kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Doug Liman
scenario:
Gary Spinelli
uloge:
Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Caleb Landry Jones, Jesse
Plemons
Ah...
Tom Cruise... Tom Cruise seronja (Eyes Wide Shut). Tom Cruise
profesionalni seronja (Magnolia). Tom Cruise šmekić (Top
Gun i skoro svaki naslov njegove rane karijere). Tom Cruise
akcijaš koji većinu svojih akrobacija izvodi sam, bez dublera
(Mission Impossible serijal). Tom Cruise kao kombinacija
navedenog (Edge of Tomorrow). Tom Cruise kao neopevana,
samoljubiva budala (epizoda u Tropic Thunder). Tom Cruise kao
vampir u svojoj možda životnoj ulozi (Interview with a Vampire).
Čini se da smo u glumčevoj dugoj i plodnoj karijeri na koju je
senku bacila njegova pripadnost opasnoj sekti i spremnost da istu
brani svim sredstvima zapravo retko imali prilike da ga vidimo kako
igra čoveka, možda nesavršenog, svakako sklonog uvaljivanju u
kojekakve nevolje, simpatičnog oportunog seronju koji koristi svaku
šansu za zaradu, ali koji ispunjava svoje zadatke.
Eto
nam prilike da to ispravimo sa novim filmom nekada cenjenog indie
filmaša Douga Limana (Swingers) koji je u međuvremenu postao
hollywoodski producent sa povremenim visokoprofilnim rediteljskim
angažmanom (The Bourne Identity, Mr. &Mrs. Smith,
Fair Game). Liman i Cruise su već sarađivali na Edge of
Tomorrow i reditelj se vešto poigravao sa glumčevim personama
uklopivši svoj smisao za humor i reference u napet SF-akcić koji
prati logiku video-igrice. American Made je, međutim, sasvim
drugačija priča, po istinitim događajima iz vizure i po memoarima
muljatora (poput American Hustle) u duhu šank-ispovesti
Scorsesea na vrhuncu karijere (Goodfellas, Casino),
prožeta napetom, ali realističnom letačkom akcijom i urnebesno
smešnom političkom satirom koja ne ostaje dužna nikome koga uzima
na nišan, od američkih službi, dvojice trenutnih predsednika i
trojice budućih (radnja se odvija na prelazu između 70-ih i 80-ih,
u doba Cartera i Reagana, a pominju se i oba Busha, metiljavi otac i
sin-idiot, kao i Clinton u funkciji guvernera Arkanzasa),
latinoameričkih diktatora tipa Noriega, revolucionara,
kontra-revolucionara i dilera uključujući i don Pabla lično, pa do
malograđanske i seljačke sredine Američkog juga, kulture pohlepnog
bogaćenja i kulta “istaknutog člana zajednice”.
Naš
junak je Barry Seal, komercijalni pilot čiji biznis sa strane
uključuje šverc kubanskih cigara iz Kanade i Meksika u Ameriku. On
se, poput kakvog umnijeg Forresta Gumpa, našao u fokusu zbivanja i
postao svedokom istorije kada ga je regrutirao agent CIA-e Monty
Schafer (Gleeson) da radi za državu koja će za uzvrat žmuriti na
njegove posliće. Kako od državne plate za preletanje i snimanje
lokacija u Južnoj i Centralnoj Americi nije moglo da se živi, Seal
se spojio sa kartelima, što ga je stavilo pod lupu organa gonjenja.
CIA
i Schafer su mu ponudili novu slamku spasa, preselili ga u ruralni
Arkanzas, dali mu veliko imanje, malu avio-kompaniju, hangar i
nekoliko aviona uz zadatak da prevozi oružje nikaragvanskim
“kontrašima” i dovodi njihove borce na obuku u tajnim kampovima
na svojoj zemlji. Kada se u priču ponovo uvukao kolumbijski kokain i
shema šta se za šta menja i šta se gde prevozi, odnosno šverca,
postaje prekompleksna za objašnjavanje, ali relativno jednostavna i
prilično atraktivna za gledanje i praćenje, u čemu se posebno
ističu anegdote o taktikama izbegavanja državnih agencija (rečima
glavnog junaka i naratora, “oni su mogli leteti brzo, ali smo mi
zato mogli leteti sporo, i to veoma dugo”), kratke i duhovite
epizode sa političkim i istorijskim ličnostima u cameo-ulogama koje
prokazuju pozno-hladnoratovske prakse američkog vojnog i špijunskog
podzemlja prema kojima današnje deluju sofisticirano i zblanutost
drugih agencija kojima je švercer oružja, droge i tip koji tako
enormnu količinu novca nije mogao da opere, pa je vreće i kofere
gomilao svuda oko sebe pao za oko po službenoj dužnosti.
Čisto
filmski gledano, okvir u kojem narator priča priču snimajući sam
sebe kućnom kamerom nije neviđen za filmove ove sorte (scenarista
bez previše iskustva Gary Spinelli hladno navodi Goodfellas
kao uzor), ali je funkcionalan i ovde je zgodno izveden sa
idealno-ružnom simulacijom VHS-a. Barryjeva žena, Lucy Seal
(Wright) svedena je na kliše kriminalčeve žene koja uglavnom pojma
nema otkud novac, ali se ne buni na poklone, te se, osim u par scena
u kojima se ona tako zbunjena, recimo, upoznaje s kolumbijskim
narko-kraljevima, može smatrati viškom. Sarah Wright je igra
onoliko dobro koliko joj uloga dozvoljava, ali svejedno. Slično se
može reći i za kliše šuraka-idiota kojeg interpretacija Caleba
Landryja Jonesa drži iznad vode. To su sve stvari koje nekako idu u
paketu sa pričom o usponu i padu simpatičnog kriminalca, povezanog
sa državom ili ne, po istinitom događaju ili ne.
U
suštini, to je ono što film čini univerzalno gledljivim ili možda
čak i simpatičnim. Međutim, gluma Toma Cruisea koji za promenu
igra kompleksnu osobu, bilo da je to “pravi” Barry Seal i da je
ikada Barry Seal bio iskren o sebi, ga čini dobrim. Nadahnuta
fotografija Cesara Charlonea koja svojim toplim, žuto-smeđim
tonovima nagoveštava vrlo lepljivu i zagušljivu atmosferu takođe
ima u tome udela. Limanov nepogrešivi osećaj za politički sadržaj,
ton i mera sa kojom ga plasira svakako doprinosi kvalitetu filma.
Iako na prvi pogled deluje sasvim obično i kao ispričana priča i
kvalitetom ipak ne dostiže uzore koje emulira, American Made
je dobar film i jedan od zabavnijih na repertoaru ove godine.
No comments:
Post a Comment