kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Atina, ali ne grčka prestonica, nego blok socijalnih zgrada
u sirotinjskom, uglavnom imigrantskom predgrađu Pariza. U toj „Atheni“ –
neredi, kako se to zna dogoditi i u pravoj, i kako je to obično slika koju
dobijamo iz predgrađa Pariza. U tim neredima jedna familija: majka, sestra i
četvorica braće.
Najmlađi od njih, trinaestogodišnji Idir, nepokretni je
pokretač radnje: njega su nasmrt pretukla trojica muškaraca u policijskim
uniformama; ostavljen da umre, na kraju je podlegao povredama. Najstariji Moktar
(Uasini Embarek) je glavni kvartovski diler kojem je cilj da u neredima zaštiti
pre svega svoj posao. Srednja dvojica, „usijana glava“ Karim (Sami Slimane) i
smireni Abdel (Dali Bensalah) naći će se u centru sukoba prilikom nereda. Karim
je, zajedno sa svojim vršnjacima – tinejdžerima nerede i poveo, a nešto stariji
Abdel, pripadnik francuske vojske, želi da te iste nemire smiri i u tu svrhu
služi kao veza između meštana i vlasti.
Sukob između dva brata reflektira se i na majku i na sestru
koje jedva da postoje kao entiteti, majka insistira na tihoj, a masovnoj
molitvi, dok sestra na rečima, iako ne i aktivno, podržava pobunu mladih
generacija. Zajedno sa starijim i viđenijim ljudima u kvartu i u džamiji, Abdel
mora da se pobrine i za misterioznog Sebastijana (Aleksi Maneti), čoveka s
liste osumnjičenih za terorističke akte, dok se policijski obruč oko Atine
steže. Situacija će dodatno eskalirati kada demonstranti otmu mladog specijalca
Žeroma (Antoni Bažon).
To bi, ukratko, bila postavka filma ,,Athena“ Romena Gavrasa
koji nam se, nakon premijere u Veneciji pre nešto više od mesec dana, upravo
ukazao na Netfliksu. Gavrasu, inače sinu čuvenog grčko-francuskog filmskog
autora Koste Gavrasa, nikako ne nedostaje ambicije da aktuelni politički
trenutak uhvati na način koji je ujedno i savremen i bezvremenski, te da u samo
sto minuta trajanja složi film koji je i ratni, i akcioni, i porodična, ali i
socijalna drama. Koliko je u tome uspeo?
Kritika je zapravo podeljena po tom pitanju. Ona anglofona
uglavnom hvali film zbog smelog i bespoštednog komentarisanja francuske
realnosti, te zbog izuzetnih produkcijskih vrednosti izgrađenih oko priče koja
poruku komunicira jasnim žanrovskim sredstvima. Neki mu čak i lepe etikete da
je film „Delakroa za generaciju Snepčeta“. Frankofona kritika, pak, filmu
zamera da je lažnjak koji eksploatiše pobunu radi fetišizacije nasilja čija se
kompleksna struktura i ispolirani trikovi raspadaju pod teretom velikih, a
lažnih ambicija, pa je krajnji rezultat zapravo krajnje apolitičan film na vrlo
političku temu.
I jedni i drugi su na svoj način u pravu: film svakako
poseduje nešto magično čime će nas opčiniti, makar na početku, pa će nas svako
odstupanje od toga kasnije razočarati. Tome ne pomaže ni to što se film može
jasno podeliti u dva dela, dramaturški, pa samim tim i stilski. Upravo o stilu
bi trebalo najviše i razgovarati.
Gavras junior koji se, pre nego što se otisnuo u filmske
vode, bavio režijom video-spotova, već na samom početku nameće dominantni stil
u vidu dugih, kompleksnih, kinetičnih, a savršeno kontrolisanih kadar-sekvenci.
Apsolutnu pohvalu zaslužuje direktor fotografije Matia Bukar, takođe veteran
muzičkih spotova, praćenih dramatičnom neoklasičnom muzikom koju potpisuje
kompozitor Surken.
U muzici se preklapaju orkestracija, elektronika, na momente
čak i opera, uz montažne rezove samo tamo gde su oni doista neophodni. S druge
strane, retki pasaži iz vizure policajaca za nerede režirani su klasičnije, uz
češće rezove i više kraćih kadrova.
To sve savršeno funkcioniše u prvoj polovini filma, dok
Gavras i ko-scenaristi Elia Belkedar i Lađ Li (inače autor filma ,,Les
miserables“ iz 2019. na sličnu temu koji se, prema svom priznanju učio filmskoj
umetnosti snimajući policijsku brutalnost u svom kvartu) izlažu i zapetljavaju
situaciju. Loša vest tu je da će svakako morati jednom da je i raspetljaju.
Ambicije su zapravo prevelike da bi struktura koju su uspostavili mogla tek
tako da se održi, a najveća greška je na tom mestu ipak Gavrasova i čisto
režijska: u drugoj polovini filma on bira onaj klasičniji pristup raskadriranih
scena.
Jedan od „prevoda“ takvog izbora bio bi da Gavras okreće
perspektivu ka onoj policijskoj i zvaničnoj što implicira to da kalkuliše s
time koliko bi se i kome zamerio, a u tom pravcu se kreće i naknadno
„objašnjenje“ Idirove pogibije. Zbog toga svi likovi, od onih nosećih do onih
sasvim epizodnih, samo su objekti i pioni u sukobu na nivou višem od njihovog
kvarta ili grada, sukobu koji se odvija na nivou države i nacije. Pa opet,
makar zbog prve polovine, naročito zbog onih sjajno koreografiranih i uslikanih
scena pljačke policijske stanice i ranih scena uličnih borbi između
demonstranata i policije na lokaciji vrlo specifične topografije, ,,Athena“ je
film vredan pažnje.
No comments:
Post a Comment