kritika objavljena u dodatku Objektiv dnevnog lista Pobjeda
Ovako nešto se može dogoditi bilo kad i bilo gde, ali u
filmu ,,God’s Creatures“ američkog režiserskog dvojca koji čine Sela Dejvis i
Ana Rouz Holmer, dogodilo se u neimenovanom ribarskom selu u Irskoj u vreme
blisko sadašnjem, ali u kome ne možemo uočiti puno promena od kraja prošlog
veka.
To selo živi uhodanim ritmom verovatno od pamtiveka:
muškarci su ribari i lovci na ostrige, žene rade u postrojenju za preradu
njihovog ulova, a svi zajedno odlaze u jedan jedini pab dok starije žene čuvaju
unučad.
Muška deca se više vole nego ženska, reč muškarca se više
poštuje nego reč žene, pa je ženama preostalo da se verbalno podržavaju
međusobno na cigaret-pauzama na poslu tokom kojih se trač-partije brzo premetnu
u filozofske razgovore. A kada neko nastrada zbog nesreće na radu (roditelji,
naime, ne uče decu da plivaju, ali za to postoji racionalan razlog: morske
struje su tu prejake, pa je razumno da se suzbije poriv plivača da spasi
kolegu-neplivača koji se davi, što bi rezultiralo davljenjem i njega samog),
celo selo ga žali na zajedničkom bdenju. Ako vam je asocijacija na sve to reč
„atavizam“ – u pravu ste.
Iz tog sela retko kad neko odlazi, a ako ode – ne vraća se.
Ali svako pravilo ima svoj izuzetak i upravo njime započinje zaplet filma.
Posle nekoliko godina provedenih u Australiji tokom kojih se svojima nije
javljao, vratio se Brajan (Pol Meskal). Njegov otac Kon (Deklan Konlon) nije
baš srećan što ga vidi i jedva mu nekako pruža ruku, što je nepogrešiv signal
da Brajan ima reputaciju „problematičnog“. Ali, majci Ajlin (Emili Votson) sada
je konačno srce puno jer se vratio sin-prvenac i time joj popunio prazninu u srcu
koju ova omiljena menadžerka u fabrici ribe, uvek spremna da priskoči u pomoć
svojim koleginicama i podređenima, nije ni znala da ima. Za razliku od Brajana,
majčinu ljubav i pomoć nije osetila Ajlinina kći Erin (Toni O’Rurk), i sama
mlada majka.
Brajan, za koga ne znamo ni zašto je otišao ni zašto se
vratio, dolazi sa dva plana o revitalizaciji „stvari“ iz prošlosti. Jedan od
njih odnosi se na „farmu“ ostriga koja je još uvek u porodičnom vlasništvu, a
drugi na vezu koju je nekada davno imao sa Sarom (Ajling Fransiozi) koja, iako
je jedva izašla iz veze sa zlostavljanju sklonom Fransijem (Brendan Makormak),
a izbor partnera u selu je daleko od sjajnog, sa pređašnjim bivšim takođe ne želi
da ima ništa. Kada Brajan postane osumnjičen za seksualni napad na Saru, Ajlin
mu gotovo mahinalno daje alibi koji je policiji i sudu dovoljan da ga, uprkos
reputaciji, oslobodi sumnje, što nju dovodi u konflikt ne samo sa svojim
prijateljicama, nego i sa samom sobom, shvatajući da je njen sin možda (hm,
verovatno) ne samo baraba, nego i sociopata ili čak psihopata.
Zaplet je možda relativno tanak, što je i inače odlika
„pisma“ Sele Dejvis i Ane Rouz Homer koje su zajedničkim snagama pre sedam
godina stvorile jedan izuzetno atmosferičan, istovremeno eteričan i snažan
indi-film ,,The Fits“, Dejvis kao montažerka, Holmer kao režiserka, a zajedno
kao scenaristkinje.
Atmosfera u ,,God’s Creatures“ takođe odnosi prevagu nad
zapletom, pa film deluje istovremeno i sasvim univerzalno (čak toliko da se
paralela može povući do crnogorskog, odnosno jugoslovenskog konteksta i Živka
Nikolića) i sasvim autentično. Za autentičnost nije teško naći materijalni
dokaz: priča za film potiče od producentkinje Fodle Kronin O’Rajli koja je
odrasla u sličnom okruženju, a u scenario ju je uobličio njen prijatelj iz
susednog sela Šejn Krauli.
Tehničke komponente filma i te kako igraju dramaturšku
ulogu, pa je tu zanat dignut na nivo umetnosti. To se odnosi na fotografiju
Čejsa Irvina (ove godine radio je i na ,,Blonde“ Endrua Dominika) u izuzetno
tamnim tonovima plave, smeđe i sive boje, muziku Denija Bensija i Saundera
Jurinasa koja pogađa sablasne neoklasične tonove. I to oslikavajući previranja
u glavi protagonistkinje, a naročito dizajna zvuka koji auditivnu podlogu puni hukom
vetra i zveketom školjki.
Izuzetan je i kasting filma. Dečačka aura Pola Meskala
(serija ,,Normal People“, prošlogodišnji film ,,The Lost Daughter“ Megi
Džilenhol) ovde je zakrenuta u smeru nečeg ne samo misterioznog, nego i
inherentno jezivog. Ajling Fransiozi (poznata po ulozi u neprijatnom
australijskom „rape-revenge“ vesternu ,,The Nightingale“ Dženifer Kent) i ovde
reciklira slavujski glas i sposobnost recikliranja patnje.
I dok je ostatak ansambla popunjen iz redova manje poznatih
irskih glumaca koji dodaju notu autentičnosti, glavna uloga je poverena Emili
Votson koja se proslavila upravo ulogom u filmu uronjenom u sličan ambijent i
sličnu atmosferu – ,,Breaking the Waves“ (1996) Larsa fon Trira. Od tada smo i
te kako imali prilike da je gledamo na velikom platnu, ali po pravilu u
sporednim ulogama žena i majki glavnih (muških) junaka, tako da je zapravo
umesno pitati koliko smo zapravo mogli da je vidimo. Sada to nije slučaj,
naprotiv. Sa ,,God’s Creatures“ Emili Votson zaista može da pokaže kakva je
glumica i ono što vidimo je prilično impresivno.
No comments:
Post a Comment