kritika objavljena na XXZ
2021.
Režija:
Fabrice Eboué
Scenario:
Fabrice Eboué, Vincent Solignac
Uloge:
Fabrice Eboué, Marina Fois, Jean-François Cayrey, Virginie Hocq, Lisa De Couto
Texeira, Victor Meutelet, Stéphane Soo Mongo, Colette Sodoyez
Kako
ćete u grupi ljudi prepoznati vegana? Prosto, reći će vam šta je jer neće
izdržati da ostane tiho, a verovatno će vam održati i predavanje s visoke
moralne pozicije o tome kako ste vi lično ubica ili makar saučesnici u ubistvu
i masakru jadnih i nedužnih životinja. Svako pravilo ima i izuzetke, naravno,
ali vredi spomenuti da su vegani često na meti šala mesojeda, određenim delom
sasvim zasluženo. Ali šta kad se vegani fizički nađu na meti mesojeda kojima
kanibalizam nije stran ili ga makar nisu svesni?
Horor-komedija
koje se na ovaj ili onaj način vrte oko (nesvesnog) kanibalizma nije nedostajalo
u filmskoj istoriji, još manje u „palp“ literaturi, a ponajmanje u urbanim
legendama, od engleskih viktorijanskih „Penny Dreadful“ izdanja preko nemačkih
legendi o Carlu Grossmanu i Karlu Denkeu koji su, svaki za sebe, navodno
prodavali ljudsko meso, pa do filmskih adaptacija u različitim registrima, od
kojih je verovatno najintrigantnija Delicatessen (1990) Marca Caroa i
Jean-Pierrea Jeuneta. Najnoviji uradak glumca, komičara i filmskog autora
Fabricea Ebouéa, Some Like IT Rare, nastavlja se na taj niz, možda s manje
istaknutim dizajnom nego Delicatessen, ali zato s isukanom satiričnom oštricom.
Protagonisti
filma su nesrećni bračni par, mesar Vincent (igra ga sam Eboué) i njegova
smorena supruga Sophie (Fois). Posao ne ide dobro, radnja polako propada jer
nije ni dovoljno ekskluzivna da privuče bogatu klijentelu, niti je Vincent
toliko ne-etičan da prodaje hormonalno tretirano meso kao u supermarketima,
želja među njima se ugasila, prijatelji (Cayrey i Hocq) im trljaju so na ranu
svojim skorojevićkim hvalisanjem, a Sophie noći provodi gledajući „true crime“
emisije o serijskim ubicama, što je siguran znak depresije. Povrh toga, njihova
radnja će se naći na meti napada militantnih veganskih aktivista.
Pravi
zaplet počinje kada Vincent slučajno prepozna jednog od njih, onog kojem je
tokom napada uspeo da skine masku, i kada u napadu besa pregazi na putu. Njegov
plan da telo iskasapi i malo-pomalo ga se reši usled zabune propada: butka
završi na stalku za šunku, a mušterije polude za novim mesom za koje Vincent
smisli alternativno ime („iranska svinjetina“) i neverovatnu priču o sačuvanoj malobrojnoj
pasmini svinja koja je naporima nekih farmera preživela revoluciju 1979. godine
i pokolj koji je usledio. A kad tržište traži, trgovac mora da ponudi, pa
Vincent i Sophie moraju da krenu u lov na svoju robu, a ni oni, naročito
Sophie, nisu imuni na čari novog tipa mesa koje imaju u ponudi.
Mesarsko-veganske
šale zapravo su najuspelije u filmu, možda upravo zbog toga kako su i koliko
elaborirane, od toga da ipak treba naći podgojene vegane, što nije uvek
najlakše, po tome da se vegani od ostalih ljudi razlikuju upravo zbog svoje
dijete (i životinje koje pod normalno jedemo se hrane veganski, zar ne?) i sve
u tom stilu. Naravno, pošto je reč o čvrstom žanrovskom okviru komedije, neke
repeticije su neizbežne, ali one su izvedene relativno vešto da ne opterećuju
ritam filma.
Do
određenih problema, međutim, dolazimo kada Ebouéove komičarske ambicije skrenu
na stranu šire društvene satire koja u njegovoj izvedbi postaje pomalo neukusno
„širokopotezna“ i oslonjena na najopštija od opštih mesta. Autor to ipak uspeva
da „ispegla“ trećim, psihološkim aspektom, u čemu je ključan razvoj dvoje
protagonista. Vincent od početka do kraja ostaje u tipu „beta“-muškarca, dok
Sophie odlazi u smeru psihopatije, a glumačka hemija između Ebouéa kojem leže
ti pristojni, nesnađeni likovi koji se tek u nekim momentima ohrabre, i Marine
Fois je na zavidnom nivou da iznese ceo film, dok Eboué s pozicije reditelja
upotrebljava tuđe oprobane trikove da Some Like It Rare ni u jednom trenutku ne
deluje razvučeno i dosadno. Pa bili vi vegani, vegetarijanci ili mesojedi...
No comments:
Post a Comment