kritika pročitana u emisiji Filmoskop na HR3
Braća
Safdie, Benny i Josh, slavu su stekli radeći uglavnom skupa u
okvirima američke neovisne kinematografije. Kao i njihovi kolege i
suvremenici poput, primjerice, Seana Bakera ili Ramina Bahranija, oni
su u svojim filmovima secirali marginu i povremeno njenu interakciju
sa srednjom strujom američkog društva. Pri tome su se često
oslanjali na naturščike, autentične pripadnike miljea, ili na
mlade i neafirmirane glumce, snimajući gotovo dokumentaristički na
autentičnim lokacijama. Stariji Josh je režirao filmove i sam, dok
je mlađi Benny do sada radio isključivo u paru s bratom, barem kada
je dugi metar u pitanju. No u zajedničkim je projektima, osim uloga
koscenarista i koredatelja, često bio i glumac, a kao glumac je
surađivao i s drugim redateljima, recimo Paulom Thomasom Andersonom
na filmu Licorice
Pizza
i Christopherom Nolanom na Oppenheimeru.
Ove su se godine braća kreativno razdvojila, ali kuriozitet je da su
obojica za samostalne projekte izabrala sportske biografske drame
centrirane oko neopjevanih američkih sportskih heroja. Doduše,
sportovi kojima se u svojim filmovima bave ne mogu biti različitiji
– zajedničko im je to da su u pitanju individualni sportovi i da
su oba nekomercijalna, odnosno da su takvi bili u doba kada su
njihovi junaci njima vladali. Dok čekamo premijeru Joshovog filma
Marty
Supreme,
fikcionaliziranog portreta stolnotenisača Martina Reismana zakazanu
za Božić, na kino-program nam je došao Bennyjev uradak Smashing
Machine: Život u ringu,
o pioniru borilačkog sporta MMA, Marku Kerru. MMA je akronim za
„mixed martial arts”, odnosno miješane borilačke vještine.
Teoretska ideja iza te borilačke discipline bila je da se utvrdi u
međusobnim srazovima boraca koja je borilačka tehnika bolja. Ideja
je u različitim oblicima bila prisutna od početka XX. stoljeća;
na dalekom istoku su se povremeno susretali borci različitih
stilova, što je i inspiriralo Brucea Leeja da osmisli hibridnu
borilačku vještinu, a u Brazilu su se održavali „vale tudo”
turniri u kojima su snage međusobno odmjeravali majstori džuda,
brazilskog džiu-džitsua, zapadnog i brazilskog „luta livre”
hrvanja, tajlandskog boksa i kapoere. Međutim, tek 90-ih godina se
MMA sintetizirao kao borilački sport, doduše međusobno razdijeljen
u različite promocije sa svojim pravilima. U to vrijeme, čak ni
prostor za borbu nije bio unificiran (boksački ring ili žičani
kavez oktogonalnog tlocrta), a i pravila su varirala od organizacije
do organizacije. Postepeno je došlo do unifikacije pravila borbe u
smislu toga koji su udarci i koji zahvati dozvoljeni, a MMA, i
posebno njegova najveća, brazilsko-američka promocija UFC, postao
je unosan sportski biznis koji svojim borcima nudi bogate ugovore i
premije u stotinama tisuća dolara.
Kada su se tim borbama
bavili Mark Kerr ili njegove kolege i prijatelji Mark Coleman i Bas
Rutten, tomu nije bilo tako. Da, prvaci su mogli živjeti samo od
borbe, ali daleko od luksuza u kojima su uživale zvijezde američkog
nogometa, košarke, bejzbola, pa čak i tenisači, golferi i
profesionalni boksači. Kerr dolazi iz svijeta hrvanja slobodnim
stilom, što je trenirao u školi i na koledžu, u tome se natjecao i
čak bio blizu kvalifikacija za Olimpijske igre 1996. godine u
Atlanti. U MMA je ušao po ugledu na cimera i kolegu Pata Mileticha,
te prijatelja i sparing-partnera Marka Colemana, a put do UFC-a je
vodio preko Brazila i „vale tudo” natjecanja. Kerrov stil borbe
svodio se na rušenje protivnika u parter, pozicioniranje iznad njega
i udarce dok je ovaj na tlu, uz povremeno korištenje poluga i
gušenja, dok su mu izrazitiji udarači mogli predstavljati problem.
U dva navrata 1997. godine, Kerr je postao prvak UFC-a u teškoj
kategoriji, da bi nakon toga prešao u japansku promociju Pride koja
je u to vrijeme nudila bolje honorare i u kojoj će početkom
sljedećeg, 21. stoljeća slavu steći i Mirko Cro
Cop
Filipović. Safdiejev film prati Marka Kerra u šampionskom periodu
od 1997-2000. godine. U filmu ga igra Dwayne The
Rock
Johnson, inače također hrvač po profesionalno-sportskom
porijeklu.
Kerra upoznajemo pred turnir u Birminghamu u saveznoj
državi Alabami, na kojem je osvojio svoju prvu UFC titulu. Slušamo
ga kako daje intervju, a slušamo i što o njemu govori njegov
prijatelj Mark Coleman (glumi ga Ryan Bader, još uvijek aktivni MMA
borac) i kakve mu prijateljske savjete dijeli. Upoznajemo i Kerrovu
djevojku Dawn (Emily Blunt) koja ga bodri s tribina. Kerr u mečevima
pobjeđuje, ali „štetu” od ozljeda koje je zadobio moraju mu
sanirati liječnici koji ga „hrane” analgeticima koji stvaraju
ovisnost. Kada je na vrhu, Kerr svojoj djevojci priznaje da se osjeća
kao bog, i da nema jače opijenosti od te. Novinarima, pak, priznaje
da ne zna kako poraz izgleda, a mi s pozicije gledatelja to možemo
pročitati i kao da se svog prvog (pravog) poraza plaši. Prvi poraz,
iako to na kraju nije tako zavedeno zbog kršenja novih pravila, doći
će od ukrajinskog borca i izrazitog udarača Igora Vovčančina
(Oleksandr Usik, inače aktualni apsolutni svjetski boksački prvak u
teškoj kategoriji) i od tada nadalje Kerr mora voditi bitke za
oporavak i iskupljenje. Mora se izboriti s ovisnošću, što i čini
u klinici za rehabilitaciju, te se vratiti na put treninga s legendom
sporta Basom Ruttenom (igra samog sebe). Međutim, bitke u ringu,
oktogonu, na iscrpljujućim treninzima, pa čak ni u klinici za
rehabilitaciju nisu ništa u usporedbi s bitkom koju ima kod kuće s
Dawn. Kako Kerr sam kaže i svojim ponašanjem pokazuje, njegovi
protivnici mu jesu rivali, ali ne i neprijatelji, naprotiv, jer će
nakon borbe poraženi prvi čestitati pobjedniku. Međutim, toksična
veza je jedno sasvim drugačije bojno polje jer pravila nema, a
„protivnik” je mnogo spretniji u domeni pasivne agresije nego što
je to pritupasti, djetinjasti sportaš. Sa svoje strane, Kerr bi
trenirao i borio se za odličja, a Dawn bi se zabavljala i radila na
iluziji da se ona brine za njega. U stvarnosti, ona ne može ili ne
želi pratiti režime njegovih treninga, prehrane ili čak trezvenog
života; u njenoj viziji on morao biti zahvalni nježni div. Kako u
njihovom kodeksu fizička sila protiv „protivnika različite
kategorije” nije dozvoljena, oko njih često stradaju predmeti, pa
i oni sa sentimentalnom vrijednošću.
Koristeći se
scenografijom Jamesa Chinlunda i kostimima Heidi Bivens, Benny Safdie
kreira atmosferu karakterističnu za razdoblje prijelaza milenija,
posebno iz perspektive određenog soja ljudi koji svoju socijalnu
mobilnost nisu ostvarili obrazovanjem ili kontinuiranim, a u slučaju
Dawn niti bilo kakvim radom, a koji opet nisu primorani baviti se
kriminalom ili izrabljivati sustav kako bi preživjeli. Uz to, glazba
kojom dominiraju čak i koju deceniju starije „power-pop” balade,
upotpunjava sliku tog praznog, neukusnog kiča iz predgrađa
naseljenog ljudima koji nemaju bog zna što ponuditi osim samih sebe
i svojih skromnih uvida. Te detalje direktor fotografije Maceo Bishop
sjajno hvata i prebacuje na 16-milimetarsku vrpcu specifično toplog
kolorita i granulacije, dok Benny Safdie s pozicije redatelja i
montažera stvara ugođaj autentičnog opservacijskog dokumentarca.
Intrigantno izabrani glumci i naturščici kreiraju iluziju
autentičnosti, dodatnu pojačanu snimanjem iz ruke i oštrim
švenkovima u scenama smještenim u privatno okruženje, dok se u
scenama mečeva isto postiže fingiranjem estetike direktnog
prijenosa, ali negdje na razmeđi poluprofesionalnog i doista
profesionalnog, a svakako ne onog vrhunske televizijske produkcije.
Dok neprofesionalni glumci igraju likove koje su možda ili čak
vjerojatno upoznali, i to čine s puno poštovanja, bez karikiranja
ili vlastitih manirizama, dvoje prvopotpisanih profesionalaca ima
intrigantnije zadatke. Dwayne Johnson, iako je kao američki
profesionalni hrvač (kečer) zapravo prije kombinacija glumca i
akrobata negoli sportaš, ovdje igra izrazito kontra svog uobičajenog
akcijsko-komičnog tipa. Sa svojom rijetkom, ako ne i prvom uopće,
dramskom ulogom on uspijeva uhvatiti suštinu fokusiranog sportaša i
čovjeka ograničenih kapaciteta kada je vođenje vlastitog života u
pitanju, pritom se povremeno služeći i imitacijom. S druge strane,
glumica svakako većeg raspona, Emily Blunt, prisiljena je igrati lik
koji je istovremeno i isprazan i manipulativan, pri čemu u
kombinaciju dodaje i zavodljivost kao vjerojatno jedino opravdanje
zašto bi netko Dawn i njene ispade trpio na duže staze. Rezultat je
lik koji bi mogao nositi crni pojas u „pasivno-agresivnom karateu”,
da parafraziramo Davida O. Russella i antologijsku naraciju o liku
koji igra Jennifer Lawrence u filmu Američke
varalice.
Zapravo, možda bi bilo zabavno vidjeti i „meč” između Dawn
Staples i antijunakinje tog filma, Rosalyn Rosenfeld.
Ono što
je problem sa Smashing
Machine: Životom u ringu
je, čini se, odsustvo bilo kakve konzekventnosti, što ima smisla
kada smo u društvu relativno tupih i ispraznih likova, ali i
napetosti. U prethodnim filmovima koje je režirao skupa s bratom,
naročito u posljednja dva, Paklena
noć
(2017.) i Uncut
Gems
(2019.), napetost se nekako podrazumijevala, ako ni zbog čega
drugog, onda zbog cajtnota u kojeg su protagonisti zapali, a kroz
njihove složene situacije mogla se prozboriti koja i o trenutačnom
stanju društva. Ovdje napetosti nema jer imamo određeni relativno
dugi vremenski period u kojem se protagonist mora hrvati s rivalima
doslovce, a metaforički sa svojim demonima i u vezi, dok je ishod u
svakom slučaju poznat, bilo iz sportskih rezultata, bilo s
Wikipedije, bilo iz podrazumijevane dramaturgije jedne sportske
karijere koju sačinjavaju uspon, pad, možda povratak, a na kraju
svakako povlačenje u mirovinu. Safdieju onda nije ostalo ništa
drugo nego da te izazove pokuša prikazati što autentičnije; pri
tome mu međutim nije išlo prilog to što već postoji dokumentarac
s istim naslovom i na istu temu, sniman baš u vrijeme kada su se
portretirani događaji odvijali i prikazan prije 23 godine. U
usporedbi s dokumentarcem, Safdiejeva igrano-filmska verzija djeluje
kao remake,
a pitanje koje se nameće je – čemu sve to?

No comments:
Post a Comment