krtika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Christina Ibarra, Alex Rivera
scenario:
Alex Rivera, Aldo Velasco
uloge:
Maynor Alvarado, Chelsea Rendon, Manuel Uriza, Orlando Pineda, Oscar
Perez, Juan Gabriel Pareja, Dennis Mencia
Dve
su povezane društvene nepravilnosti kojima se Christina Ibarra i
Alex Rivera bave u svom filmu The Infiltrators koji je
američku kritiku osvojio na juriš još na svojoj premijeri na
Sundance festivalu prošle godine. Prva od njih je tretman imigranata
bez dokumenata u zemlji koju su osnovali kolonisti, a svojim rukama
izgradili imigranti. Druga je samo postojanje privatnih, profitnih
zatvora. Spoj njih dve je privatni centar za zadržavanje Broward u
kome se do deportacije drže ilegalni imigranti bez pravno validne
optužbe, pa samim tim i bez prava na advokata i pravnu pomoć.
The
Infiltrators je film koji priča priču o tom užasnom mestu iz
ugla nekolicine aktivista NIYA-e (National Immigrant Youth
Association), odnosno njenog radikalnijeg krila DREAM. Prvi koji se u
ovaj privatni zatvor o kojem su kružile razne glasine infiltrirao
bio je Marco Saavedra (Alvarado) sa ciljem da skuplja podatke na
terenu, vrbuje ljude za protest i alarmira vođstvo koje je ostalo
napolju u cilju odlaganja ilegalnih deportacija i puštanja
nepravedno utamničenih ljudi (među kojima ima i političkih
disidenata, žrtvi nasilja i seksualnih manjina koji se u svojim
domovinama ne bi dobro proveli). Za njim je u žensko krilo zatvora
upala Viridiana Martinez sa ciljem da komplementarno deluje i u tom
krilu.
Vreme
radnje je pritom pred-trumpovsko, Obama se borio za drugi
predsednički mandat i obećavao je da niko neće biti zatvoren bez
suđenja ili optužbe i za tu reč ga aktivisti drže. U tom svetlu
je izuzetno interesantan podatak da je agencija koja pokriva carinu i
zaštitu granica autonomna u odnosu na izvršnu vlast i da operiše
sa budžetom dvostruko većim nego što ga ima FBI. Za pretpostaviti
je da je sada, sa otvorenom anti-migrantskom retorikom novog
predsednika, nasilje nad nedokumentovanim građanstvom još
otvorenije.
Jasno
je, dakle, da je The Infiltrators važan film, ali to ne
odgovara na pitanje kakav je. Ibarra i Rivera su se u svom filmu
odlučili za "docu-fiction" pristup, odnosno za spoj
dokumentarnog i igranog, što i nije neka naročita novost i što bi
teoretski filmu odgovaralo u smislu naglašene autentičnosti.
Međutim, u njihovoj izvedbi to nije baš najsrećnije rešenje. Sa
jedne strane imamo DREAM-grupu i njihove aktiviste, portretirane i
potpisane imenom i prezimenom, njihove sastanke, njihove akcije,
njihove razgovore sa klijentima kojima pomažu. Sa druge, nemamo baš
ustanovu Broward, već njenu ovlašnu rekonstrukciju i glumce koji
igraju aktiviste, zatvorenike i zatvorske čuvare.
Dokumentarni
deo filma, naročito kada ljudi svedoče o sebi, dosta je snažniji i
ubedljiviji od igranog koji stvarne događaje pokušava ukalupiti u
okvire zatvorske drame i različitih oblika trilera, od procesnog i
proceduralnog do špijunskog, uz "heist" i "prison
break" elemente. Stilizacija kojoj rediteljski dvojac probegava
je suviše minimalna za tako nešto, pa ti pasaži ostaju razapeti
između dve esencijalno televizijske forme: dramatizacija u
dokumentarnom programu i generičke TV-drame iz perioda od pre
dvadeset i više godina. Dodatna otežavajuća okolnost je i
prisustvo stvarnih likova i glumaca koji ih igraju (uz obavezno
potpisivanje), što govori u prilog tome da se prilikom "castinga"
najviše insistiralo na fizičkoj sličnosti, a da su karakterna
bliskost i glumački kvaliteti ostali u drugom planu.
Doku-fikcijski
pristup može da upali, ali za to je potrebna ipak određena
inovacija, stilizacija, pa i originalna kodifikacija šta je tu
dokumentarno, a šta plod autorske slobode. Primera za to ima
onoliko: u recentnom sećanju su, recimo, American Animals
(2018), ali i Dnevnik Diane Budisavljević (2019) gde su
dokumentarno i igrano pleteni na određeni način. Utisak je,
međutim, da bi The Infiltrators bio bolji film kada bi se
odlučio je li dokumentarac i koristio izražajna sredstva tog
filmskog roda ili je igrani film, napeta doku-drama čvrsto oslonjena
na faktografiju. Jer ovaj spoj jednostavno zbunjuje i deluje
neuredno, zamuljano, gotovo amaterski.
No comments:
Post a Comment