kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
scenario
i režija: Fabio Grassadonia, Antonio Piazza (prema priči Marca
Mancassole)
uloge:
Julia Jedlikowska, Gaetano Fernandez, Corinne Musallari, Andrea
Falzone, Federico Finocchiaro, Lorenzo Curcio, Vincenzo Amato, Sabine
Timoteo, Filippo Luna
Strašna
otmica dvanaestogodišnjeg Giuseppea Di Matea 1993. godine deo je
kolektivne memorije na Siciliji i u Italiji uopšte. Njega su otele
siledžije iz mafijaške familije Corleonesi ne bi li tako izvršili
pritisak na dečakovog oca Santina, bivšeg člana umešanog i u
čuveni atentat na sudiju Falconea 1992. godine koji je postao
policijski doušnik i zaštićeni svedok. Dečaka su držali
zatvorenog više od dve godine da bi ga na koncu zadavili žicom i
njegovo telo rastopili u kiselini. Taj grozni istiniti događaj je
poslužio kao inspiracija za Sicilian Ghost Story, najnoviji
film sicilijanskog autorskog dvojca Fabio Grassadonia – Antonio
Piazza čiji se prethodni film Salvo (2013) takođe bavio
mafijom iz jednog sasvim novog ugla.
Ovo
nije mafijaški film, pa čak ni doku-drama po istinitom događaju
koji služi samo kao osnova za dalju nadgradnju, iako se tokom filma
pojavljuju specifični detalji poput fotografije dečaka sa svežim
primerkom novina i u konjičkom odelu koja je kružila gradićem na
plakatima kada je on nestao sa lica zemlje. Grassadonia i Piaza su se
odlučili za temeljnu reimaginaciju, provlačeći istinitu priču
kroz filtere nevine, tinejdžerske romanse (Giuseppe je u filmu
godinu-dve stariji što čini razliku), bajke i horora kao mračnije
adaptacije sličnog fantastičnog materijala. U konačnici, Sicilian
Ghost Story kao spoj morbidnog i dečijeg pokušava da se
približi remek-delu Pan’s Labyrinth, ali ne uspeva baš
uvek u svojim namerama.
Romantični
i bajkoviti okvir prisutni su od samog početka, detaljnijeg
upoznavanja Giuseppea (Fernandez) i njegove školske drugarice Lune
(Jedlikowska) koja prema njemu gaji simpatije. To njihovo popodne u
bajkovitoj šumi i na proplancima jasno referira na Crvenkapu, ne
samo zbog boje njenog kaputa, već i zbog “velikog zlog vuka” u
obliku psa koji je u nekom trenutku i napada i Giuseppea koji
preuzima ulogu lovca-spasitelja. Tog popodneva se događa i zločin,
ali ga zbog Lunine perspektive iz koje stvar posmatramo nismo svesni.
U trenutku dok ona ne gleda, Giuseppe ulazi u policijski auto sa
dvojicom, ispostaviće se, lažnih inspektora koji ga navodno vode da
poseti oca koji se skriva. Odatle mu se gubi svaki trag, odnosno on
završava u podrumu, privezan za krevet sa Luninim pismom kao jedinim
artefaktom spoljnog sveta koji je poneo sa sobom.
Mi,
pak, osim povremenih izleta na teritoriju stvarnog događaja
Giuseppeovog zarobljeništva, ostajemo da pratimo film iz perspektive
fiktivnog lika Lune. Njenoj hladnoj i pasivno-agresivnoj majci
(Timoteo) nikako ne prija da ona uopšte ima nešto sa Giuseppeom
(jer, pobogu, zna se ko su i šta su njegovi), dok se njen otac
(Amato), dijabetičar koji se bode injekcijama insulina, ne meša u
takve stvari i sam vodeći tihi rat s majkom u prostranoj kući. Luna
jedinu podršku ima u Loredani (Musallari), školskoj drugarici sa
kojom preko noći komunicira svetlosnim signalima.
Za
to vreme Luna će polako odrastati, buniti se protiv roditelja i
sistema koji je, čini se, zaboravio na Giuseppea (iz jasnog
razloga), ali neće tek tako zaboraviti svog “princa na belom
konju”. On će joj dolaziti u snovima koji deluju kao košmarna
verzija jave, navodiće je na lokacije po kojima će ga tražiti, od
šume, preko jezera, sve do nedovršene kuće. Kada uključi druge u
svoje potrage, Luna će biti označena kao psihički nestabilna, što
će je, zajedno sa tugom koju oseća, učiniti podložnom za pravo,
ozbiljno ludilo.
Ideja
da se priča postavi ovako, van očekivanog okvira, i da kontrastira
brutalnost sa bajkovitošću i dečijom nevinošću je iznimno hrabra
i neretko ostavlja jak emotivni utisak na koji su autori računali od
samog početka. Vizuelno, film je izuzetno zanimljiv, sugestivan i
pamtljiv i na unutarnjim i na vanjskim lokacijama. Sicilija koju ćemo
tu videti nije surova pustinja iz mafijaških filmova, niti
zasićeno-osunčana turistička razglednica. Zapravo, nema mnogo
filmova koji su se fokusirali na brdoviti i planinski pejzaž ovog
otoka, gde se toplina krajnje nasilno sudara sa hladnoćom fizički i
metaforički.
Pa
ipak, Sicilian Ghost Story češće ne radi nego što radi,
što je problem bez obzira na genijalne momente. Čak ako i
zanemarimo etički spornu distancu koju autori zauzimaju i vrlo
dojmljive uloge kako mladih glumaca u glavnim ulogama, tako i onih
starijih, problemi ostaju. Prvi i najvidljivji je razvučenost,
najbolje osetna u onim brutalnim pasažima prema kraju filmu. Za njom
zaista nema potrebe, jednom kada shvatimo o čemu se tu radi utisak
neće biti ništa jači ako se neke stvari daju eksplicitno. Drugi
problem je generalna pretrpanost motivima i referencama: osim braće
Grimm, tu su i Romeo i Julija (očito iz profila njih dvoje), grčka
mitologija (jezero Pergusa gde je Had oteo Persefonu). U toj gužvi
namera autorskog dvojca da krikne o ljudskoj indiferentnosti prema
mafijaškim zločinima se nekako gubi.
Na
koncu, krajnji domet Sicilian Ghost Story nije Pan’s
Labyrinth. Ne mora svaki film biti remek-delo ma koliko
balansirao po ivici. Dobra vest je da se ova priča o duhovima nije
pogubila kao The Lovely Bones recimo, ali ne bih rekao ni da
je našla svoj glas.
No comments:
Post a Comment