kritika originalno objavljena na Monitoru
2017.
Režija:
Robin Campillo
Scenario:
Robin Campillo, Philippe Mangeot
Uloge:
Nahuel Perez Biscayart, Arnaud Valois, Adele Haenel, Antoine
Reinartz, Felix Maritaud, Catherine Vinatier, Saadia Bentaieb, Ariel
Borenstein, Teophile Ray
120
otkucaja u minuti
je normalni srčani ritam i nešto čemu se protagonisti tako
naslovljenog filma uglavnom mogu samo jalovo nadati. Oni su članovi
društvene aktivističke grupe Act Up Paris koja je krajem 80-ih i
početkom 90-ih godina prošlog stoleća podizala svest o HIV-u i
AIDS-u i borila se za prava obolelih koja su po pravilu podrazumevala
jednak tretman. Film Robina Campilla najpoznatijeg u funkciji
scenariste (Entre
les Murs,
Planetarium)
nudi nam ne samo pogled iznutra, s obzirom da je i sam bio aktivan u
pokretu, i presek onovremenog društva, nego i pogled na život kao
takav, prolazan, obeležen nepravdom i suštinski povezan sa smrću.
Film
prati „uže jezgro“ grupe od njihovih sastanaka i debata, preko
učešća u društvenim aktivnostima poput gay parada, pa do
direktnih akcija koje podrazumevaju i edukaciju školske dece, ali i
gerilske napade na farmaceutske kompanije, zdravstveni i politički
establishment. Takođe ih posmatra i privatno, kao ljude od kojih
većina živi sa opakom bolešću koja će ih pre ili kasnije (obično
pre) dokusuriti, ali koji imaju iste potrebe i želje kao i svi
ostali, potrebe za ljubavlju i srećom. U filmu se ritmično smenjuju
njihove razlike u mišljenjima i pristupima, napete, gotovo žanrovske
scene njihovih akcija, trenuci slavlja i sreće prikazani na žurkama,
periodi tuge i nesigurnosti, prijateljstvo, ljubav i podrška. Do
neminovne, bolne i duge smrti.
U
toj ekipi se kao protagonista čiji život pratimo izdvaja Sean
(Perez Biscayart). On je nekako najradikalniji i najglasniji u grupi,
da ne pominjemo da je najotvorenije gay od svih prisutnih na
sastancima. Čak se može reći da je najživotniji i najživahniji,
pa nam zato već od samog početka privlači pažnju. Njegova
živahnost i životnost će doći do izražaja u ljubavnoj priči
koju ima sa Nathanom (Valois) koja je jedna od onih ljubavnih priča
urađenih sa najviše osećaja još od La
vie d'Adele.
Međutim,
razlog za radikalizam i maksimalistički pristup bez obaziranja na
taktiku, što posebno nervira neformalnog šefa grupe Thibaulta
(Reinartz), dok najelokventnija i možda najsposobnija u grupi Sophie
(Haenel) večito pokušava da nađe balans, dobijamo ubrzo: Sean nije
samo pozitivan na HIV, već je i oboleo, pa su mu dani odbrojani. 120
BPM
će od studije pokreta, grupne dinamike i ideala skrenuti prema
hronici propadanja i osobnoj tragediji.
Zanimljivo,
u toku dve trećine filma to "radi" savršeno, scene se
smenjuju ritmično, sve do jedne su energične i vidi se da Campillo
itekako zna i da režira po pravilima i o čemu govori kao aktivista
i kao čovek koji zna šta je ljubav, šta prijateljstvo i šta znači
biti na margini prepušten sam sebi i sebi sličnima. Detlji mesta i
vremena su perfektno pogođeni, pokreti kamere su fluidni, glumci
raspoloženi i sve je itekako nabijeno emocijom tako da ni smrt
jednog od očito "žrtvovanih" likova (Borenstein) ne
deluje kao jeftini filmski trik.
Problem,
međutim, nastaje u poslednjoj trećini filma. Ne samo da Campillo
insistira na naturalističkom prikazu duge, iscrpljujuće bolesti i
smrti svog protagoniste i na promeni njegove ličnosti usled
suočavanja sa strahom, nego ostaje sa njim, njegovim mrtvim telom,
majkom i prijateljima još dugo posle smrti zasipajući nas
koncentriranom tugom i očajem još dugo i u bolno sporom ritmu.
Efekat na koji Campillo ide je jasan sam po sebi, ali se postavlja
pitanje ima li to sve smisla pošto je na nekoliko mesta ranije
poentirao to isto i većina tih mesta mu je ostavljala mogućnost da
snažnije završi 120
BPM
i kao film i kao svedočanstvo o vremenu i kao političku i
humanističku izjavu. Ovako film nagrađen velikom nagradom žirija u
Cannesu i ovenčan kritičarskim hvalospevima postaje nepotrebno dug
i zamoran.
No comments:
Post a Comment