kritika originalno objavljena na DOP-u:
Ne
sećam se ni naslova, ni većine detalja, ni glumaca, ali se vrlo
dobro sećam jednog filma koji sam ležerno gledao jedne besane noći
pre desetak godina. Odnosno, sećam se njegove premise da su neki
tinejdžeri tokom noćne vožnje bahato i nepažljivo zeznuli nekog
kamiondžiju, pa ih on kroz ceo film juri da ih pregazi svojom
grdosijom (beše li to Mack ili Kenworth) i svaki put kad pomisle da
su ga se otresli ili da su ga temeljno upokojili, eto njega opet.
Takva blesava premisa je prolazila jedino u B produkciji i u “direct
to video” varijanti, a film je iz 80-ih ili ranih 90-ih i sjajno je
poslužio svojoj svrsi: gledanju pa makar iz razloga da saznamo šta
će se novo blesavo dogoditi. Čak je i “grobarski” termin na
televiziji prikladan, ovakva zabava ima smisla samo kad nemate ama
baš ništa za raditi.
Kidnap
me je jako podsetio na taj film, što je samo po sebi jako loš znak.
Samo loš znak bi bio kada bi me film podsetio na neki zapravo dobar
i naterao da žudim za njim. A kada film gledaoca podseti na jedan
komad trasha koji u poređenju s Kidnap izgleda kao kultni
klasik, onda tu nešto opako ne štima. Nije stvar samo u konceptu
jurnjave, pa ni u blentavosti zapleta koliko u krajnje nepromišljenim
obratima i “deus ex machina” momentima. To što u Kidnap
igra nekadašnja dobitnica Oscara (hit trenutka, ako mene pitate)
Halle Berry, što je ona, usput, i producirala taj komad smeća
i što tu pokazuje svoje glumačke limite nikako ne pomaže,
naprotiv.
Ohmygod! Ohmygod! Ohmygod! |
Već
od samog početka, Kidnap je suptilan otprilike kao “sucker
punch”, samo ni izbliza toliko delotvoran. Halle Berry igra
izmučenu konobaricu Carlu koja je dovela svog sina Frankieja (Sage
Correa) i kojoj smena nikako da stigne. Zalogajnica je, naravno,
puna i barem jedna mušterija se ponaša kao karikatura šupčine.
Naravno, Carla je samohrana majka, ali je toliko dobrodušna da svom
sinu govori kako treba voleti tatinu novu devojku. Tokom posete
zabavnom parku i igre Marco-Polo, Carli zazvoni telefon, zove je
advokat da joj javi da njen špuak od bivšeg muža želi puno
starateljstvo nad malim jer, eto, ima novaca.
I
tada, u bukvalno 20 sekundi telefonskog razgovora, dešava se
naslovna otmica. Počinitelj je debela u rite obučena baba (Chris
McGinn) koja je dečaka odvela u stereotipni 30-ak godina stari
Mustang i odvezla se u punom gasu. Nemajući kuda i usput ispustivši
telefon (jer drugačije ne bi bilo filma), Carla seda za volan svog
sumnjivo novog mini-vana i upušta se u poteru koja zauzima veći deo
filma, sve do idiotskog raspleta kojem prethode još idiotskiji
obrati. O onim patetičnim fotografijama na kraju ne vredi ni trošiti
reči. Naša protagonistkinja je mogla okončati poteru još u prvih
deset minuta iste, ali valja nabiti minutažu.
Bar
da je ta jurnjava spektakularna i zanimljiva, pa da znamo čemu sve
ostalo mučenje. Ima slovima i brojevima jedna sekvnca koja tako
nešto opravdava u kojem Carla izbacuje debelu “white trash”
krmaču iz auta u pokretu tako što kao prava “soccer mom” u
nastajanju zna gde su ručke za obaranje sedišta, a gde za otvaranje
kliznih vrata. Ostaje misterija ko taj auto vozi za to vreme, ali
vredelo je. Ostatak vremena imamo prilike gledati Carlu kako donosi
jednu glupavu odluku za drugom i kako joj se osećaj za moral pomera
kako prolazi vreme (potpuno krivo, ako je ovo pohvala materinstvu kao
takvom, onda bi njene barijere popustile odmah, s punim pravom),
odnosno Halle Berry kako nam naglas govori ono što i sami vidimo uz
gomilu krupnih kadrova njenih očiju koje kao da su podnele ko zna
koliko kafe i meta-amfetamina.
luuuuda od droge |
To
što sve što liči na akciju bude smuljano zapravo i ne treba da
čudi, reditelj Luis Prieto je u svojoj karijeri već potpisao
onaj besmisleni britanski “remake” Pushera, pa se od njega
nemamo čemu nadati. Scenarista-početnik koji krije svoje prezime
vrlo glasno govori ili o kvalitetu svog dela ili o kreativnoj
kontroli koju (ni)je imao. Scenario je debilana i tu nema zbora,
potpuno je svejedno ko je kriv za nju: svi likovi su kartonski (što
je možda simpatično za “white trash” negativce, ali šta ćemo
sa njihovom motivacijom), svaka tačka zapleta prigodna i naivna,
svaki unutarnji monolog protagonistkinje potpuno nepotreban. Čak
nije ni neka velika misterija otkud ime poput Halle Berry (neovisno o
njenim glumačkim mogućnostima) u takvom projektu: kako je to već
demonstrirala sa The Call, glumica očito jako voli da je sama
u kadru. Jedino što je ovde zapanjujuće je budžet od preko 20
miliona dolara. Sa tim novcem se moglo i puno više i puno lepše.
Ni u
jednom trenutku, međutim, nisam rekao da je Kidnap apsolutno
nevredan gledanja (premda je čudno otkud u bilo kakvoj distribuciji,
a ne odmah na VOD tržištu). Ima tu jedan kvalitet zabave, one
ironične, čak i sarkastične, ako već isključimo morbidnost. Čak
je zanimljivo to što niko od ekipe nije pogodio nijedan ton i što
apsolutno ništa nije urađeno kako treba, a na gledaocu je da se
pita ko će sledeći zeznuti i šta će zeznuti. Donosi li to
iskupljenje za svu onu lenjost i lošost? Niti ne, samo ga diže sa
apsolutnog dna.
No comments:
Post a Comment