kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
režija:
Steven Soderbergh
scenario:
Rebecca Blunt
uloge:
Channing Tatum, Adam Driver, Riley Keough, Daniel Craig, Katie
Holmes, Farrah Mackenzie, David Denman, Seth MacFarlane, Jack Quaid,
Brian Gleeson, Katherine Waterston, Dwight Yoakam, Sebastian Stan,
Hilary Swank, Macon Blair
Nakon
četvorogodišnjeg odmora od filma, versatilni reditelj Steven
Soderbergh se vratio na velika vrata sa nečim što se čini baš kao
njegov štih: komičnim trilerom u čijem centru stoji elaborirana
pljačka. Premisu njegovog najnovijeg filma Logan Lucky je vrlo lako
opisati kao ruralni, južnjački “twist” na autorovu komercijalno
najuspešniju Ocean’s trilogiju, na šta se u filmu na jednom mestu
vrlo duhovito referira (pljačka motodroma u Charlotteu za vreme
NASCAR utrke Coca Cola 600 opisana je kao "Ocean’s 7-Eleven"), ali
posredi je mnogo više od stereotipnog izrugivanja sa ruralnim,
pritupastim južnjacima i pucanja na lake poene tipa Dukes of Hazard.
Mozgovi
operacije su dvojica naslovne braće i njihova sestra čiju familiju
bije glas da su generalno malo tupavi i od pamtiveka baksuzi. Oba ta
epiteta se donekle mogu primeniti na starijeg brata Jimmyja (Tatum),
nekadašnju lokalnu zvezdu američkog fudbala kojeg je povreda noge
koštala ne samo profesionalne karijere, već i šansi za uspešan
život. On je upravo otpušten sa posla na građevini kao rizik za
osiguranje, a njegova bivša žena Bobby Jo (Holmes) se sprema da
odvede kćerku (Mackenzie) preko državne granice gde je njen novi
tupavi, ali zato bogati muž Moody (Denman) otvorio novi auto-salon.
U “porodičnu kletvu”, pak, veruje mlađi brat Clyde (Driver),
šanker i veteran rata u Iraku koji je na oltar domovine položio
svoju šaku, pa sada ima protezu. Pre toga je, saznajemo, bio u
popravnom domu jer je svom bratu pomagao u loše osmišljenoj
pljački. Kletva kao da nije dotakla sestru Mellie (briljantna Riley
Keough, Elvisova unuka publici poznata kao jedna od zarobljenih
rodilja u Mad Max: Fury Road i kao predatorska šefica operacije sa
pretplatom na časopise u American Honey), lokalnu frizerku i
ljubiteljicu brze vožnje.
Kako
je Jimmy radio na sanaciji motodroma, prokužio je kako se
transportira novac (labirintom vakuumskih cevi direktno u ogroman
podzemni sef), ali mu za poduhvat treba pomoć stručnjaka za
obijanje po imenu Joe Bang (Craig) koji se nalazi u zatvoru. Ništa
zato, Jimmy ima plan i za to, a kao bonus će dobiti i njegovu
dvojicu zaista tupave braće (Quaid, Gleeson), pa će ekipa biti
manje-više kompletirana što se tiče svesnih učesnika. Oni
nesvesni će se, pak, uklopiti već nekako, a užasno smešna
provedba plana uključuje kodiranje pomoću žohara pofarbanih lakom
za nokte, neredima u zatvoru motiviranim knjigama i serijom Game of
Thrones, zaista improviziranu eksplozivnu napravu i hrabar plan kako
se otresti vlasti, NASCAR-a i drugih zainteresiranih.
Opet,
Logan Lucky nije samo “heist” ili “caper” triler, a naročito
nije običan izdanak istog koji do u nedogled reciklira The Sting ili
makar Ocean’s filmove. Soderbergh, i sam poreklom s Juga, je mnogo
zainteresiraniji za kulturni milje tog dela Amerike, a ono što u
potpunosti “hvata” je ritam i nešto usporeniji tempo svega toga.
Jasno, ono što priliči kazinima u Las Vegasu ili bankama u New
Yorku (sva ta luda brzina poduhvata i “hi-tech” potkovanost
pljačkaša) jednostavno ne paše vrućem, na NASCAR napaljenom Jugu
i svetu budalastih seljaka, pa reditelj to poštuje do maksimuma.
On
takođe poštuje i svoje likove, što je redak primer za ovakve
filmove, i savršeno ih koristi da bi istakao lokalni kolorit i
podvukao jako važnu poentu. Oni možda svi odreda deluju bleskasto i
nesposobno za bilo kakvo planiranje udruženog zločinačkog
poduhvata, ali će nas iznenaditi svojim zdravorazumskom visprenošću
i, zašto ne, čovečnošću. To je ujedno i izjava o socijalnom
stanju u ruralnoj Americi i tom osećaju izgubljenosti u vremenu i
sve kompleksnijim klasnim odnosima, premda nimalo pamfletska i
bombastična i pritom zapakovana u vrhunsku zabavu.
Soderbergh
se takođe sasvim fino zeza sa glumcima, omogućivši im da se
zabavljaju igrajući neki u tipu, a neki sasvim kontra istog. Iako se
Channing Tatum proslavio prvo kao plesač, pa kao akcijaš, pa kao
komičar, vrlo često upravo kod Soderbergha, ovde se još jednom,
nakon sjajne uloge u Foxcatcheru, potvrđuje kao glumac sa žicom i
za dramu. Driverov osećaj za “deadpan” komediju je vrhunski, dok
je Riley Keough, čini se, pun pogodak kada igra južnjakinju bilo
kakve sorte i kada može da nosi trashy, opskurnu odeću. Van tipa je
svakako recentno bivši Bond Daniel Craig koji se sjajno zabavlja
igrajući tetoviranog i izblajhanog karijernog kriminalca, premda ga
na nekoliko mesta izdaje akcenat. Katie Holmes sjajno prolazi kao
lajava bivša žena koja je igrom slučaja bolje prošla u životu,
što isto važi za Hilary Swank u ulozi zagrejane agentica FBI-ja.
Logan
Lucky žrtvuje realističnost radi faktora zabave, što samo po sebi
nije problem, premda zatvor koji deluje kao hotel ispada kao
nepotrebno šašava epizoda. Drugi, malo veći problem je sa klimavom
motivacijom likova za poduhvat i malo suviše savršenom izvedbom
istog, bez obzira na probleme koji iskrsavaju. No dobro, Soderbergh
se iskupljuje makar time da nam kao publici veruje dovoljno da nismo
retardirani, pa da mora da nam crta svaki korak. Takođe, pohvalno je
što nema “evo kako ćemo” montaža.
Treći
problem, onaj strukturni, ipak nije tako lako zanemariti. Radi se o
inflaciji pod-zapleta i likova koji se u njima pojavljuju. Primer za
to je prilično klimavo utemeljena i ne baš potrebna ljubavna priča
sa Katherine Waterston u ulozi doktorke koja je u srednjoj školi
bila zagledana u Jimmyja. Primer za to je i sukob između Moodyja i
Mellie kojem i pored očitih kontrasta (bogatstvo – siromaštvo,
hvalisavost – skromnost, glupost – promućurnost, na kraju
krajeva i Ford – Chevy) fali motivacije. Primer je i karikaturalno
zli upravnik zatvora (Yoakam), a naročito zaplet sa britanskim
magnatom energijskih pića (MacFarlane), sponzorom NASCAR tima i
nekom vrstom dežurnog kretenoidnog negativca. Čak se i kćerkinom
izboru za malu miss posvećuje suviše vremena. Jasno je da
Soderbergh time pokušava da oslika dubinsku sliku te dobrohotne,
gostoljubive i u svojoj blentavosti simpatične ruralne Amerike, ali
ih je naprosto previše i to opterećuje film.
Taj
problem izvire iz scenarija i možda ga ne bi bilo pošteno
pripisivati Soderberghu kao reditelju. Štos je, međutim, u tome što
je potpisana scenaristkinja Rebecca Blunt očito fiktivna osoba iza
koje se neko krije. Postoje razne teorije ko bi to mogao biti, a
najsmislenijih nekoliko vode nazad do Soderbergha i njegovog
okruženja. Reditelj se već tradicionalno potpisuje pseudonimima kao
montažer i direktor fotografije, pa zašto ne bi i kao scenarista. A
ako to nije on sam, onda je sasvim moguće da je u pitanju njegova
sadašnja supruga Jules Asner ili, pak, bivša Betsy Brantley, a
sasvim je moguće da je u tome prste i imao i Channing Tatum. Svi su
oni vezani za južnjački milje, pa nisu nemoguće opcije. No, osoba
potpisana kao Rebecca Blunt, ko god to bio, napisala je scenario u
kojem je meandriranje koliko-toliko pokriveno sa osećajem za
doziranje, što je Soderbergh nastavio sa svojom režijom. Gospođice
Blunt, dobrodošli u Hollywood, gospodine Soderbergh, dobrodošli
nazad!
No comments:
Post a Comment