kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
David Leitch
scenario:
Kurt Johnstad (prema stripu The Coldest City Anthonyja Johnsona i
Sama Harta)
uloge:
Charlize Theron, James McAvoy, Eddie Marsan, John Goodman, Toby
Jones, James Faulkner, Roland Moller, Sofia Boutella, Bill Skarsgard,
Johannes Hakur Johannesson
Bombastično
najavljivana još od proleća plakatima i napaljivim “trailerom”
u Cinestaru, Atomska plavuša je podgrejavala očekivanja da
bi na kraju ostavila pomalo gorak ukus u ustima. Dobro, da se ne
foliramo, nije reč o lošem ili dosadnom filmu u kojem se ne može
uživati na neki trashy pop-corn način, ima tu svega i svačega, od
izuzetno zvučne glumačke postave, preko zanimljivog konteksta priče
(kraj Hladnog rata u Berlinu), malo seksa i politike, puno nasilja,
akcije i tučnjave. Bude tu i stila, ali na moju veliku žalost –
nauštrb supstance.
Charlize
Theron igra Lorraine Broughton, agenticu MI6, platinastu plavušu
koja svoje neprijatelje, policiju, istočnonemačke i ruske špijune
slaže na gomilu golim rukama, hladnim i vatrenim oružjem pritom
pazeći da ne pokvari svoje savršene crno-bele odevne kombinacije sa
obaveznim parom štikli, kupa se u ledu i pije “stoly on rocks”.
Upoznajemo je dok je saslušava njen nadređeni (Jones) u prisustvu
agenta CIA-e (Goodman), dok veliki šef C (Faulkner) promatra iza
stakla. Tema saslušanja je misija u Berlinu koja je pošla po zlu i
to će biti okvir za priču koja se uglavnom odvija u “flashbacku”.
Dakle, neko je zeznuo stvar, ali pitanje je ko, šta, kako i zašto.
Cilj
misije bio je dokopati se spiska svih aktivnih agenata u podeljenom
gradu sa najviše špijuna po glavi stanovnika. Popis je, naravno,
“macguffin” koji služi samo da pokrene priču i dovede našu
heroinu u opasnost, ali i u kontakt sa lokalnim agentom Davidom
Percievalom (McAvoy) koji ima vrlo fluidan osećaj lojalnosti i od
toga zarađuje, francuskom agenticom-početnicom Delphine Lasalle
(Boutella) koja će poslužiti kao “love interest”, tipom nadimka
Durbin (Marsan) kojeg treba spasiti jer je zapamtio celu listu. A
glavna tačka interesa na toj listi je izuzetno opasni dvostruki
agent čiji identitet ona navodno otkriva.
Red
koreografirane tučnjave, red muzike iz 80-ih (u remix varijanti ili
ne), dosta nekakvog retro-chic stila (makar u pokušaju), poneka
jurnjava zapadnoevropskim ili ruskim automobilima po ulicama
Budimpešte koja najčešće glumi Berlin (uz ponešto vešto
umontiranih pravih lokacija) i višestruki obrati na kraju koji dosta
popravljaju situaciju i eto nama celog filma. Gledljivog, čak
umereno zabavnog, premda ispraznog i u osnovi pogrešnog. Pa da
vidimo šta sve tu ne štima...
Prvo,
likovi. Naslovna plavuša, ma kako je dobro igrala Charlize Theron,
ostaje ograničena tipom “kickass” ženske bez prošlosti i
budućnosti čija se humana, ranjiva strana stidljivo pomalja u
jednoj replici na saslušanju pred sam kraj filma i u trapavo
izvedenom ljubavnom pod-zapletu sa naivnom Francuskinjom čije su
jedine funkcije da bude od početka do kraja naivna i da našoj
junakinji preda informaciju koju mi znamo skoro pa od samog početka
filma. Uz to, čim vidimo McAvoya kako igra Davida Percievala, jasno
nam je kakav je to lik: sebičan, ljigav i lud. McAvoy je majstor da
odigra takve likove, ali to što uvek igra baš takve je “spoiler”
sam po sebi. Dodajmo na to neiskorištene potencijale skoro svih
ostalih glumaca, počevši od Johna Goodmana, i eto filma koji bi
mogao biti mnogo bolji da se neko oko toga stvarno potrudio.
Druga
stvar je stil, odnosno njegova inflacija, i to, kakve li ironije,
inflacija potpuno pogrešnog stila. Ovaj miks retro-chic-futurizma i
čega god bi idealno izgledao u nekakvoj stripovskoj priči van
prostora i vremena a la John Wick, što je i prethodni film
Davida Leitcha, inače kaskadera i ko-ordinatora vratolomija po
struci. U filmu (baziranom na stripu, ali svejedno) u kojem postoje
tačne odrednice vremena i mesta, takve egzibicije su malo opasne po
život. Treba paziti na detalje, ne samo na to da se u trećem planu
na milisekundu ne pojavi laptop u kadru (te su skalamerije u ona doba
bile izuzetno retke i skupe) ili na barem deceniju mlađe štikle
glavne junakinje koje dobijaju svoj krupni kadar, nego i na razlike
između Istoka i Zapada, njihovog osećaja za modu i stil, u to doba
najvidljivije upravo na primeru Berlina. Nije dovoljno staviti
Trabante i Lade na ulice Istočnog Berlina (na stranu što izgledaju
kao muzejski primerci, a ne korištena vozila). Treba takođe voditi
računa kako su se jedni i drugi nosili u ona doba, šta su slušali
od muzike, na koji način su se i protiv čega bunile mlade
generacije na obe strane zida i kako je ta pobuna izgledala. U
Leitchevoj interpretaciji, to sve deluje skoro isto.
Treće,
doslednost. Ne menja se tako bogat stil pred kraj filma da bi finalna
masovna tuča / jurnjava u kojoj naša junakinja mlati komunističke
bitange bila urađena potpuno drugačije. Dakle, umesto pažljivih
koreografija, na tom mestu dobijamo infuziju “dark & gritty”
sadržaja, sa sve obaveznom “greengrassovskom” drmusavom kamerom,
valjda da bi nas Leitch podsetio kako su to bila zajebana vremena ili
da bi se naklonio Bourne
filmovima, svejedno. Ta dva pristupa nemaju šta tražiti u istom
filmu, naročito ovako bez opravdanja.
Na
kraju krajeva, imamo problema i sa pričom. Jasno, ona je samo
konstrukcija da našu junakinju prebaci od opasnosi A do opasnosti B
ne bi li ona morala da ih rešava svojim ubojitim veštinama.
Međutim, Kurt Johnstad, poznat po radu na dva 300 filma, čak ni ne
zapetljava tako da nije moguće otpetljati, nego čini upravo
suprotno: pušta da scenario suviše dugo “jaše” na višestruko
konstatiranim i ničim dalje razrađenim pretpostavkama. Dakle, jasno
nam je ko je tu ko i šta je tu šta, bez potrebe za ponavljanjem, pa
je gotovo debilno očekivati da se iznenadimo kada se stvari odviju
tako kako se odviju. Obrati na kraju su zbog toga efektniji i, rekoh,
donekle vade stvar, ali sve se to moglo rešiti daleko diskretnije.
Možda
će se moje zamerke učiniti preoštrima, naročito za jedan lagan
film na plemenitoj misiji očuvanja klasične špijunske šprance u
doba kada je takve poslove tehnologija preuzela od živih ljudi. Ali
taj argument naprosto ne stoji. Jer ne samo da se Bond filmovi
prilagođavaju vremenu iz generacije u generaciju (kako, to je već
druga tema za diskusiju), već smo u poslednje vreme imali i dva
superiornija moderno stilizirana, a opet retro-špijunska filma.
Kingsman će uskoro dobiti nastavak, a isto se nadam i za The
Man from U.N.C.L.E. Za Atomic Blonde nisam siguran želim
li nastavak ili nastavke.
No comments:
Post a Comment