rekonkviste u većini post-komunističkih zemalja teško
je čak i adresirati jer se dotična pojava ponaša kao vrlo
sofisticirani virus koji mutira čim pomislimo da smo pronašli
pristup koji tu štetu neutralizuje. Takvo stanje stvari se itekako
vidi u Hrvatskoj čija je novija istorija još komplikovanija od one
u, recimo, Mađarskoj ili Poljskoj, pa sudar konezervativnosti i
moderniteta izgleda još paradoksalnije. Taj sraz studira Ognjen
Sviličić u svom najnovijem filmu Glas koji je nakon
svetske premijere u Busanu i evropske u Varšavi došao u domaće
kino-dvorane, dok će se publika u Srbiji strpeti do Festa.
Sviličić,
inače plodniji kao scenarista nego kao reditelj, ovde bira
kombinovani pristup koji balansira između studije slučaja i
didaktičnosti, gradeći ga oko sukoba u koji upada „novi momak”
u katoličkom internatu sa novom sredinom oličenom u vršnjacima i
autoritetima. Momak se zove Goran (Jakovčević), do tada je
živeo sa svojom samohranom majkom (Vicković) u Splitu i
recimo da dolazi sa reputacijom buntovnog, što samo po sebi nije
ništa neobično za tinejdžere. Takvom životu je došao kraj jer
majka odlazi da radi na kruzeru, a Goran zapravo nema kamo da ode –
otac nije u priči, a to nisu sasvim ni rođaci.
Prvi
susret sa domom se čini ugodnim: osoblje je ugodno, opremljenost
izvrsna, a drugari su prijateljski nastrojeni. Direktorka doma
Danijela (Salkunić) demonstrira „meku moć” i uspostavlja
autoritet bez podizanja glasa, ali je ipak jasno da govori s visoka,
naročito u trenucima kada se napola šali. Osim drugarskog
prozivanja i spuštanja, čini se da nije problem ni to što se
Goran, za razliku od svih ostalih, ne moli pred ručak. Uostalom, ta
molitva je jedina stvar koja isprva deluje rigidno jer se u domu i
momci i cure oblače kako hoće, vise na telefonima, piju, žuraju,
konzumiraju pornografiju i sve u tom stilu.
Goranov
problem je, čini se, što nije uspeo da se savlada u ključnom
trenutku. Njemu je, naime, dodeljena uloga Josipa u priči o rođenju
Isusovom, a on je već na prvoj probi izjavio za tekst da je glup i
nelogičan (kako je to Marija devica, a trudna?), čime je povredio
kolektivna verska osećanja, kako svojih drugova, tako i uprave.
Goran će, međutim, čvrsto ostati na ateističkim pozicijama i neće
popustiti pritisku rulje, suptilnom koji uključuje Bibliju za decu u
svrhu lektire ili manje suptilnom koji uključuje batine, autoriteta
u domu oličenog u direktorki i ostatku osoblja, autoriteta sa strane
(pojavljuje se i blagoglagoljivi župnik), pa čak ni svojoj familiji
– majka ionako nema vremena za njegove šarade, a ujak i ujna
(Goran Bogdan i Mia Petričević kao namig prema
filmovima Agape i Ne gledaj mi u pijat sa kojima bi
Glas mogao da deli zajednički univerzum hrvatske realnosti)
mu jedino savetuju da se komformira i ne izdvaja iz gomile.
Ono
što je centralna misterija filma koju Sviličić nema nameru da do
kraja razreši je Goranova motivacija za takvo ponašanje, a ta se
nedorečenost može smatrati i jednim od retkih problema u filmu.
Naime, Goran sve vreme ostaje enigma od lika (mladi Jakovčević je
očito instruitan da glumi u mikro-registru, sa večito istim izrazom
lica), njegova pobuna nijednom nije artikulisana i sve se komotno
može otpisati kao inat koji je sam sebi svrha, tinejdžerski bunt
ili prosto reakcija na iritaciju opšte prakse. Sviličić kroz
likove svih ostalih postavlja klišeizirana pitanja koja teško da bi
neko u tom obliku zaista postavio, ali zato kroz Goranov znakovito
ćuti.
Čini
se da je posve namerno pravi primer studije ostavljen u pozadini i
dat u detaljima koji se isprva čine kao da tu ne pripadaju, poput
LED lampicama osvetljene kapelice u domu koja je epitom kiča ili
govorancijama koje direktorka čita ili tera druge da čitaju, a koje
su primeri klasične i nimalo sofisticirane indoktrinacije. Jedan od
njih se odnosi na sukob između „hodača za život”, odnosno
ekipe protiv abourtusa, i levičarskih demonstranata u kojem su,
jasno, simpatije direktorke na strani religioznih fanatika kojima
ustavne slobode ne znače ništa. Drugi je, pak, imputiran pokojnom
papi u kojem on upozorava na „zlo s Istoka, Zapada i Juga”,
odnosno afričke i arapske izbeglice. U tim trenucima Sviličićev
film efektno pokazuje stepen normalizacije koji su zaumne,
fundamentalističke ideje doživele i dokle su se infiltrirale u
društvo da egzistiraju uporedo sa izletima na more, Vojkom V,
pornićima pred spavanje i brzim internetom.
Sviličić
u filmu uspeva da se referira i na druge situacije i stvari, recimo
sasvim intuitivno stavljajući mladog reditelja Josipa Lukića
u epizodnu ulogu i oslanjajući se na usluge Lukićevog direktora
fotografije Marinka Marinkića koji na sebi svojstven način
od užarenih dalmatinskih pejzaža i hladnijih, racionalnijih
enterijera stvara kulisu za sukob svetova. Intuitivna odluka da se
uglavnom osloni na glumačke usluge neprofesionalaca se pokazala
dobrom, naročito u smislu balansa između individualnog i grupnog
mentaliteta. Glas je tako kompleksan i slojevit portret
hrvatske neprijatne stvarnosti koji ne bi bilo loše pogledati još
koji put i koji se može pokazati vrlo poučnim na neočekivanim
mestima.
No comments:
Post a Comment