kritika objavljena na XXZ:
2019.
scenario
i režija: Fernando Frias
uloge:
Juan Daniel Garcia Trevino, Angelina Chen, Coral Puente, Yesica
Silva, Adriana Arbelaes, Fanny Tovar, Leo Zapata, Tania Alvarado,
Jonathan Espinoza
Muzički
stil "cumbia" svoje poreklo vodi od afro-kolumbijske
zajednice na severu zemlje i zapravo je spoj melanholičnih ljubavnih
balada i plesa koji imitira ptičije rituale parenja. U skladu s
time, šarena odeća i frizure na "krestu" kao inovacije u
novim inkarnacijama ovog stila logičan su korak. Cumbia se iz svoje
domovine proširila latinoameričkim svetom, od susedne Paname do
Meksika, a na jugu preko Anda do Argentine i Čilea. Nove teritorije
su donele nove inovacije, a u svom filmu I'm No Longer Here,
dostupnom na Netflixu, Fernando Frias meksičku, usporenu inkarnaciju
muzičkog žanra uzima kao polazište i ključnu odrednicu
individualnog identiteta svog junaka, ali i grupnog identiteta
njegovog kruga prijatelja i ulične kulture Montereya.
Ulises
(Garcia Trevino) ima skoro pa status rok-zvezde na ulicama Montereya,
kao jedan od najboljih plesača i kao vođa grupe / bande Trekos.
Klinac je, obučen u vrećastu odeću po danu, a ogrnut
tradicionalnim plaštom po noći, i ima vrlo pamtljivu frizuru sa
vrhovima zulufa, šiški i kreste ofarbanim u plavo. On i njegovi
drugari (redom naturščici kao i Juan Daniel Garcia Trevino) dane
provode na ulici, uvežabavajući ples, klateći se po uskim kamenim
kalama i prolazima slamova išaranim grafitima, plešući i
ogovarajući druge trupe i bande, a novac koji zarade ili užicaju
troše na kasete i diskove kolumbijske muzike koju oni po svom guštu
usporavaju.
Stvari
se iz korena menjaju za Ulisesa kada postane svedok uličnog nasilja,
pa zbog toga mora da beži preko granice u Ameriku. Jednom kada se
sam i bez znanja jezika nađe u Queensu, osetiće se kako tamo ne
pripada ni kulturno (iako je kraj izuzetno multikulturan), ni po
načinu života, pa će poželeti da se vrati kući. Jedina osoba
koja u stranom svetu pokazuje interes za njega je Lin (Chen), unuka
vlasnika bakalnice za kojeg Ulises povremeno obavlja sitne posliće,
ali pitanje je koliko iko od njih može da odloži ono neizbežno:
propast u svetu u kojem svako gleda samo sebe, klošarenje, hapšenje
i deportaciju.
Frias
pokušava da strukturira zaplet kroz dve vremenske linije,
montereysku i newyoršku, koje se prepliću i time opravda trajanje
filma od blizu dva sata, ali to je trik koji mu kupuje tek nešto
vremena dok iole naviknuti gledalac shvati da tu nema mnogo toga, a
još manje nečeg novog. Nov je zapravo samo taj specifičan
sub-kulturni kontekst cumbije, što bi zapravo mogla biti i tema
nekog dokumentarca.
Reditelj
koji se oprobao u raznim filmskim rodovima i formatima zapravo i
insistira na tom dokumentarnom ugođaju koristeći se uslugama
naturščika umesto glumaca koji se prirodno stapaju sa scenografijom
urbanih, gužvovitih sredina. Distance između glumaca i likova su
smanjene, a Garcia Trevino i ostatak ekipe, posebno mlađe, izuzetno
su ležerni u svojim ulogama, u situacijama od bleje i plesa do
pokazivanja nekih iskrenih emocija. Autentičnost je podvučena i
autentičnim, ambijentalno prisutnim "soundtrackom" (svi
skoro stalno slušaju muziku, uživo ili s radija) i impresivnom
fotografijom Damiana Garcie, poznatog po radu na recentnim meksičkim
filmovima kao što su Güeros, Desierto i Museo.
U
konačnici, anestezirani tempo, radnja svedena na minimum i opaske po
pravilu banalne i opštepoznate čine film I'm No Longer Here
suviše zahtevnim za prosečnog gledaoca, ali se Frias iskupljuje
strpljivim i posvećenim studiranjem jedne sasvim autentične
kulture. Film bi svakako profitirao od bioskopske distribucije koja
bi istakla njegova dostignuća na polju tehnike i poetike, dok na
manjem ekranu bolje funkcioniše kao pozadina nego kao nešto što će
zaokupiti sva čula.
No comments:
Post a Comment