kritika objavljena na XXZ
2019.
scenario
i režija: Márk Bodszár
uloge:
Lili Walters, Ervin Nagy, Zsolt Nagy, Szabolcs Thuróczy, István
Znamenák, Nelli Schücs, Alexandra Borbély, Mónika Balsai, Roland
Rába
Ma
koliko desne struje apriorno štetile kulturi koju po pravilu
uništavaju uskraćivanjem sredstava i imperativom preživljavanja na
tržištu, odnosno komercijalizacije, mađarska kinematografija može
poslužiti kao izuzetak od pravila. Razlog za to je njihova
nacionalna kinematografska institucija koja funkcioniše nezavisno od
državne politike, a u kojoj jedan čovek, njen upravnik, ima
apsolutnu vlast. Andrew G. Vajna je nekadašnji hollywoodski
producent i svakako ime od prevelikog značaja da bi bio ičiji
politički poslušnik. Dok prigovori da najveću nacionalnu
kinematografsku instituciju vodi kao svoju prćiju delimično stoje,
rezultati govore u prilog tome da se nacionalna kinematografija kreće
u dobrom pravcu: Son of Saul (2015) Lászla Nemesa je 2016. godine
kao prvi mađarski film okrunjen Oscarom za najbolji strani film, uz
još nekoliko značajnih nagrada (žirija u Cannesu, Zlatnog globusa
i drugih), dok je On Body and Soul (2017) Ildikó Enyedi pokupio
Zlatnog medveda u Berlinu.
Stvari
stoje još bolje ako se pogleda žanrovski spektar kinematografije,
odakle Vajna vodi svoje profesionalno poreklo. Iako vrlo glasan
kritičar kako političke, tako i stručno-kinematografske strukture,
Györgyi Pálfi ni u kojem slučaju nije zabranjen autor, a uz pomoć
nacionalnog finansiranja je uspeo da realizuje svoju ambicioznu SF
dramu His Master’s Voice (2018), Károly Ujj Meszáros je nakon
uspeha sa fantazijskim filmom Liza the Fox Fairy (2015) uspeo
realizovati produkcijski zahtevni politički akcioni triler X.
(2018). Kills on Wheels (2016) Attile Tilla predstavlja kategoriju za
sebe svojim stripovskim dizajnom, vrtoglavom akcijom i crnim humorom.
Jedno
od bitnijih imena mađarske žanrovske filmske produkcije je i Márk
Bodszár čiji je film Heavenly Shift (2013) jako dobro rezonirao sa
publikom iz našeg regiona koja imala prilike da ga vidi. Reč je o
crnohumornoj drami smeštenoj u noćni milje Budimpešte u kojem kao
zaposlenik hitne pomoći pokušava da preživi Sarajlija Milan.
Hevaenly Shift je naredne 2014. godine pobedio na Grossmannu,
festivalu fantastičnog filma i vina u Ljutomeru, u Sloveniji, koji
predstavlja zlatni standard u regiji kada je reč o žanrovskim i
fantastičnim filmskim festivalima. Bodszár sada ima novi film,
Comrade Drakulich koji je nakon bioskopske distribucije kod kuće
prošle jeseni imao tu nesreću da mu festivalska turneja “padne”
u pandemijsko/post-pandemijsko vreme. Film je ipak uspeo da se
domogne online izdanja NIFFF-a u švajcarskom gradu Neuchatelu, ali i
fizičke, proređene, ali svejedno rasprodate projekcije na
Grossmannu.
Comrade
Drakulich ambiciozna je i nesvakidašnje uspela politička satira sa
elementima farse, špijunskog trilera i fantastične vampirske
ljubavne priče smeštena u ne tako davnu komunističku prošlost
Mađarske. Dok je naslov klasična aluzija i na vampirizam (postoje
indicije da su glasine o rumunskom grofu kao o vampiru i masovnom
ubici potekle baš iz Mađarske gde je dotični proveo poslednje
godine svog zemaljskog života) i na komunizam, elegancija sa kojom
Bodszár spaja navedene elemente je nešto u čemu se može uživati.
Nakon
godina provedenih u inostranstvu, pre svega na Kubi i u Americi, drug
Fábián (Zsolt Nagy) se makar na kratko vraća u svoju domovinu koju
je zadužio hrabrom borbom rame uz rame sa Jánosom Kádrom i ostalim
mađarskim partizanima kako bi organizovao prikupljanje krvi za decu
i ranjenike u sestrinskoj komunističkoj vijetnamskoj naciji koju još
uvek pustoši rat sa mrskim imperijalističkim američkim
neprijateljem. Ono što je posebno zanimljivo u Fábiánovom slučaju
je da on ne stari, kreće se samo noću i zapravo živi krajnje
neskromno, reklo bi se zapadnjački razmetljivo i dekadentno.
Delikatan
zadatak praćenja njega pri prikupljanju krvi i diskretnog otkrivanja
njegove tajne večnog života dobija mlada agentica Mária Magyar
(Walters). Ona, pak, ima partnera u službi i u privatnom životu,
Lacija Kuna (Ervin Nagy) koji bi se najbolje mogao opisati sintagmom
“jak i glup”, a čiji je jedini kvalitet za službu slepa vernost
proklamovanim komunističkim idealima. Dok zadatak dovodi na scenu
ljubavni trougao (jer, hej, moderni vampiri osim što piju krv
pružaju i fantastičan seks i bude želju za avanturom) o kojem se
sprdaju i nadležni u službi i komšije, oni na vrhu znaju šta je u
igri: večni život koji bi osigurao i večnost komunizma.
Radeći
sa nevelikim budžetom od oko 2 miliona eura, Bodszár prilično
verno uspeva da rekreira detalje neveselog perioda ranih 70-ih u
Mađarskoj. Istini za volju, “trabanti” za sirotinju, “volge”
za zaslužne drugove i ostale “lade” i “moskviči” možda
deluju suviše muzejski nekorišćeni, ali valjda su takva generalna
pravila igre za portretiranje socijalističkog “glmaura”. Kada je
reč o uređenjima enterijera, Bodszár i ekipa mu odlaze korak dalje
u smislu realističnosti i pogađaju suštinu i pojedinosti
hladnoratovskog perioda na manje veseloj, a kasnije i poraženoj
strani “gvozdene zavese”.
Spominjanje
1956. godine, neuspele revolucije, nacionalne traume i opšteg mesta
antikomunističke retorike u današnjoj Mađarskoj u ovakvom filmu
možda može delovati kao malo nesuptilan i otvoreno kalkulantski čin
usmeren na skupljanje simpatija na desnom spektru, ali to naprosto ne
stoji, iz više razloga. Prvo, sam Fábián je čvrsto pozicioniran
kao oportunista, ali i dosledni partizan i komunista, tako da njegova
pozicija o 1956-oj koju na nekoliko mesta ponavlja nikako ne ide u
prilog nacionalističkoj mitomaniji. Drugo, sam taj događaj,
ponovljen po sličnom scenariju sa još krvavijim posledicama 1968. u
Čehoslovačkoj, svakako predstavlja mrlju, ako ne i preferirani
“modus operandi” pro-sovjetskog istočnog bloka u kojem
staljinizam sve do kolapsa ranih 90-ih nikada nije bio pošteno
prokazan.
Konačno,
cela fantazija ovog izvrsno odigranog, vešto uslikanog i režiranog
filma je i više nego uverljiva, gledano konvencionalnim aršinima.
Sve i kada bi vampiri postojali, sistemi usmereni ka monolitnosti i
večnosti bi imali manji problem sa moralnom deprivacijom konzumacije
tuđe krvi u smislu vlastitog preživljavanja, dok bi svakako već
bio kako se u to elitno društvo krvopija uvući i kako na poziciji
krvopije ostati večito. Ovako iz lagodne pozicije gledalaca možemo
samo da se zavalimo i da uživamo, zahvalni na tome da su vampiri
stvar fikcije i da su u stvarnom svetu zatrovanom komunističkim
totalitarizmom bili tek strašila za malu decu iz nekih bapskih priča
i starih legendi na rubu zaborava.
No comments:
Post a Comment