kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Andrea Di Stefano
scenario:
Andrea Di Stefano, Matt Cook, Rowan Joffe (prema romanu Börgea
Hellströma i Andersa Roslunda)
uloge:
Joel Kinnaman, Rosamund Pike, Clive Owen, Common, Anna de Armas,
Karma Meyer, Eugene Lipinski, Sam Spruell, Matthew Marsh, Arturo
Castro
U
neko redovno vreme, sa regularnom bioskopskom distribucijom i
filmskim festivalima, The Informer bi prošao debelo ispod
radara, možda malo nezasluženo. Naprosto, reč je o pulp trileru
nastalom po pulp romanu sa standardnom premisom o policijskom
doušniku koji se, skupa sa svojom familijom, nađe između sila
policije i mafije koje su potpuno izvan njegove kontrole. Opet, fino
uslikan i odlično odglumljen, The Informer bi odlično
funkcionisao u bioskopu, još bolje nego na videu, gde njegov
relativno natrpani zaplet ostavlja utisak mini-serije stisnute na
format dvosatnog filma.
Narečeni
doušnik je Peter Koslow (švedski glumac Joel Kinnaman), čovek
misteriozne prošlosti, poljski imigrant i ratni veteran koji se
našao s one strane zakona i zaglavio na robiji, gde je sklopio
dogovor sa FBI-jem da bude njihov čovek u redovima poljske
narko-mafije. Kako je na poziciji vozača ambasade, on može
diplomatskim kanalima prošvercovati veću količinu nove sintetičke
droge, što mu podiže rejting u redovima mafije. Ideja je zašiti
šefa Klimeka (Lipinski) koji se predstavlja kao General i celu
njegovu garnituru, ali plan koji je osmislila agentica Wilcox
(Rosamund Pike, osvežavajuće ležerna) odlazi do vraga kada u
prisustvu Koslowa Poljaci ubiju ubačenog policajca (Castro).
Kako
bi se iskupio za brljotinu koja zapravo nije njegova, Koslowu je
naređeno od strane generala da se vrati u zatvor zbog kršenja
uslovne slobode i tamo izgradi dilersku mrežu. Iako to nikako ne
seda njegovoj ženi (de Armas) i kćeri (Meyer), Wilcoxova to vidi
kao šansu za novu "sting" operaciju. Međutim, kako su za
slučaj svog poginulog kolege zainteresovani policajci predvođeni
detektivom Grensom (Common) koji se raspituje okolo i kako zatvor ima
svoju koruptivnu mrežu predvođenu čuvarom Slewittom (Spurell), te
kako šef lokalne kancelarije FBI-ja Montgomery (Owen) želi da
pospremi sve pod tepih, Koslow se nađe sam protiv svih, a njegova
familija u opasnosti od strane Generalovih ljudi.
Da,
zaplet je zatrpan, a rasplet možda previše uredan, pa deluje kao
anti-klimaks, a scenario koji potpisuju bivši glumac koji gradi
karijeru kao reditelj Andrea Di Stefano (Escobar: Paradise Lost),
Matt Cook (Patriots Day, Angel Has Fallen) i Rowan
Joffe (Before I Go to Sleep) prema romanu švedskog dvojca
Hellström/Roslund pokušava da gomilanjem motiva prekrije
nelogičnosti i bazičnu razradu. Čak i rekontekstualizacija radnje
iz Švedske u New York deluje arbitrarno.
Režija
je, s druge strane, solidna i školski neprimetna, sa naglaskom na
akcijske scene snimljene realistički, prljavo, kamerom iz ruke.
Utisak je da Di Stefano uspeva da inkorporira razne žanrovske
klišee, od trilerske napetosti, do promišljene akcije policijskih
procedura i gangsterskih rituala, te socijalnog pejzaža u osnovi
zatvorske drame. Detalji miljea su takođe na mestu, a gledaocima sa
naših prostora će se pesma koju skoro pa nemotivisano peva
Generalova žena Beata učiniti jako poznatom, makar u svojoj
plagiranoj verziji. U konačnici, iako The Informer reciklira
oba The Kiss of Death filma, naročito "remake" iz
1995. godine koji je Nicolas Cage obeležio svojim ludilom, zapravo
deluje organski.
Razlog
tome je gluma, kako Kinnamana u svojstvu protagoniste, tako i ostatka
postave. Common se dokazuje kao talentovan i versatilan glumac,
premda je detektiv Grens u suštini vrlo grubo skiciran tip. Clive
Owen lagano telefonira ljigavost skrivenu iza policijskeog stava,
Anna de Armas uverljivo igra ranjivost, ali odlučnost žene
karijernog kriminalca koja baš i ne zna u šta se ovaj upleo.
Rosamund Pike je osvežavajuće pod kontrolom, bez trunke
afektiranja, a Lipinski je delotvoran kao tihi gangster koji preti
samim svojim prisustvom.
Na
kraju, ovo je ipak Kinnamanov i prilika da pokaže raskoš svog
glumačkog talenta, ne samo kao akciona zvezda u čemu se već
potvrdio u kontekstu kinematografije svoje domovine u trilogiji Easy
Money ili u ne baš najsrećnijem "rebootu" Robocopa,
već i kao dramski glumac čiji je lik pod opterećenjem. Takve
likove je češće imao prilike da igra na televiziji (recimo
američka verzija serije The Killing), ali problem sa
televizijskom produkcijom je brzina iste koja onemogućava reditelja
da se posveti usmeravanju glumca. Ovde su njegovi ispravni instinkti
dovoljno obrađeni i usmereni, pa se može reći da je ostvario ulogu
svoje dosadašnje karijere koju, nažalost, gledaoci neće moći da
vide u zadovoljavajućim uslovima.
No comments:
Post a Comment