kritika pročitana u emisiji Filmoskop HR3
Darren Aronofsky je autor
kojem je, čini se, cilj prije ostaviti jak prvi dojam nego napraviti
dobar film koji će se održavati na istom nivou ili postajati bolji
sa svakim narednim gledanjem. Autor toga nije nužno svjestan, on je
možda zaista uvjeren da radi pravu stvar i da njegovi filmovi nisu
samo dobri, nego su i važni i odišu mudrošću, ali čini se da mu
je jak prvi dojam i krajnja mogućnost, pošto, da se našalim,
njegov ego piše čekove koje njegove ruke ne mogu pokriti. Istini za
volju, Pi je bio impresivan niskobudžetni dugometražni debi,
ali se i u njemu naknadnom pameti mogu utvrditi sve boljke koje će
Aronofskog pratiti dalje u karijeri: pretencioznost, psihološku
površnost i filozofsku nedoraslost, sklonost banalnostima, preočitim
metaforama i tumačenju materijala u jednom te istom ključu –
religijskom i starozavjetnom. Rekvijem za snove, ta adaptacija
iskreno napisane kronike ovisnosti Huberta Selbyja mlađeg, u
interpretaciji Aronofskog je samo zgodno montirani “školski
specijal”, film kojim se plaše naivni adolescenti i relativizacija
da su sve ovisnosti iste, pa se može povući znak jednakosti između
heroina, televizije i konzumerizma. O tome koliko “pada” na drugo
gledanje kada potroši poene za novitet i šok izlišno je i
govoriti. Sa Fontanom života je, pak, možda posve
obrnut slučaj jer prvi dojam, premda snažan, ne može biti lošiji,
ali nekako nije za vjerovati da će se negdje oko četvrtog ili petog
gledanja film podići na nivo remek-djela. Neće, riječ je o
nekoherentnom filmu, premda se njegovom autoru moraju uputiti pohvale
za luđačku hrabrost da sa nečim takvim izađe pred kritiku i
publiku i nekoga čak i uvjeri u svoju autorsku viziju. Hrvač
je po svemu izuzetak u autorovom opusu, jedan stabilan i solidan film
lišen pretencioznosti, fokusiran i psihološki dorađen, koji
funkcionira kao sukob, ali i međuovisnost između osobe iza uloge i
uloge same uz maestralnu glumačku interpretaciju Mickeya Rourkea. Sa
Crnim labudom Aronofsky je pokušao istu priču ispričati u
drugom miljeu i donekle mu je to pošlo za rukom zbog glumačkih
ostvarenja, ali ispod površine vrebaju sve banalnosti i prečice
kojima je autor sklon. Noa, autorov otvoreni flert sa visokom
hollywoodskom produkcijom, završio je kako je završio, umjetnički
i financijski raspet između dva svijeta.
Majka! se reklamirala kao horor, što i nije čudno jer u
poslijednje vrijeme autori sa visokim umjetničkim ambicijama ne
bježe više od ovog žanra koji se nekada davno smatrao trivijalnim.
Proračunski stoji u donjem dijelu A produkcije, kao što je slučaj
i sa većinom filmova za “sezonu nagrada”, od čega značajan dio
odlazi na zvučna glumačka imena Jennifer Lawrence i Javiera Bardema
koji se oboje vole pojaviti i u studijskoj i u “art house”
produkciji, dok je film lokacijski ograničen na jednu kuću i njenu
kompjuterski dizajniranu okućnicu i namjerno jeftino izgledajuće
efekte. Film je igrao u multipleksima, ali nije namjenjen obiteljski
nastrojenoj multipleks publici koju će odbiti i cenzorskim oznakama.
Pogodniji bi bio za art-kina kada ona ne bi bježala od žanra. I
naravno, opet je riječ o filmu dojma, i to onog prvog, a možda čak
i predrasuda sa kojima će gledatelj doći na projekciju.
Nižepotpisanog je film više nego ugodno iznenadio, autorovim
brljanjima unatoč.
Bezimeni pjesnik srednjih godina (Bardem) pati od stvaralačke
blokade. Živi sa svojom mladom, predanom i požrtvovanom suprugom
(Lawrence) u kući na osami koju je ona restaurirala sasvim sama.
Jedne večeri im se na vratima pojavljuje čovjek (Ed Harris) koji
prvo tvrdi da je liječnik-istraživač, što pjesnika, željnog
društva i komplimenata razgaljuje (posebno kada se otkrije da je
gost ljubitelj njegove poezije), a mladu ženu ispunjava tjeskobom
više nego njeni bolovi koje rešava žutim praškom razmućenim u
vodi. Kada se na vratima pojavi gostova arogantna i ne baš
uravnotežena žena (odlična Michelle Pfeifer) i kada za njom dođu
i njihovi posvađani sinovi, situacija se otima kontroli, eskalira
ubojstvom i bdijenjem koje se pretvara u tulum nepozvanih gostiju, da
bi se privremeno razriješila ispadom domaćice, da bi uslijedila
trudnoća kojom ona opravdava naslovnost svoga lika i probijanje
pjesnikove blokade. Međutim, na noć objavljivanja njegove poeme,
dok je ona u visokoj trudnoći, kuća je opet pod opsadom
obožavatelja i stvari će se opet oteti kontroli tako da će prvi
čin ove “biblijske sapunice” izgledati tek kao zagrijavanje.
Banalnosti i preočita simbolika na stranu, vrlo je lako iščitati
tko je tu tko i što je tu što, kao i inzistiranje na cikličnosti
ponavljanjem početka na kraju, Majka! je film koji djeluje
tako što hvata i ne pušta. Razloga je nekoliko: kuća kao entitet
za sebe sa zvukovima, bojama, pa i vlastitom krvlju, tu svakako
pomaže, ekipa vrhunskih, savršeno izabranih glumaca također (tu ne
treba stati samo na zanosnoj Jennifer Lawrence i bogolikom Javieru
Bardemu, već u obzir valja uzeti sve epizode do posljednje), ali
glavni razlog ipak je manijakalan tempo filma, autorova savršena
kontrola ritma sa nužnim predasima na tačno određenim mjestima, i
vrhunski osjećaj za prostor po kojem nas sasvim dozirano
dezorijentira. Majka! tako ostaje vjerna svojoj izvornoj ideji
prije nego što je ista pretočena u scenarij za samo nekoliko dana,
a to je autorov košmar, “fever dream”, sa zagušujućom
atmosferom i pripadajućom bizarnom logikom. Aronofsky je u ovom
filmu čak i demokratičniji prema svojim gledaocima nudeći im odmah
dva ključa koja se ne isključuju međusobno (osim njemu inherentog
biblijskog, tu je i slično očit ekološki), a film može podnijeti
još bezbroj drugih, od toga da je sve rasprava o umjetnosti, preko
kompleksa koji njome mogu biti uvjetovani, pa do ozbiljne teološke
rasprave o potrebi ljudi za Bogom, ali i Boga za ljudima. Film
također može biti ogled o kreaciji i destrukciji, može biti satira
ljudskog roda i njegovih izgrađenih struktura, a možda je sve samo
besmisleni, ali efektni i zabavni “art house” treš, što također
nije za podcjenjivanje. I zahtjeva krajnje osobno tumačenje. Što je
potpisniku ovih redaka dovoljno da Majku! svrsta u vrh opusa
Darrena Aronofskog, sasvim blizu prvom mjestu.
No comments:
Post a Comment