kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
Max Barbakow
scenario:
Andy Siara
uloge:
Andy Samberg, Christin Milioti, J.K. Simmons, Meredith Hagner, Peter
Gallagher, Camila Mendes, Tyler Hoechin, Chris Pang, Jacqueline
Obradors, June Squibb, Dale Dickey
Romantična
komedija se u poslednje vreme smatra mrtvim ili makar odumirućim
žanrom koji po pravilu igra u vrlo ograničenim kalendarskim
periodima, oko praznika (Valentinovo pre svega, Božić još i
nekako, ostali baš i ne) ili vrlo iznimno leti, kada poželimo kakvu
osvežavajuću limunadu, stvarno ili figurativno. Dugometražni
prvenac Maxa Barbakowa, po scenariju još jednog debitanta u ovom
formatu Andyja Siare, Palm Springs je u svakom slučaju izuzetak koji
potvrđuje pravilo, još od svoje premijere na Sundanceu ovog
januara, gde je postao rekordna akvizicija VOD servisa Hulu, komanije
u Disneyevom vlasništvu koja pokušava da se ubaci na teren koji
kontrolišu Netflix i Amazon. Reč je o filmu koji u žanr unosi
preko potrebnu svežu krv iako zapravo operiše s prepoznatljivim
elementima. Vic je u tome da su ih Siara i Barbakow složili na jedan
svež način.
U
početku deluje da ćemo gledati standardnu, lagano neprijatnu
komediju o groznim ljudima na groznom venčanju, dok festivalsko
poreklo filma makar može poslužiti kao garancija da će ekscesi i
eskapade ostati u domenu verbalnog i da neće preći granice dobrog
ukusa. Nyles (Samberg, izvrstan) deluje kao tipični nedozreli
muškarac koji se ponaša kao derište privlačeći pažnju na sebe
glupostima koje izvodi, tipa neprikladno oblačenje, glasno srkanje
piva iz limenke, otimanje tuđeg govora. Jasno je da je njegova
slično isprazna, ali situaciji bolje prilagođena devojka Misty
(Hagner), jedna od deveruša na venčanju, na kraju živaca s njim i
da nije jasno zašto ga je povela kada ima nameru da ga prevari,
ostavi ili oboje.
Samo
venčanje je parada kiča (za pijanstvo se uglavnom brine Nyles), sa
sve havajskom temom usred kalifornijske pustinje, a ni mladenci ne
ulivaju poverenje. Abe (Hoechlin) je jedan od onih kojima na čelu
piše da je ljigavac, a Tala (Mendes) je, iako navodno iskreno humana
i nesebična, zaslepljena svojom željom da dobije venčanje iz
bajke. Sa druge strane, njena starija sestra Sarah (Milioti) važi za
sebičnu, problematičnu i sklonu kiksevima, pa će se naći na
Nylesovoj meti. Iako u početku izbegava nevolje, ona će pasti na
njegov šarm i upornost, ali će njihova romantična noć biti
prekinuta krajnje natprirodnom intervencijom koja uključuje
krvožednog ludaka (Simmons u svom elementu) i jednu pećinu.
Vremenski
krugovi nisu naročito nova pojava na filmu, ali su se od izvorne
komedije Groundhog Day (1993) u poslednje vreme pomerale više prema
drugim žanrovima, i to akcionom SF-u poput Edge of Tomorrow (2014)
ili Source Code (2011) ili hororu kao što su Happy Death Day (2017)
i njegov nastavak Happy Death Day 2U (2019). Sve ove filmove,
međutim, spaja to da je njihov junak ili junakinja napravio/la
grešku koja je otvorila vremensku rupu iz koje će on ili ona izaći
kada nešto pogodi kako treba. Sada, dotična osoba to može sama ili
u paru, pa čak i u timu, pitanje je samo afiniteta autora filma.
Dve
se stvari, međutim, Palm Springsu moraju priznati. Prva je to da u
principu ide oko tog "tropa", štrpkajući od njega samo
ono što je potrebno, tako da umesto konvergentnog rešenja imamo
divergentno, sa više mogućnosti nošenja. Druga stvar je (uglavnom)
nedostatak pogleda unazad, prema uzroku, već orijentacija na
sadašnje i buduće vreme, odnosno stav i posledice. Primera radi, ne
saznajemo kada je i zašto Nyles upao u "dan mrmota"
(osvežavajuće je i to da se Barbakow i Siara suzdržavaju od
eksplicitnog pominjanja očite reference), zašto je u njega uvukao
psihopatu Roya kojeg igra Simmons, u slučaju Sarah je bar jasno: ona
je u pećinu ušla za Nylesom u nameri da ga spasi, a do samog kraja
se čini da autorski dvojac nije ni najmanje zainteresovan za
razrešenje tog vremenskog čvora, koliko za posledice toga da razna
ponašanja ostaju nekažnjena ili nenagrađena iz prostog razloga što
se sve na kraju "resetuje" na isti dan, bilo da se
nesrećnik ubije, pogine, ušeta nazad u pećinu ili makar zadrema.
To
otvara prostor za brojne moralne dileme i širok spektar ponašanja,
od nihilizma do hedonizma i nazad, promišljanje o ljudskoj
egzistenciji dok suština uzmiče pred ispraznom formom, pa i o
mogućnosti ljubavi u onoj ekstremnoj varijanti "deljenja
večnosti". Dok se vreme oko njih vraća unazad, a posledice
njihovog dela ostaju kratkog daha, Nyles i Sarah makar mogu da se
upoznaju, da jedno drugome prave društvo i da večitu zakucanost u
jednom mestu i vremenu učine makar podnošljivom.
Veteran
humorističke emisije Saturday Night Live i zvezda filma Popstar:
Never Stop Never Stopping (2016) Andy Samberg pozicionira svog lika
kao zanimljivog, vrlo artikulisanog i blagoglagoljivog seronju koji
biva izbačen iz rutine u kojoj ništa nema veze, dok je Christa
Milioti, publici najpoznatija po ulozi u seriji Fargo, sa svojim
krupnim očima i perfektnim pogađanjem balansa između naivnosti
(odnosno "zelenosti") njenog lika i prirođenog cinizma,
njegova protivteža. Hemija između njih dvoje savršena je od
početka do kraja, a kulminira u jednoj ničim izazvanoj, ali
dobrodošloj plesnoj sceni.
Svojih
nekoliko minuta dobijaju i ostali glumci. Ne samo J.K. Simmons na
čije smo uglavnom preteće, ali ponekad i čovečno prisustvo
navikli kroz niz nezavisnih i hollywoodskih filmova u poslednjih
15-ak godina, i koji je ovde svakako na visini zadatka, već i poneko
od sjajno izabrane glumačke postave. Postoji li bolji izbor za
nevestinog oca-snoba od Petera Gallaghera? June Squibb kao nevestina
baba takođe ima priliku da ukrade par scena, a Dale Dickey kao gošća
lokalnog bajkerskog bircuza pokazuje zašto je izuzetno cenjena kao
karakterna glumica.
Uz
fotografiju u toplim tonovima, pomalo otkačeni, nestalni ritam i
sadržaj u kojem nema pritiska i popovanja, a podigravaju se vrlo
zanimljiva pitanja, Palm Springs bi bio jedan od većih letnjih
hitova da je samo došao u godini koja nije ispunjena "danima
mrmota", dok ovako svoj uspeh mora potražiti na kućnim
platformama. Svojih nedostataka ima, pre svega zbog tročinske
konstrukcije i sheme kulminacija-peripetija-rasplet koja se na kraju
forsira i iznuđuje. Peripetija (do koje mora doći i dolazi) dosta
menja dotadašnji ton filma prema klasičnije romantičnom, a kraj se
svejedno čini preterano prigodnim. Ali i pored toga, Palm Springs je
jedan od filmskih naslova koji će svakako obeležiti ovo leto.
No comments:
Post a Comment