kritika originalno objavljena na DOP-u:
Za
Nemce nekako znamo da nemaju smisla za humor do te mere da se njihov
najfiniji humor svodi na to kako oni nemaju smisla za humor. Sa
Austrijancima, pak, stvari stoje drugačije. Naročito kada je u
pitanju njihova prestonica Beč koji je svoj identitet gradio iz više
izvora i koji je primao razne kulturne uticaje. Mesto gde se bečki
humor, onako ciničan, čak uvredljiv, često baziran na jamranju,
kukanju, zvocanju i gunđanju, pokazuje u punoj snazi je njihov
tradicionalni kabare. Upravo iz tog kabaretskog miljea nam dolazi
glumac i komičar Josef Hader (inače poznato TV lice u
germanofonom svetu) čiji je rediteljski prvenac Wild Mouse
prikazan u takmičarskoj konkurenciji Vukovar Film Festivala.
Scenarista
i reditelj Hader u njemu tumači i glavnu ulogu. Igra Georga,
kritičara klasične muzike koji svojom oštrinom uliva
strahopoštovanje i kojeg u jednoj od prvih scena nakon
“flash-forward” uvoda njegov šef Waller (Jörg Hartmann)
otpusti s posla u novinama sve se pravdajući da će tako sačuvati
tri radna mesta za mlade kolege, a Georgovi čitaoci su ionako
uglavnom mrtvi. Situacija u kući nije puno bolja jer njegova žena,
psihoterapeutkinja Johanna (Pia Hierzegger) takođe oseća
pritisak krize srednjih godina po svaku cenu želeći dete u svojoj
43-oj godini života.
Neznajući
kamo sa sobom (istinu da je izgubio posao ne može reći), Georg po
danu visi u zabavnom parku Prater, čita novine i polako se
sprijateljuje sa Erichom (Georg Friedrich), grubijanom koji ga
je mučio u školi, a koji sad ima san da zakupi, popravi i pokrene
roller coaster u parku. Sa Erichovom tehničkom ekspertizom i
Georgovim ušteđenim sredstvima i viškom slobodnog vremena, to i
nije tako neostvariv cilj. Osim toga, Georg je opsednut osvetom šefu
koji ga je otpustio, počev od pričinjavanja materijalne štete na
autu (nemaštovito), pa do planiranja njegovog ubistva (za šta kao
muzički kritičar nema ni “mindset”, ni veštine), dok se
Johanna koja ima sve manje živaca za Georgovo laganje i zanovetanje
zbližava sa jednim od svojih pacijenata (iako je ovaj gay).
Čini
se, potpuno ispravno, da je Georgova spirala pada već zacrtana:
čovek koji je svoj identitet gradio kroz vrlo specifičnu profesiju,
a svoj status pljujući po drugima navikao je da živi u nekom
paralelnom, buržoaskom svetu u kojem važe neka drugačija pravila.
Slično se može reći i za Johannu, tek za nijansu više u
realnosti, ali u poziciji da joj lična patnja magli moć rasuđivanja
i tera je ka alkoholu radi utehe.
Bez
daljnjeg, reč je o kritici austrijske buržoazije i njene
zaslepljenosti “problemima Prvog Sveta”, dok se oko nje i mimo
njenog znanja odvija pravi, realni život. U austrijskom filmu to je
već radio Michael Haneke, s tim da je se njegova taktika
oslanjala na šok i prestravljivanje iste te buržoaske publike.
Hader se, međutim, kreće putem humora i najuspešniji je u nekoliko
finih detalja poput scene u kojoj supružnici komentare o ratnim
strahotama u Siriji zalivaju skupim vinom u udobnosti svog stana.
Taj
štos jedan je od tek nekoliko univerzalno razumljivih u filmu,
zajedno sa nekoliko fino pozicioniranih i naplaćenih “čehovljevskih
pušaka”, od vatrenog oružja (scene u prodavnici oružja i
streljani su briljantne), pa do suši-kuvara koji neprijatno zuri u
Georgovom pravcu svaki put kada ovaj uđe u restoran. Ostatak humora
se ponekad gubi u prevodu zbog svoje specifičnosti, premda čak ni
to nije veliki problem jer nekako intuitivno možemo osetiti gde je
“punchline” i kakav je.
Problematično
je, sa druge strane, to što Joseph Hader kao da se zadovoljava time
što vezuje i povezuje skečeve sa ne baš velikim varijacijama na
temu. Dakle, jednom kad se upoznamo sa likovima i situacijom, film
dostiže vrhunac i posle toga lagano pada. Hader je dovoljno dobar
pisac, naročito kad su štosevi u pitanju, da taj pad ne bude oštar,
ali svejedno se javlja dojam kako su mu pričanje priče i gradnja
likova u najboljem slučaju sekundarni cilj.
Dok
je Hader – reditelj neupadljiv, a Hader – pisac bolji na kratke
staze nego u smislu pregleda cele priče, Hader – glumac je ono što
drži film ne samo iznad vode, već na nivou dobrog. Zaista je
umetnost stvoriti i odigrati takav lik. Georg je univerzalno
nesimpatičan, ali ne na onaj način da mu želimo bilo zlo, bilo
iskupljenje, već tako da sa interesom posmatramo do koje će mere
zeznuti svoj život zasnovan na iluzijama sopstvene vrednosti i
nezamenjivosti. Prateći Haderov takt, ostatak glumačkog ansambla mu
se pridružuje po kvalitetu svojih ostvarenja i to je ono što Wild
Mouse čini izuzetno prijatnim filmskim iskustvom.
No comments:
Post a Comment