kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: James Sweeney
uloge:
James Sweeney, Kate Findlay, Tracie Thoms, Randall Park, Betsy
Brandt, James Scully, Dana Drori, Joshua Diaz
Do
sada smo već valjda shvatili da seksualne preferencije pojedinca ne
možemo gledati u binarnom ključu. Nekako smo prihvatili i tu
Kinseyevu skalu sa sedam podeljaka, ali istina je da, ako ćemo to
već pokušati da predstavimo grafički, onda bi spektralni model
više odgovarao nego linearni. Seks po pravilu nije samo seks, niti
je fizička privlačnost jedini faktor. Romantične preferencije se
ne moraju nužno poklapati sa seksualnim. Po ovom skliskom terenu, u
funkciji scenariste, reditelja i glavnog glumca, hoda James Sweeney u
svom dugometražnom prvencu Straight Up.
Sweeney
igra Todda, mladića od 20 i nešto godina kojem su još u osnovnoj
školi “ucepili” da je gay i da bi se toga trebalo stideti. Todd
je osetljiva dušica koja vuče pun džak fobija i psihičkih
disfunkcija kojima dominira opsesivno-kompulsivni poremećaj koji se
ogleda u patološkoj pedanteriji i gađenju prema telesnim tečnostima
svih vrsta. Ma koliko se uklapao u stereotipnu verziju gay osobe
(“analni tip” po Freudu), Todd je zapravo aseksualan, ali
svejedno ne želi da ostatak života provede sam.
Tu
na scenu stupa Rory (Findlay), devojka njegovih godina koja pokušava
da u džungli Los Angelesa napravi karijeru glumice, iako je očito
da joj to neće uspeti. Ona se od sveta brani ironijom i cinizmom,
svesna da ne ispunjava društveno nametnute standarde, a zapravo
traži nekoga ko će je razumeti i ko će joj biti prijatelj u dobru
i u zlu. Njih dvoje se upoznaju u biblioteci na odeljku za samopomoć
jednom predivnom zabunom: Todd preslaguje knjige na polici, zbog čega
Rory pomisli da je on zaposlen tamo i da može da mu preda molbu za
posao. Narednih nekoliko sati provode u razgovoru, a narednih
nekoliko dana na njegovom poslu čuvanja tuđih vila dok su vlasnici
odsutni. U tom trenutku će i otpočeti svoju vezu koja nije bazirana
na fizičkoj privlačnosti, nego na intelektualnoj, gde su i
neprijatni trenuci rasprava jednako bitni kao i oni prijatni.
Da
su sami na svetu, verovatno da bi im veza uspela, mada se ni to ne
može tvrditi sa sigurnošću, ali oboje zapravo moraju egzistirati u
društvu koje propisuje šta je veza, a šta nije. Prvo, tu su
njegovi uglavnom praznoglavi i seksom opterećeni prijatelji među
kojima se ističe Ryder (Scully) koji na Toddovu novootkrivenu
“heteroseksualnost” gleda kao na izdaju i internaliziranu
homofobiju. Svi njegovi postupci su zapravo usmereni na sabotažu.
Drugo, tu su i njegovi roditelji (Brandt, Park) koji imaju svoje
viđenje zajedničkog života centrirano oko potomstva i okruženja
familije. Konačno, Rory po svojoj prirodi nije aseksualna i pitanje
je koliko može izdržati u takvom tipu romantične veze ma koliko
joj se njene prednosti činile primamljivim na početku.
Straight
Up je inteligentna i emotivna komedija koja na nepretenciozan način
ispituje moderni svet u čijem centru stoje individualna sreća i
individualne nesigurnosti, i to čini na vrlo duhovit način bez
posezanja za jeftinim smehom. Sweeneyev scenario je, što se tiče
dijaloga i tempiranja replika, izuzetan, a reference koje su u
opticaju su pametne i promišljeno izabrane, tako da tu imamo i
Gilmore Girls (tu seriju su oboje naših protagonista fanatično
pratili), i Will and Grace (nju nisu gledali, iako žive u aranžmanu
i ponašaju se kao naslovni junaci), ali i Cat on a Hot Tin Roof,
posebno značajnu zbog odstupanja između izvorne drame i filmske
adaptacije u tretmanu seksualnosti glavnog junaka.
Ono
što scenariju nedostaje je malo dublji razvoj likova, ne samo
epizodnih, već i same Rory koja bi u izvedbi neke druge, manje
sposobne glumice bila isprazna kao Toddovo društvo ili ohola i
arogantna. Jasno je da je Sweeney tu platio određeni danak
neiskustvu i fokusirao se na lik koji je pisao za samog sebe, čime
je dosta olakšao posao sebi kao glumcu, ali stvar zapravo vadi Kate
Findley. Njeno “čitanje” lika je emotivno, njeni instinkti su
ispravni, njen komičarski “tajming” je perfektan. Zbog toga se
stiče utisak da između njih dvoje sve puca od hemije, unekoliko
potkrepljen time da glumci, kao i likovi, komplementiraju jedno
drugo. Epizodisti, sa druge strane, imaju dovoljno prostora i vremena
da uberu poneki poen, što najbolje koriste Randall Park kao Toddov
otac i Tracie Thoms kao njegova psihioterapeutkinja.
I
u svojstvu reditelja Sweeney radi dobar posao, premda zanatski deo u
velikoj meri podređuje distinktivnom stilu i dizajnu. Fotografija
Grega Cottena u veselim, kalifornijskim pastelnim tonovima asocira na
hedonizam, dok starinski format slike 4:3 asocira na skučenost
društvenih normi koje vode naše junake, a opsesivna simetrija
kadrova odgovara Toddovoj ličnosti. Kada se crta podvuče, Straight
Up je dosta dobra i uspela “dramedija” iz kuhinje američke
nezavisne produkcije, a kada se tome doda činjenica da reč o
debitantskom ostvarenju, penje se do nivoa vrlo dobrog filma.
No comments:
Post a Comment