2017.
režija:
Calin Peter Netzer
scenario:
Calin Peter Netzer, Cezar Paul Badescu, Iulia Lumanare (prema romanu
Cezara Paula Badescua)
uloge:
Mircea Postelnicu, Diana Cavallioti, Adrien Titieni, Vlad Ivanov,
Razvan Vasilescu
“O,
Ana, tugo mojih dana” pevao je svojevremeno Vlado Kalember i možda
je imao isto iskustvo kao Toma, lik ovog filma. Mada, sumnjam, život
nije generička pop pesma. “Sve prave su ljubavi tužne”, rekao
je jedan drugi kantautor generalizirajući pomalo. Ali jedno ipak
stoji: veze su nepredvidljive, koštaju vremena, angažmana, emocija,
pa i novca, a mogu se završiti itekako tužno. Tomina veza sa Anom
se tako završila, ako je verovati njemu, naravno. Celi film Ana,
mon amour anatomija je jedne veze i ispričan je upravo iz
njegove, muške perspektive.
Na
početku nije tako izgledalo, logično. Toma (Postelnicu) i Ana
(Cavallioti) su se upoznali na studiju književnosti i jedan od prvih
njihovih sastanaka na kojem ih upoznajemo odigrao se u Tominoj
kuhinji. Dok su iz susednog stana dopirali zvuci divljeg seksa, njih
dvoje su raspravljali o Neitzcheu i imputaciji antisemitizma u njegov
opus. U jednom trenutku Anu je zgrabio napad panike, ali Toma nije
pobegao. Ostao je i time se pokazao kao borac za ljubav.
Susreti
sa roditeljima nisu prošli dobro. Anini napadi panike nisu bezazleni
i samonikli fenomen, već posledica nesređenih porodičnih odnosa,
možda i zlostavljanja. Njen otac je još pre njenog rođenja zbrisao
u Francusku, ona je odrasla sa pasivnom majkom i očuhom preke naravi
u čijem je krevetu spavala, da bi tek u sedamnaestoj godini otkrila
da joj on nije otac. Susret sa njima se završio burnom svađom
između Ane i njenih nakon bizarne scene u kojoj Toma i očuh dele
krevet.
Ništa
bolje nije prošlo ni kod Tominih malograđanski nastrojenih
roditelja. Njegov otac je zamalo pred Anom napao Tomu da šta će mu
defektna žena, da je psihička bolest možda nasledna i koješta,
prebacujući sinu bunt koji mu pruža i koristeći ga kako bi
povredio svoju ženu zbog jedne davne prevare. Reklo bi se da ni u
Tominoj kući nije sve na svom mestu.
I
taman kad pomislimo da ćemo opet gledati ljubavnu priču koja uspeva
protiv svih šansi, i to hronološki, eto nas na terapiji na koju
Toma odlazi kod svog psihijatra (Titieni). Vidimo ga ostarelog,
izmorenog, proćelavog i – nesretnog. Film će dalje skakati kroz
vremenska razdoblja, a scenu za scenom Toma i Ana će izgledati čas
kao Jesse i Celine iz Before Sunrise, čas kao isti par iz
Before Midnight. O tome u kom smo trenutku u vremenskom
rasponu od 6 ili 10 godina dobićemo informacije samo preko frizura
našeg para.
Motivi
kojih se Calin Peter Netzer dotiče su svakako psihička bolest,
odnosno depresija i anksioznost, oporavak od toga, terapija, religija
(u ostatak tematike slabo uklopljeni višak, premda Vlad Ivanov ima
memorabilnu, skoro komičnu epizodu kao pripiti sveštenik),
medicina, podrška, ali i kontrola i to kako sve to utiče na odnos
između dvoje ljudi. Ono što je nekada bilo od pomoći će vremenom
postati kamen oko vrata, a ono što je nekada delovalo slatko i
simpatično će se s vremenom pretvoriti u patologiju. Tako će se
menjati i njihove uloge: Anin oporavak će označiti početak Tominog
pada.
Netzer
je inače autor koji se hvatao porodičnih patologija. U svom
prethodnom filmu, svojevremenom berlinskom pobedniku Child’s
Pose (2013), jedna od tajni uspeha je bila prebacivanje porodične
patologije na viši nivo i dovođenje iste u vezu sa patološkim
socijalnim tendencijama bez posezanja za vrišteći očitim
psihoanalitičkim rešenjima. Ovde je, međutim, akcenat upravo na
psihoanalizi, ali ne onoj filmski jeftinoj, već fluidnoj, difuznoj,
i što je najbolje, sa svešću o toj fluidnosti i difuznosti. Suviše
bistar i iznad toga da bi birao strane u sukobu, on se kroz anatomiju
jedne nezdrave ljubavi (ili ljubavi koja je vremenom postala nezdrava
i destruktivna za dvoje ljudi, ako je to uopšte ljubav, a ne navika)
bavi perpetuiranjem i evolucijom ličnih i porodičnih trauma i
psihopatologija. Pritom je autor prilično nesentimentalan prema
svojim likovima za koje smo zbog iseckane kompozicije filma stalno
svesni koliko mogu biti simpatični, izmučeni i otrovni, te koliko
su zapravo kompleksne ličnosti koje su imale nesreću da žive
skupa, a bez sinhronizacije kada je reč o njihovim životnim fazama.
Ono
što, osim Netzerove predanosti likovima i ulaska duboko u njihovu
psihu, nosi ovaj film su i glumačke izvedbe dvoje glavnih glumaca.
One su hrabre, sveže, duboke, do kraja ogoljene psihički, ponekad i
fizički. Treba imati u vidu da se, kako to obično biva sa filmovima
koji zahvataju duži vremenski period naročito kada je reč o,
hajdemo reći, običnim, životnim stvarima, u svakom liku krije po
nekoliko onih klasičnih filmskih, što dodatno usložnjava njihov
posao. Ali i Postelnicu i Cavallioti su na visini zadatka, spremni za
transformacije i kao takvi idealna lica za priču o jednoj ljubavi. O
ljubavi je snimljeno more filmova, a Ana, mon amour svejedno
deluje sveže i novo.
No comments:
Post a Comment