kritika objavljena na XXZ
2020.
režija:
David Dobkin
scenario:
Will Ferrell, Andrew Steele
uloge:
Will Ferrell, Rachel McAdams, Dan Stevens, Pierce Brosnan,
Melissanthi Mahut, Mikael Presbrandt, Demi Lovato
U
godini koja je sasekla celokupnu svetsku "event"
industriju, od masovki poput Oktoberfesta ili prvenstva Evrope u
fudbalu, do relativno malo posećenih filmskih festivala, jedna od
žrtava je bila i Pesma Evrovizije. Mnogima ta parada kiča neće ni
najmanje nedostajati, ali makar bi bilo pošteno reći da se u
određenim pre svega evropskim srednjeklasnim krugovima to takmičenje
gotovo religiozno prati i da je u pitanju tema koja dominira javnim
diskursom po nekoliko dana ili nedelja, bez obzira što pobednici
retko kad kapitaliziraju tih svojih pet minuta slave. Sa druge
strane, neki širi socijalni uticaj ovog takmičenja ne može se tek
tako zanemariti, bilo da je reč o njegovoj ulozi u normalizaciji
pogleda na gay kulturu ili uticaju na televizijske forme van
(kontinentalne) Evrope i poplavu muzičkih i talent-emisija iz
"reality show" spektra.
Druga
bitna žrtva 2020. godine, o kojoj će itekako biti reči i narednih
godina jer neke stvari tek dolaze na naplatu, je i kino-kultura. Čini
se da su zbog toga kratkoročno profitirale "streaming"
platforme, čemu kao primer može poslužiti i komedija Eurovision
Song Contest: The Story of Fire Saga, ali ključna reč tu je
"kratkoročno". Naprosto, dok se jači filmski naslovi
čuvaju u bunkeru (pitanje je dokle će i to moći), na
video-platformama se održava privid protočnosti (premda se zastoj u
produkciji počinje osećati) i stvara iluzija hitičnosti čak i
nečega što bi, po svoj prilici, prošlo nezapaženo ili tek
prosečno u bioskopima. The Story of Fire Saga je primer i za
potonje.
Koncept
filma u režiji Davida Dobkina (Wedding Crashers) zapravo je
krajnje jednostavan i predvidljiv: priča naših smešnih i
nespretnih autsajdera preko trnja do zvezda ispunjena melodramom,
začinjena romantičnom komedijom u pokušaju da napravi satiru svog
okruženja i ubere lake parodijske poene. Problem je, međutim,
mehanika svega toga koja se svodi na pokušaje, pogreške i slučajne
uspehe, pa su ikakva koherentnost i potencijalno dubinski uvidi
žrtvovani zaradi malo jeftinog smeha.
Otkako
je u detinjstvu video ABBA-in nastup na Evroviziji sa pesmom
Waterloo, Lars želi samo jedno: da pobedi na dotičnom takmičenju.
Isti san ima i kao odrastao, iako se nije maknuo od svog ribarskog
sela na Islandu, čak ni od kuće svoga oca Ericka (Brosnan) koji od
njega ima još i manje vere od ostatka suseljana koji makar slušaju
njegove nastupe u lokalnoj krčmi. Tog i takvog odraslog Larsa igra
Will Ferrell u svom standardnom maniru šmokljavog, neodraslog
beta-muškarca.
Srećom,
jedna osoba veruje u njega, a to je njegova kreativna partnerka
Sigrit (McAdams) koja prema njemu gaji i romantična osećanja. Oni
će se nizom srećnih okolnosti uvrstiti na nacionalno takmičenje
unapred namešteno za pop-zvezdu Katianu (Lovato), pa će, iako kao
očiti gubitnici usled peripetija proći i na glavnu evropsku smotru.
Na površinu isplivavaju kreativne razlike, ljubomora, vrtlog slave i
ne baš čiste namere ruske zvezde Aleksandra (Stevens) i grčke dive
Mite (Mahut), uz poslovične nesreće sa koreografijama i
rekvizitama. Hoće li se Lars i Sigrit održati iznad vode, i kao par
i kao izvođači ili će se ceo svet smejati njima i Islandu?
Odgovor
na ovo pitanje nije ni toliko bitan, a i znamo ga iz iskustva sa
komedijama ovog tipa. Problem je drugde: tretman likova, tretman
okruženja, u konačnici i tretman humora. Dok nas Dobkin po
scenariju koji je Ferrell napisao skupa sa Andrewom Steelom (veteran
komičarske emisije Saturday Night Live) još nekako i vodi
iza scene Evrovizije, pa tu vidimo gužvu producenata, tehničkog
osoblja, žurke na kojima se u cameo-ulogama pojavljuju i face poput
Conchite Wurst, Loreen, Aleksandra Ribaka i Nette, oni ipak ne
uspevaju da dokuče zašto je Pesma Evrovizije toliko popularna i
značajna u Evropi i van nje. Kao i takmičenje, tako i Island
postaje predmet sprdnje kao sredina nastanjena čudacima koji su
možda svi verovatno u rodu. Po takvim šalama, kao i onim seksualnog
karaktera, o veličini penisa, seksualnoj orijentaciji i slično, se
udara iz sve snage, ali to retko pali.
Sa
sigurnošću možemo tvrditi da se sa svojom rutinom nesigurnog
šmokljana poprilično ispucao, pa nema mnogo toga novog za ponuditi,
tako da Lars u njegovoj interpretaciji postaje i opterećenje za film
jer guši druge likove i glumce. Pierce Brosnan sa time još i nekako
izlazi na kraj u ulozi njegovog oca, ali irski glumac i bivši Bond
je veličina za sebe i u godinama je kada se može zezati na račun
svoje starosti i ogorčenosti. Paradoksalno, najveća žrtva ovog
koncepta je drugopotpisana, glavna glumica Rachel McAdams kojoj
komedija, bez prefiksa "romantična", stoji još i bolje od
one sa prefiksom, što je potvrdila pre dve godine sa filmom Game
Night. Njeno ležerno i generalno prijatno prisustvo je uglavnom
zasenčeno Ferrellovim eskapadama.
Naravno,
melodrama i romansa nisu dovoljno izgrađene, likovi su tek ugrubo
skicirani i teško je zamisliti da postoje van konteksta filma.
Dodatno, utisak je da ima previše "garnirunga" koji
pokušava da zamaskira šupljikavost osnovne priče, ali postaje
balast za film koji se vuče nekih pola sata duže nego što bi to
bilo optimalno. Procenat uspelih štoseva i šala je ispod polovine i
opada prema kraju. Nešto iskupljenja možemo naći u
interno-muzičkim štosevima (beloruski metal bend kao dubler za
finski Lordi), pa i u spotovima Fire Sage, kako se zove Larsov i
Sigritin sastav. U svakom slučaju, na ovakvu sušu u ponudi filmova,
Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga može proći
za jedno gledanje iz radoznalosti.
No comments:
Post a Comment