kritika objavljena na XXZ
2019.
režija:
Elfar Adalsteins
scenario:
Michael Armbruster
uloge:
John Hawkes, Logan Lerman, Sarah Bolger, Andrea Irvine, Ólafur Darri
Ólafson, Sean Mahon
Na
prvi pogled, sve vezano za End of
Sentence deluje krajnje generički.
Film kombinuje elemente drame o porodičnim odnosima sa ponešto
tople humane komedije i motivima filma ceste kroz predele koji su za
dvojicu protagonista, oca i sina, nepoznati, čak i egzotični. U
centru svega stoji urna sa pepelom pokojnika, odnosno pokojnice,
supruge, odnosno majke, što je takođe sasvim standardni element
zapleta, kako u komediji, tako i u drami. Čak i sam naslov filma
deluje sasvim generički, nepamtljivo, kao da ga je dao štreberski
polaznik neke scenarističke radionice, i zapravo skriva, umesto da
izlaže, ono što film ima da ponudi.
Nakon
prologa smeštenog u i oko zatvora, gde se majka Anna (Bolger)
oprašta sa sinom-robijašem Seanom (Lerman), a otac Frank (Hawkes)
upada u krajnje komičan razgovor o prirodi robijaša u zavisnosti od
zločina za koji su osuđeni sa krupnim zatvorskim čuvarom
(Ólafson), radnja počinje sa Seanovim izlaskom iz zatvora. Ispred
ga čeka otac, poslednji čovek kojeg „buntovnik bez razloga“
Sean želi videti, sa majčinom poslednjom željom i ponudom koja se
ne odbija: da se njen pepeo rastrese po jezeru u njenoj otadžbini.
Problem je, pored hladnih odnosa oca i sina, u tome što Seana čeka
posao na drugom kraju Amerike u roku od pet dana, pa mu izlet u Irsku
nikako ne ide u račun.
Jednom
kada, u nedostatku opcija, ipak pristane na celu tu akciju, polako
otkrivamo razlike u karakterima koji diktiraju tu toksičnu dinamiku
odnosa. Frank je, naime, toliko „mekana“ osoba, neko ko će se
retko pobuniti i pružiti bilo kakav otpor, dok je Sean mnogo
asertivniji. Potaknut traumom iz detinjstva, on ocu zamera mnogo
toga, dok ovaj, na svoj pasivni način, uporno pokušava da mu očita
lekciju. Bez majke, žive ili mrtve, kao veziva neke vrste, njihov bi
odnos bio nepostojeći, a činjenica da su je obojica tek ovlaš
poznavala, nova otkrića na putu čine još opasnijima. Atmosfera se
dodatno zgušnjava pojavom još jedne misteriozne žene, stoperke
Jewel (Bolger), mlade žene koja takođe krije neke tajne…
Scenario
Michaela Armbrustera je solidan i kompaktan, ali ne bi bio ni po čemu
poseban da nema rizičnih, pomalo naglih, ali uglavnom pogođenih
promena tona i skretanja u radnji. Od otkrića o Anninoj burnoj
prošlosti pre dolaska u Ameriku, preko iznenađenja kada Jewel, koja
inače uglavnom služi kao objekat na koji otac i sin projektuju neke
svoje želje i vizije života, zapeva Dirty
Old Town od The Pogues, pa do
„screwball“ zapleta sa ukradenim autom i nestalom urnom, možemo
reći da se čistom dinamikom film iskupljuje za predvidljivost i
standardne elemente u svojoj osnovi.
Te
promene u tonu su propraćene sigurnom režijom debitantna u
dugometražnoj formi Elfara Adelsteinsa. Autor nekoliko kratkih
filmova i producent još toliko dugometražnih, što na Islandu, što
u Americi, Adelsteins se sasvim dobro snalazi sa čitanjem
Armbrusterovog scenarija i uspeva da pogodi da je suština svega
razvoj likova i postepeno otkrivanje njihovih karaktera, a ne sami
događaji koji služe kao smernice zapleta. Kao reditelj je fokusiran
na glumce, od kojih izvlači maksimum, fino dozirajući Jewelinu
zavodljivost koju Sarah Bolger igra savršeno precizno ili Seanov
šarm barabe ispod kojeg se ipak krije nešto pristojnosti i
moralnosti, sa čime se Logan Lerman ludo zabavlja.
Pa
ipak u centru svega glumački stoji John Hawkes, jedan od poslednjih
pravih karakternih glumaca koji se ne boje ni glavnih uloga u
filmovima i čije su transformacije perfektne, bilo da igra
policajca, kriminalca, vođu kulta, besnog invalida ili sasvim
običnog čoveka. Po potrebi jeziv, po potrebi topao i pristojan,
Hawkes je uvek pamtljiv, ne samo zbog karakterističnog lica, već i
kao glumac koji u svakoj ulozi daje svoj maksimum. Ono što radi u
End of Sentence
je na nivou njegovih najboljih ostvarenja u karijeri: on vrlo tešku
ulogu pristojnog i dobrog čoveka koji odoleva iskušenjima surovog
sveta igra posve uverljivo, što uopšte nije lak zadatak.
Poštovani, od samog početka koncept bloga je bio takav da se na njemu objavljuju kritički osvrti na novije filmove u doba blisko njihovom pojavljivanju na festivalima, repertoaru, fizičkim i virtuelnim nosačima video-zapisa. Stariji filmovi se drugačije gledaju, drugačije kontekstiraju, drugačije analiziraju. Iako mi forma bloga ostavlja mogućnost da se i njima pozabavim, uzimam slobodu da to na ovom mestu ne činim, već da to po potrebi radim drugde.
ReplyDelete