kritika originalno objavljena na DOP-u:
Tajna
uspeha originalnog Rockyja nije bila epika i pobeda po svaku
cenu, već upravo suprotno, nesalomiva etika ustajanja nakon svakog
pada, lirika socijale i radničke klase i iskrenost, ljudskost
poraza: “no name” bokser gubi meč, ali dobiva poštovanje
(sredine, cure, protivnika) i samopoštovanje. Bio je to hrabar potez
scenariste i glavnog glumca Sylvestera Stallonea i isplatio se
jer smo u njemu prepoznali srce i poštenje. Postoji čak utemeljena
teorija da je originalni Rocky, nastavcima uprkos, metafora
Stalloneove autobiografije, gladnih godina u New Yorku i teških
početaka glumačke karijere, jer “no name” bokser na rubu da
odustane i “no name” glumac krivih usta, jakog akcenta i
limitiranog raspona uloga primoran da za kruh zarađuje u pornićima
nisu toliko različiti tipovi lika. A onda se ispostavilo da je Rocky
Balboa manje-više stvaran lik, odnosno da je manje-više baziran na
stvarnom liku.
Niste
čuli za Chucka Wepnera? Nadimak “The Bayonne Bleeder” vam
ne znači ništa? Ništa zato, reći će nam protagonista i narator
(sjajni Liev Schreiber), jer Rocky je zapravo film o
njemu. On je bokser koji je mogao da istrpi mnogo batina i koji je
možda imao jednu, doduše vrlo mršavu šansu da osvoji svetsku
titulu. Njegov Creed je bio Muhammad Ali (briljantna epizoda
Poocha Halla) u prvom meču nakon što je razbio Foremana
u Kinšasi. Promoteri su hteli da zaigraju na rasnu kartu i Wepner,
polu-profesionalac iz šljakerskog gradića Bayonne, New Jersey koji
je za život zarađivao kao lokalni distributer alkoholnih pića, se
tu našao kao jedini belac u prvih deset, što ga je iz anonimnosti
dovelo do naslovnih strana sportskih magazina.
Kladionice
su mu predviđale pad na pod pred petom rundom, ali je “Bleeder”
izdržao skoro ceo meč, do bodovanja mu je falilo 20-ak sekundi, čak
bacivši šampiona na pod u devetoj rundi. U dostojanstvenom porazu
je postao veliki i slavan, kao nekakav folk-heroj, simpatični
autsajder i tip kojem prosto želite platiti piće. Međutim, to je
tek deo priče o Chucku Wepneru i trećina filma Chuck.
Problem
je, međutim, što je on sam sebe video kao šampiona i kao zapravo
slavnu ličnost, pa su mu disko, alkohol, kokain, droce i lupetanja
po televiziji postali važniji od žene (u poslednje vreme izuzetno
produktivna Elizabeth Moss), kćeri, brata (Michael
Rappaport) i drugih ljudi kojima je stalo do njega. Kao i puno
ljudi koji se nađu u njegovoj poziciji, on se nije najbolje snašao,
nije imao svoje impulse pod kontrolom, pa ga je mašinerija slave
sažvakala i ispljunula. Drugu šansu je, pak, dobio sa pojavom i
astronomskim uspehom Alvidsenovog i Stalloneovog Rockyja,
ali je i nju iskoristio više za zavođenje slučajnih ženski i
kafansko hvalisanje nego za nešto smisleno, iako je Stallone bio
spreman da mu iskaže poštovanje pa makar kroz kratku epizodu u
nastavku. Na jednoj od svojih najnižih tačaka, Wepner se pojavio
pijan i drogiran na audiciji i uprskao svaku reč u ukupno dve
rečenice koje je imao.
Čovek
koji je bio inspiracija za Rockyja završio je kao Jake La
Motta, da bi film nakon definitivnog pada u trećem činu ipak
ponudio uspon i iskupljenje. On je samo čovek, i to ne naročito
kompleksan, fizički snažan i stamen, ali psihički i emotivno
slabašan i labilan, pa nam je jasno kako je i zašto svoju prvu
ljubav izgubio, kao i kako je i zašto novu dobio u formi Linde
(Naomi Watts, sjajna kao obično), jezičave šankerice dobrog
srca. To sve čini da Chuck bude nešto više od bokserskog
filma, baš kao i Rocky i Raging Bull i Requiem for
a Heavyweighter kojeg i sam Wepner ističe kao svoj omiljeni, a
kojeg kvebeški reditelj Philippe Falardeau (Monsieur
Lazhar), zajedno sa Rockyjem obilato citira.
Boks
ima tu svoju magnetičnu privlačnost više nego bilo koja druga
borilačka veština: pravila igre su jednostavna što asocira na
poštenje, a ostavljen je dovoljno veliki međuprostor za prljavštinu
i muljažu. Tu je i ceo taj (polu-)svet promotera, menadžera,
lajavih, ponekad duhovitih, a često bezobraznih trenera (ovde jednog
takvog sa puno osećaja igra izuzetni Ron Perlman) i projekcijama
publike. Međutim, po svojoj strukturi i izrazu, Chuck je više
na tragu krimi-drama o usponu, padu i eventualnoj katarzi poput
Goodfellas, koji citira obiljem naracije (naročito u prvoj
trećini), smeštanjem većine filma u okvir “flashbacka”,
oslanjanjem na detalje perioda poput kičaste mode i očitih muzičkih
izbora i dinamičnom montažom. Takva igrarija ne pali uvek, film
ponekad ispada iz ritma, ali se svejedno relativno brzo vraća. Pored
vrhunske glume od strane sjajno složenog ansambla sastavljenog od
zvučnih imena, valjalo bi pohvaliti i fotografiju koja svojom
paletom boja, prirodnih tonova kojima dominiraju smeđa i crvena
odlično emulira vreme radnje, 70-te i tadašnji stil snimanja, što
se naročito vidi u jarko crveno osvetljenim klupskim scenama.
A
Rocky? On je tu i Chuck
je s njim neraskidivo povezan, kao film koji se kreće istim
univerzumom. Ne samo zbog obilatog citiranja filma iz 1976. i
ceremonije dodele Oscara iz naredne godine na kojoj je odneo tri
kipića, zbog identifikacije koju je Chuck Wepner doživeo sa
fiktivnim likom ili zbog lika Sylvestera Stallonea kojeg savršeno
“skida” Morgan Spector. Ne, on je Rocky iz našeg kvarta,
bez nastavaka, bez franšize, bez hollywoodske šminke i pretenzija
da okonča Hladni rat. To je taj isti duh.
No comments:
Post a Comment