kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Nick Rowland
scenario:
Joseph Murtagh
uloge:
Cosmo Jarvis, Barry Keoghan, Ned Dennehy, David Wilmot, Niamh Algar,
Liam Carney, Anthony Welsh, Kiljan Moroney
Nasilje
možda nikad nije (pravo) rešenje, ali u ponekim situacijama,
naravno filmskim, nasilje je često nešto što jedino unosi nekakav
smisao. Oni koji ga čine znaju zašto ga čine, iz koristi, iz
osvete ili makar zato što im je onaj iznad njih to rekao, oni koji
su žrtve znaju zašto dobijaju batine ili metak. Moralno kodiranje
tu može biti u vrlo sivoj zoni, uostalom i bolje je i realističnije
tako: makar nema bojazni da se to nasilje moralno opravdava.
Nasilje
takođe ostavlja posledice i na one koji ga čine, pa time postaju
sekundarne žrtve svojih akcija. Na tu temu su isto snimljeni brojni
filmovi, ali prvenac Nicka Rowlanda, Calm With Horses (alternativni
naslov pod kojim se prikazuje na određenim VOD tržištima je
zapravo nepotrebna eksplikacija nečeg u suštini poetskog i dubokog)
ipak uspeva da kaže nešto novo koristeći zapravo tipsku postavku:
tipske likove, tipske situacije i moralne dileme, pa se čak čini
prilično životnim, određenim zamerkama uprkos. Rowland je imao
sreće da se film pojavio u sušnom periodu, pa će neko skrenuti
pažnju na njega.
Serijski
nasilnik u ovoj priči je Douglas "Arm" Armstrong (Cosmo
Jarvis u izvrsnoj ulozi koja bi mu mogla opredeliti karijeru), jedan
od onih tipova koji nemaju ni sreće ni pameti da se ne bi upetljali
s pogrešnom ekipom. On je bivši, unekoliko osramoćeni bokser koji
radi kao "snagator" za lokalnu "mafiju", zapravo
seosku bandu u neimenovanom od boga zaboravljenom gradiću na zapadu
Irske. Ako gazde kažu da nekog zbog duga ili čega god treba
polomiti, on je tu i posao će odraditi ekspeditivno i profesionalno,
bez previše udubljivanja i uživanja. Sa druge strane, za njega bi
se iz bar dva razloga moglo reći da je u suštini mekan (svakako
mekši od konkurencije): prvo, ubijanje mu je nepojmljivo i drugo,
jako je vezan za svog autističnog sina Jacka (Moroney, dečak-glumac
koji verovatno nije sve svoje rekao ovom ulogom).
Armom,
pak, direktno upravlja Dympna, seoski mafijaški "princ"
kojeg igra strašno talentovani mladić Barry Keoghan u odgovarajuće
jezivom izdanju. To je prosto stvar formacije: Dympnin otac Paudi
(Dennehy) je šef kriminalnog klana, sin će njegov posao nastaviti i
tu nema veze što je Arm i veći i fizički jači. Naš ne baš
najbistriji snagator će, međutim, u probleme upasti baš zbog svoje
moralnosti i nesposobnosti da ubije, makar njegova pretpostavljena
žrtva bila lokalni problematični tip kojeg je on rutinski tukao, a
sada je dotični baš prekardašio. Arm mu u jednoj od ključnih
scena oprašta život pod uslovom da ovaj pobegne i nestane, ali zbog
toga zapada u probleme s gangsterima (sa svojom nezavidnom
inteligencijom nije baš sposoban ni da uverljivo slaže, a oni jako
drže do svoje reči), a kao tačka pritiska figuriraju njegova bivša
žena (Niamh Algar je igra kao živu vatru od osobe) i sin...
Priča
je, dakle, standardna, a ni scenaristička obrada Josepha Murtagha
nije baš briljantna. Scenarista nekoliko kratkih filmova, ali i
recentne "mockumentary" gangsterske drame American Animals,
doduše, ima par dobrih ideja, pre svega prema kraju kada postavlja
pitanje granice između lojalnosti i sluganstva, ali u samom
scenariju ima i elemenata koji ne štimaju. Pre svega tu su brojni
dijalozi čija je funkcija da isprate neke dobro poznate žanrovske
klišee, ali i upitna efikasnost Arma u funkciji filozofski
nastrojenog naratora, čime se ruši uverljivost njega kao lika.
Opšta
mesta i nedostatke Rowland popunjava sa nemalom dozom inspiracije i
talenta, bilo da je reč o zanatskim, bilo da je reč o kreativnim
aspektima režije. Da, naturalistički intonirane, prljave, scene
nasilja nisu novost same po sebi, ali Rowlandov "twist" na
to su širi planovi, duži kadrovi i obilato korištenje "jump
cut" tehnike. Reditelj, pak, ima osećaj za okruženje, što
podvlači insistiranjem na ružnoći i beznadežnosti gradića
uhvaćenoj kamerom Piersa McGraila u neveselim zemljanim i sivim
tonovima. Rowlandu tu možda fali malo doslednosti, što se posebno
odnosi na jednu vrlo bitnu scenu u dikoteci, ali to su sve minimalne,
početničke greške koje se ispravljaju u hodu.
Ono
u čemu je od početka do kraja briljantan je rad s glumcima. Za
početak sa Cosmom Jarvisom kao glavnom zvezdom filma. Ne samo da mu
je ne-maternji i inače vrlo težak irski akcenat izvrstan, već
uspeva i da unese životnost u lik i to baš u najtišim momentima
filma. Film možda nije formata da bi mu opredelio karijeru, ali ova
uloga ga može propelirati u više produkcijske kategorije. Barry
Keoghan je pamtljiv i preteći sam po sebi (vibracije koje ovde
odašilje drugačije su nego u The Killing of a Sacred Deer, ali to
može biti samo plus), dok Ned Dennehy i David Wilmot imaju
zanimljive epizode. Pomalo je protraćena Niamh Algar na lik koji
postoji samo u odnosu sa protagonistom kao neka vrsta pomagala ili
makar impulsa, ali to svakako nije problem njene glume (sjajna je iz
scene u scenu), nego slabo napisanog lika.
Ovako
opisan, Calm With Horses deluje kao polovično, pomešano filmsko
iskustvo i to donekle stoji. Međutim, ovde se pre svega radi o
potencijalu: ovo je jedan od onih "prvih filmova" i "ranih
radova" i neke fantastične rezultate i doteranu poetiku nema
smisla očekivati. Nick Rowland je jedan od nadolazećih reditelja na
koje treba obratiti pažnju.
No comments:
Post a Comment